Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies inhandla kite nybörjare

• inhandla kite nybörjare

Publicerad av zimmii på 3 augusti, 2012 vid 17:52

tjenare! är en glad nykomling inom kite. har gått en kurs och verkligen fått mersmak för sporten och funderar nu på att inhandla mina egna grejer. är 183cm väger 75. kör mycket snowboard och ibland wakeboard så har inga problem med åkningen i sig. men vad skall jag satsa på för kitestorlek? han på kursen föreslog mins 10 gärna en 12kv, men är rädd att det är för mycket? under kursen hann jag inte köra mer än en 8kv som jag började tycka va för lite kraft i.

håller till i göteborgsområdet och kommer hålla mig till varberg och falkenbergsområdet

tacksam för svar!

hampan svarade 12 år, 3 månader sedan 3 Medlemmar · 3 Svar
  • 3 Svar
  • pelle-surf

Medlem
    3 augusti, 2012 vid 21:19

Hejsan. Ang val av kite storlek, så börjar nog dom flesta med din vikt på en 12:a, när man väl har kommit igång och kört en del så kompletterar man med en 9.a och när det friskar i ordentligt så vill man även ha en 7:a.
    Det är nog bra om du försöker tänka lite på hur mycket du har tänkt att satsa på sporten. Är du begränsad ekonomiskt/tid och bara ska ha en kite, så är nog en 10:a en bra storlek. Ska du däremot skaffa flera kites, så är det nog bra att börja med en 12:a eller 9:a som första och komplettera senare, eller så köper du två bums.
    Kul om du kör ner till Falkenberg, ses vi kanske, Lycka till

• zimmii

Medlem
    4 augusti, 2012 vid 12:50

tack för tipsen. tror att de lutar åt en 12kv till att börja med. men hur stor skall brädan vara? eller är det mest en smaksak? hittade ett paket med en 12kv kite och en bräda i storlek 134 som verkade mycket bra. eller är de för kort för mig ?

• hampan

Medlem
    5 augusti, 2012 vid 10:10

134cm blir perfekt för dig tror jag. Något svårare att komma upp på i början än en t.ex. 145a, men du kommer ha bra mycket mer glädje med brädan senare i din utveckling! 12kvm är ett mkt bra val även det!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Kitesurfing 4 dummies inhandla kite nybörjare

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.