Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Inhalera det här..
Taggad: dyrt, sälj, vindurfing
-
Inhalera det här..
m3lk3r svarade 15 år, 2 månader sedan 25 Medlemmar · 35 Svar
-
Tycker AmatörenÄrHär verkar vara en mycket klok man, kan man inte lagstifta på något sätt om andrahandspriser? Borde ju finnas en tabell eller liknande i forumets FAQ-del. Vad är det som säger att säljaren ska bestämma priset? Tycker man borde ha lite nytänk här och låta köparen bestämma vad som är rimligt…
😉
-
Javisst, det är säkert ett troll. Men ändå lite kul. Fan, man kanske skulle regga en ny profil och köra lite egen trolling.
-
zteifel;566403 wrote:Vad är det som säger att säljaren ska bestämma priset? Tycker man borde ha lite nytänk här och låta köparen bestämma vad som är rimligt…
😉
är det inte precis så det är ??
att det är köparen som bestämmer vad saken är värd
visst säljaren kan sätta ett pris men det är köparen som betalar vad han tycker den är värd o oftast inget mer. -
Det hela blir en slags lek med ord. Jag kan inget om ekonomisk teori (Jesper?) men jag skulle säga att det i själva verket är rimligt att definiera en saks (försäljnings) värde som just det pris som säljare och köpare gemensamt kommer överens om. Om och endast om det pris som (den eventuella) köparen är villig att betala för en vara är (minst) lika högt som det (lägsta) pris som (den eventuelle) säljaren är villig att sälja varan för sker ett utbyte av varan till det då överenskomna priset som då alltså kan sättas till varans värde. Säkerligen blir det mer komplicerat än så (när man t ex vill sätta ett värde på en vara som inte för tillfället erbjuds till försäljning) men jag tror nog denna basala beskrivning tryggt kan användas i våra kretsar.
-
Jag har också lite svårt att hänga med i resonemanget men i stort tycker jag det du skriver är sunt, jag har tidigare diskuterat samma ämne i en annan tråd. Exakt vad som är rimligt att ta för en begagnad bräda varierar självklart från fall till fall, men personligen vill jag se en markant prissänkning om jag skall köpa begagnat. Det är ändå förbruksvaror vi pratar om samt att oanvända (nya) brädor av äldre årgångar blir reducerade i pris vilket gör att jag själv oftast brukar handla nytt fast äldre.
-
Priset som är satt på Säljes är ju ett utgångspris. Det kan man ju inte sätta för lågt som säljare, då är man ju rökt direkt. Nä man sätter så pass högt pris så att det fortfarande blir intressant för en köpare att pruta på. Om inte får man justera neråt efter ett tag. Vad slutliga priset verkligen blev får vi andra aldrig reda på. Bara att prylen blev såld.
Och det fina i kråksången är att det dessutom var till helt rätt pris eftersom säljare och köpare blev överens! 🙂 -
Mården;566409 wrote:är det inte precis så det är ??
att det är köparen som bestämmer vad saken är värd
visst säljaren kan sätta ett pris men det är köparen som betalar vad han tycker den är värd o oftast inget mer.Men jag har beredd att dra det hela lite längre. Normalt sett kan ju en vara som erbjuds till försäljning säljas än billigare om säljaren behöver pengar snabbt. Säljarens ekonomi påvekar alltså priset.
Tycker istället att köparens ekonomi ska avgöra. Har jag haft en skitmånad med flertalet krogbesök och punkteringar så ska självklart det vara ett bra utgångsläge för förhandling. Bara för att jag inte hade några pengar just den månad borde jag ju ändå ha råd att köpa sin drömbräda? Är ju helt befängt att säljaren får vara med och bestämma vad han vill ha?
kallar detta för “omvänd marknadsekonomi”. På så sätt har ju alla råd med lite häftigare prylar och man slipper spara och sånt som man gjort nu för att köpa sin gear. Det bör ju dessutom dra ner nypriset! Sluter vi bara upp i leden bakom detta nya tänket kan vi gå långt tillsammans!
(varning: mina inlägg i denna tråd kan innehålla spår av ironi.)
-
Fast som rätt så frekvent säljare av begagnatbrädor tycker jag nog det funkar lite så. Har man en bra köpare som dock har lite klent med pengar kanske man säljer lite billigare, antingen för att man inte orkar vänta på en ny, mer solid, intressent eller för att det är en skojig typ som an helt enkelt kan tänka sig “sponsra” lite. Jag har t ex sålt brädor till ungdomar något snäpp billigare.
