Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inköp av utrustning?

• Inköp av utrustning?

Publicerad av anonym-anvandare på 9 november, 2002 vid 19:27

Har lite funderingar när det gäller inköp av kiteutrustning. Utrustningen är tänkt för att lära mig kita men man kanske kan köpa utrustning som man kan ha både när man är nybörjare och när man blir bättre att kita. Alltså kanske man inte behöver köpa en nybörjarutrustning utan kan hoppa på lite bättre grejor redan från början. Kan man göra det? Funderingar om utrustningen: Kiten – Ska man välja kite som går att vattenstarta men har sämre kontroll i luften eller ska man välja en kite som ej går att vattenstarta men som har bättre kontroll i luften? Brädan – vilken typ av bräda rekommenderar ni? Kommer att kita på vänern i första hand så kiteresor utomlands är nog uteslutna det första året i alla fall. Tar tacksamt emot tips och hjälp!!!!

mav svarade 22 år, 4 månader sedan 6 Medlemmar · 15 Svar
  • 15 Svar
  • kitelife

Medlem
    10 november, 2002 vid 09:18

Tjena, med tanke på var du tänker segla så måste jag rekomendera att du skaffar en låg AR drake som klarar byar bra…
    Några förslag är; SS Gto, Wippi Hydro, Naish Aero mm…

Låt dig inte luras av att det står att dom är ”nybörjar drakar” för det som skiljer är inte så mycket draget utan mer att den är stabilare och inte fullt så snabb, vattenstarten är inget att oroa sig över det lär du dig efter ett tag oberoende (tar lite längre tid med högre AR men det är inte omöjligt när du fått lite rutin), sen är det bara åkstil som skiftar…
    Jag har själv bytt märke till lite lägre AR och tycker (IMO) att livet under draken har blivit mycket behagligare (mer tid till trick och mindre tid till att kolla var draken håller på med grin.gif)

När det kommer till bräda så vill du ha en liten TT (ca. 160cm) med många fenor och breda stroppar, populära brädor 2002; SS jarvice/drake, perfekt nybörjar bräda SS LFT (har inte provat den ännu men vi ska ha den i skolan 2003)

Sen är det bara att rippa…

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2002 vid 09:38

Man tackar för tipsen! Lär garanterat behövas!!! Windsurf + Kite = Otroligt mycket tid på vattnet!!! grin.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2002 vid 22:45

Se det så här istället:
    Om du idag köper en utrustning som ska vara anpassad till dig om 1-2 år så kommer du ha en längre startsträcka och tycka att det här med kitesurfing känns knepigt.

Du själv kommer att utvecklas och i takt med det så kräver du mer av din utrustning, vilket då leder till att du succesivt kommer att ”växa ur” dina grejer.
    -Det är enligt mitt sätt att se det en naturlag…

Mitt förslag är:
    1. Köp grejer som är lätta att starta/lära sig med.
    2. Sälj/Byt/Komplettera stegvis din grundutrustning i takt med din egen utveckling.

Kostnaderna för detta alternativ är marginellt högre men du kommer att ha så mycket roligare, och det är väl vad det hela handlar om !?

/Mvh Lars S
    http://www.dacon.biz

• anonym-anvandare

Medlem
    10 november, 2002 vid 23:05

Jag tackar för tipsen igen! Ska ta en rejäl funderare på det här med utrustningen. Tack tack!!! cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2002 vid 19:19

Kom på en till sak, vad rekommenderar du för storlek om man håller till mest på vänern?

