Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ingen bra dag för Speedjanne

• anonym-anvandare

Medlem
    27 juni, 2003 vid 08:20

En kär vän körde 9.8 i 15 m/s, så visst funkar det!
    Visst, han är inte en vanlig dödlig, men som sagt, ändå wink.gif

• boman

Medlem
    27 juni, 2003 vid 08:56

Det var väl på ett formula kit ?. 9,8 och 15m/s är inget ovanligt för den som är duktig på formula, fast 9,0 vore väl att föredra i dom vindarna. Sen var det väl säkert ingen halvvind utan mer kryss och läns som han seglade……

Var är lågtrycken…. mad.gif

• markram

Medlem
    27 juni, 2003 vid 17:20

Nä, men vänta lite här nu.
    Högst dödliga lilla jag på 69 kg har kört 6 kvadrat i +15m/s
    vid ett par tillfällen.
    Visserligen tittade folk lite sneglande på mig när jag rullade ut ett gammalt sexkvadrats Arrows tomahawk (fullcamber! cool.gif) förra torsdagen i Björlanda.
    Det var lite meck med att få in trimmet och när jag sträckte nerhalet lite extra blev det faktiskt nolluthal(bommen är lite för kort liksom)-alltså finns det mer vindpotential smile.gif.
    Och jag satte definitivt inte flest gippar, …
    But i felt the power in my hands -and was almost scared when gybing!
    Lånade ut prylarna till Venci(alias lamiataspaska här på konfen) och han gav kittet följande betyg:
    -Stable when planning well(68 literrbräda) and damn fast.
    Så utmana er själva, sätt på en kvadrat mer än ni brukar och kör överriggad, tappa kontrollen -luffa seglet när det blir obehagligt, bli pumpad och framförallt slipp sjunka igenom mellan vindbyarna!
    Det är nog mer kritiskt vad man har för bräda och hur choppigt/vågigt det är när man kommer upp i farten.
    Gippen blir en riktig utmaning när man har hur mycket tryck som helst och jag satte inte en enda riktigt snygg gipp -slog mig en del i flera försök(slog knät i masten och har inte fått isär masten sen dess).
    Och sist men inte minst, det är grymt att känna accelerationen när man faller av inför laydownen och ser fram emot att lära mig bemästra den överriggad.
    Det går säkert med lite envishet.. tongue.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    27 juni, 2003 vid 18:47

HS vinner i längden, jag har inte sett någon segla om hypern än. Jag tror att den även är snabbast i jämn vind det gäller bara att våga för den är så stygge snabb så.Vänta bara tills man har seglat in brädan för det behövs, det kan jag lova ooooooooooooooooooooohhhh

• boman

Medlem
    27 juni, 2003 vid 20:19

Härligt way to go!!
    vad jag menade är att man inte ska jämföra formula segling och slalom segling.
    Att ha negativt uthal(nolluthal) på din 6,0 kan var en fördel beror på hur gammalt det är

• speedjanne

Medlem
    27 juni, 2003 vid 21:26

Det värsta jag har varit med om,var nog på formula sm i Varberg förra året 9-13 m/s rejäla vågor i Apelviken.Jag hade 9.8 n3.På slören försvann masttopparna i vågdalarna på dom som var 20 meter framför(det var rätt många som var framför mig smirk.gif). jag var så rädd och trött i kroppen att jag var nära på att kräkas!!! jag tänkte får jag ett kastfall nu kommer jag aldrig upp!!Konstigt nog får man nästan aldrig kastfall med formulan??

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ingen bra dag för Speedjanne

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.