För övrigt är det intressant att den här diskussionen dyker upp nu, när begagnatpriserna för första gången på mycket länge förefaller gå uppåt lite.
-
Men kollar man på en bräda lr segel som är runt ett år gammalt, brukar ju priserna ligga runt halva nypriset. Det känns nästan konstigt att prylarna sjuker så snabbt i värde som de gör. Särskillt om de bara är sverigeseglade det här året 🙁 Har fasen inte blåst nått vidare…
-
Nä, jag är inte bitter…
En pråm i skogen är bättre än ett arsle i handen, trodde jag!
Har ingen bil så jag får bära den ifrån trappuppgången där jag bor,
den väger 30 kg. Antagligen för att den läcker som ett såll och är full med vatten. Om jag säger 3.90 meter lång “sinker” bräda så kanske ni förstår min misär. Kommer aldrig lära mig jippa heller eftersom den är rundbottnad och sticker åt andra hållet än dit jag ska när jag försöker.
Brädhelvetet duger inte ens till att frakta människor på,
vilket jag försökte med förra sommaren för att tjäna lite pengar med
att skjutsa folk till en ö här utanför där jag bor.
Människor är så bittra och sura, förstår inte varför de ska klaga för att de
blir lite blöta på kläderna.Jag är ju bara ännu en glad surfare som lever livet genom min surfing.
Fy fan vad jag mår dåligt!Skriker och svär kanske händer ibland när jag surfar, speciellt bland andra surfare bara för att de ser ut att ha så jäkla roligt med sina nyare brädor.
Men detta är nog bara en reflex för att jag är så glad med min pråm,
nä jag är nog lite bitter ibland. Men det är väl mänskligt att vara det om man blir tvungen att hänga i en bommjäkel till en trekantstrasa på säkert 10 m2!Men min glädje är er glädje, låt oss surfa!
-
Från trappuppgången?
Är det inte svårt att få in en 390 i lägenheten? Eller ner i källaren? -
Det är lite besynnerligt det här med begagnatpriser. Jag kan tänka mig att eftersom nypriset på t ex brädor verkar gå upp, nu närmare 15000 kr för en ny bräda, så går begagnatpriset upp också. Lite som att det är inflation i själv kronans värde. Ja, jag skulle säga att det inom vindsurfingsverige de senaste, säg, månaderna definitivt har vart en rejäl inflation i den svenska kronan!
-
Vore rätt häftigt om det fanns en sajt som kunde hjälpa en med priser på surfprylar som med bilar. finns ju sidor som hjälper en att sätta ett pris om man ska sälja sin bil.Man får till och med veta vad det kostar om man köper av en bilhandlare.
-
sebbe87;569428 wrote:Vore rätt häftigt om det fanns en sajt som kunde hjälpa en med priser på surfprylar som med bilar. finns ju sidor som hjälper en att sätta ett pris om man ska sälja sin bil.Man får till och med veta vad det kostar om man köper av en bilhandlare.
Now we are talking dirty talk här! Det va en riktigt bra idé Sebastian. You are the man…
HTN, jag satte gångjärn på brädan så att jag kan ta upp den. Den är ändå
så förbaskat trasig. Och masten som inte är delbar tar jag upp genom balkongen, den sticker ut lite då mitt vardagsrum är så litet. Visst blir det kallt med dörren öppen hela tiden, men jag har ju våtdräkten på mig hemma. -
AmatörenÄrHär;566228 wrote:Det klagas på folk som försöker sälja 80, 90-tals brädor, när de borde skickas till tippen eller ställas på museum. Det må stämma, men det finns någonting som kallas andrahandsvärde även på de nya brädor som folk här försöker sälja till hutlösa priser som är på denna sida av 2000-talet.
En bräda som är ny, kvittar vilken och hur bra skick den är i ska läggas på halva priset bara den är i andrahandsförsäljning. Allt ovanför blir att man tjänar på att slänga ut lite till för att få försäkringen om att den inte har några dolda fel som man kan få hjälp med av till exempel Surfspot.
Desto närmre 2000 vi kommer ifrån nutid desto mer måste man dra av på halva nypriset. Så en helt ny bräda som du har tafsat på ska säljas till hälften, går alltså inte att hantera som ett demo ex av en affär i priset.
Det är “nog” därför nästan alla annonser här går rakt igenom köp&Sälj sidan utan att bli sålda.
? Känns som att allt är sålt, fick äntligen tag på en gammal bräda igår men det tog fan tid.
Logga in för att svara.