• endumen

Medlem
    12 november, 2002 vid 20:52

får nog hålla med sita talaren om att du inte tjänar på att köpa en ”nybörjar drake”, men jag kan ändå inte hålla med helt. att köpa tex. en wippi AB 4-linors skulle jag avråda starkt att börja med, chansen är då väldigt stor att man tröttnar på det ganska fort, eftersom det tar lång tid att lära sig. en lagom avancerad kite med två linor skulle jag rekomedera. en kite som du lär dig lätt på men som du även kan köra med sedan ett tag. tex. wippika -free air eller kanske en hydro, men en hydro känns för mycket nybörjare. tror du kommer att tröttna ganska snart på den. men en freeair är både lätt att lära sig på och du kan även ha kul med den när du blir bättre.

mvh. per

ang. vinden så vet jag inte riktigt hur mycket där blåser eftersom jag bor i lund, men jag skulle gissa att du nog ändå borde skaffa en kite runt 8,5 m2 (wippi)

• anonym-anvandare

Medlem
    12 november, 2002 vid 23:44

Tack för ytterligare råd! Jobbigt att alla säger olika men så blir det nog när man frågar om råd. Alla tycker som sagt olika om kiteutrustningen. Men ska som sagt ta en rejäl funderare så får man se vad jag kommer fram till! Tusen tack för att ni tog er tid i alla fall!!! cool.gif

• anonym-anvandare

Medlem
    13 november, 2002 vid 16:17

Jag började själv med kitesurfing för ett år sedan och startade upp en otroligt lång tråd här på forumet om vilken utrustning man skulle köpa.
    Det jag kom fram till var ungefär följande:

Kiten skulle vara fyralinors (klarar byig vind bättre och känns helt ”rätt” i svenska förhållanden), den skulle ha ett lagom högt AR för att vare sig vara för snabb eller för drögig, den skulle vara lätt att vattenstarta och framförallt skulle jag kunna ha kvar kiten även när jag blivit duktigare.

Vad det gäller brädan vete tusan om jag tog rätt som nybörjare, men nu är jag iaf toknöjd över att jag köpte den bräda jag köpte.

Så vad köpte jag?

Kite: Naish Aero 12. Kanonkite som jag personligen tycker har varit utmärkt att lära sig på (se till att gå en kurs först dock). Dock kan man fundera lite på storleken. ”Sweetspot” den här sommaren hade nog varit en 14 istället för en 12:a där jag kite’ade. Kan ju tillägga att jag vägde ca 82 kg i sommras. Däremot är det lättare att ”passa in” en 12:a i sin framtida kite-uppsättning än en 14. Så jag är numera väldigt nöjd över att ha valt en 12’a (Naish-storlek).

Bräda: Naish TT BiDi 5’3″. Jag är nuförtiden helnöjd med denna planka, dock var den inte direkt lätt att lära sig på. Troligtvis skulle jag ha lärt mig snabbare på en bräda som var större. Däremot skulle jag stenhårt ha köpt en BiDi igen om jag haft valet. Tror inte att jag skulle kunnat motivera att investera tusentals kronor i en bräda som man inte vill köra på efter några timmar iaf. Hyr/låna en stor directional i början om du känner dig osäker på att börja med en TwinTip. Eller också gör du som mig; köp en liten TT vägra ge upp. smile.gif

Om jag skulle köpa kiteprylar idag som nybörjare skulle jag köpt en Naish Aero igen. Eller ännu troligare väntat tills Aero 2 kommer ut på marknaden och köpt den. Jag tror att den kommer att rocka hårt. Naturligtvis finns det massor av andra kites att välja på som också funkar jättebra. Orsaken till att jag skriver om Aero’n är att den funkade utmärkt för mig.

• zoolander

Medlem
    13 november, 2002 vid 16:32

jag håller med Pan, naish aero, wippi hydro.. jag började själv med en liten aero och en större arx.. det gick finfint!

ha d! // Joahn

• mav

Medlem
    14 november, 2002 vid 10:35

tjena,
    jag började med en ARX 9.5 och en mutant 5’2 och det gick utmärkt. gick inte kurs utan läste på mig tills jag hade kött på benen.efter ett par dagar på gärdet hade man koll på kiten(tips är att börja under powerd) sedan var det bara att lära sig att stå på brädan. om man inte har några kompisar som redan är inne i sporten kan det vara bra att ta en kurs.

en kompis till mig gjorde misstaget att köpa en proffs kite, vilket ledde till att det blev svårt att lära sig köra med den. jag valde Naish ARX och är grymt nöjd. AEROn och hydron ska ge stabilare drag osv vilket kan vara skönt för nystartade kitsurfare.

• endumen

Medlem
    14 november, 2002 vid 10:36

bara en komentar till tidigare inlägg, att börja med en 4-linors tycker jag känns väldigt korkat, det är svårare med en 4-linors. så är det bara, då är det bättre att börja med två linor, så att man tycker att det är kul från första början, sedan byta till 4-linors. det tycker iaf jag känns som ett bättre alt.

• anonym-anvandare

Medlem
    14 november, 2002 vid 12:37

Jag började med att gå en kurs på Fuerteventura där de anväde tvålinors drakar (Cabrinha CO2). Visst, det var säkert bra att ha bara två linor den första timmen. Däremot tyckte jag att det var mycket lättare att lära sig med Aeron’n när jag skaffat den. Mest beroende på att man inte var lika beroende av 100% jämn vind. Så jag tror fortfarande att fyralinors är rätt väg att gå om man ska köra huvudsakligen i Sverige.

Min teori kvarstår; går man en liten kurs innan man sätter igång själv så är det inga som helst problem att börja med ex. vis en Aero (eller Dream, Hydro, Storm osv…).
    Så med andra ord har man dessutom sparat in en ”nybörjar”-kite bara genom att gå en introkurs. smile.gif

• otg

Medlem
    14 november, 2002 vid 13:20

”att börja med en 4-linors tycker jag känns väldigt korkat”

Som svara på detta inlägg skulle jag vilja säga att jag tycker absolut tvärtom, en tvålinors drake betyder mindre vindregister, ej möjlighet att kontrollera kraften i draken mm. Den har däremot fördelen att vara lättkörd och lättanvänd, men vilket kiteföretag gör inte 4linors drakar som är mer lättkörda än många 2linors drakar plus att man kan justera kraften i draken??? Det skulle krävas 4 stycken 2linors drakar för att täcka 2 stycken 4linors drakars vindregister. Och det som egentligen krävs för att lära sig kitesurfing är mycket tid på vattnet… resten säger sig självt…

Mvh/ Olle tongue.gif

• endumen

Medlem
    14 november, 2002 vid 13:46

själcklart går det bra att lära sig med två 4-linors också…men av egan erfarenheter så vet jag att det är mkt svårt att lära sig med!

min kompis och jag startade samtidigt, han med en 4-linors och jag med en 2-linors…och innan han kunde kontrollera sin och köra hyfsat hade jag redan kommit mycket längre. och när jag testade hans så kunde jag även köra med den någorlunda eftersom jag hade lärt mig grunderna redan från början!

visst kan det vara bra att ha ett bredare vindregister, men när man är nybörjare så kan jag lova, och särskillt när man är ensam (som jag ver eftersom min kompis tröttnade 😛 ) så vill man inte gå ut när det blåser för mycket! utan man har sin kite, och är glad när man komemr ut och kan köra. har man bara en bra drake, så är det inte några större summor att lägga ut på nya linor (bom) visst det kostar, men det tycker jag att det är värt i stället för att tröttna som min kompis gjorde…

men egentligen är det upp till var och en, vissa tycker att det är bättre med den draken och 4-linor och någon annan tycker ngt annat. det är bara att testa, så får du berätta vad du själv tyckte sedan!

mvh. per

• mav

Medlem
    15 november, 2002 vid 08:12

jag började liksom otg med en fyralinors kite (ARX 9.5) utan kurs, hade läst på mig om hur allt gick till osv. och det var inte alls några problem. skillnaden är väl vid riggning men när man har draken i luften har man helt enkelt en extra funktion gas/broms om man vill kalla det så. sen gäller det att förstå att man depowrar draken genom att röra ut baren och tvärt om för att ”gasa”…. för mig var detta inga problem jag stod på gärdet ett par dagar för att få känsla och koll på kiten sen var det bara att surfa vidare när tillfället var givet.
    Det är klart att det blir lite till man får ha koll på de första gångerna man har draken i luften men sen blir det en fördel. (dessutom behöver man inte vara i kopplad i kickenloopen. Vilket resulterar i att kiten ”blir” som en två linors.)

Ride On! tongue.gif

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inköp av utrustning?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.