Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Snökite › Instruktörskurs i Januari
-
Instruktörskurs i Januari
Publicerad av mav på 13 november, 2007 vid 14:24Nu är datumen satta för nästa KSA snökiteinstruktörskurs i Sälen. Lördagen den 19 till Fredagen den 25 Januari dvs vecka 3/4.
Kursen kostar 490 Euro (rabatteras om ni redan är KSA kitesurf instruktörer).
Bokning sker genom att skicka registreringsformuläret till KSA med kvitto på betalning. Registreringformuläret postas på denna tråd inom några dagar.Utbildningen ger certifiering genom den ideela organisationen KSA (Kitesurf & Snowkite Assosiation) http://www.ksa-international.org
KSA sysslar, utöver instruktörscertifieringen, till stor del med att arbeta mot förbud och jobbar mycket med att representera kitare där det behövs. I Sverige jobbar KSA för att samla in underskrifter till vad som ska bli Sveriges kiteförbund.
Vidare information om registrering, transport, boende, osv står i registreringformuläret.
Hör gärna av er till mig om ni har frågor!
0736 13 60 24
info@kitecenter.se
http://www.kitecenter.sekitemaster svarade 17 år sedan 9 Medlemmar · 15 Svar -
15 Svar
-
Vadå.. Utrustning, instruktörer och en enveckas utbildning och aktivitet för under 900 kr/dag.. Det är fan idiellt hur du än ser på det.
-
Det kostar att hålla igång en organisation som arbetar mest med icke vinstdrivande arbete såsom förberedelse inför kursen, uppdatering av material, översättningar osv.
Jag glömde berätta att kursen har minst två examinatorer på 8 deltagare, dvs 4 elever per lärare.
-
Är ju lika dyr som kursen med IKO ju. Inte billigt att bli instruktör inte..
-
Milkman;428401 wrote:Vadå.. Utrustning, instruktörer och en enveckas utbildning och aktivitet för under 900 kr/dag.. Det är fan idiellt hur du än ser på det.
Utrustning ingår inte vad det står i dokumentet (allt ska tas med själv).
900:-/dag = 900*4= 3600:- per dag/instruktör, det är maffiga kostnader.“Course Fees: 490, – Euro
Included therein: Training documents on CD, list of examination questions, examination fees, license fees, practical training” -
Fan vad stabilt; jag ska snart bygga hus och kommer att behöva en del slav… förlåt… arbetskraft. Jag ser ju snabbt att det är på Steffo jag ska leta efter snorbillig arbetskraft; verkar som om alla här mer eller mindre är beredda på att jobba gratis.
Eller gäller det bara när andra ska fixa saker åt er? (Men sådan jävla dubbelmoral kan de väl inte röra sig om va?)
/Kaj(Tech)
-
Offentliga sjukhus i sverige drivs inte i vinstintresse, men de kallas inte för ideela.
Klart man ska ha lön om man är instruktör, och priset i sig är rimligt tycker jag (jmf med dykcert etc.) men ideelt är väl lite missvisande… -
Ideelt är väl inte lite missvisande eller? Mycket skulle jag säga 😉
-
Det kanske ska luftas i en annan tråd men det var ju en del joddel för ett halvår sedan om att IKO var vinstdrivande och sög ut folk och att KSA var ideellt och bra. Själv ser jag inte skillnaden.
-
Va trött man blir. Gillas det inte är det ju bara att inte anmäla sig!!!
Jag skiter i ifall det kostar mer eller mindre, huvudsaken är att någon gör nått. De som tycker det verkar vara mycket pengar i det kan ju alltid dra igång liknande verksamhet och bli aprika i sånt fall.
Håller med Bohm. Icke vinstdrivande är en bättre förklaring dock. Idiell antyder att alla inblandade gör det utan lön. 🙂
-
Tjena killar,
Ledsen om det blivit missvisade, oavsett så drivs KSA utan vinstintresse av ambitiösa kitare som ville skapa ett alternativ till IKO.
Istället för att bråka om definitionerna, är det inte bättre att fokusera på vilka möjligheter en icke vinstdrivande öppen kiteorganisation kan betyda för oss kitare i Sverige?
En fördel med en icke vinstdrivande organisation är att de har en lägre tröskel för antal deltagare per lärare. Dessutom kan de med den lägre återbärings tröskeln utan större problem hålla kurser som den första i Sälen förra året där utgifterna översteg intäkterna(6 deltagare). Oavsett ska inte organisationen gå med vinst vid årsslutet.
Erik Fernholm
-
Så då menar du att IKO inte tillför svenska kitare nåt eller vad då? Eller så förstår jag inte riktigt.
Och mindre elver per lärare? Det är väl bara på instruktörs kursen eller menar du jämt?
-
Jag menar absolut inte att IKO inte tillför kitesverige något, jag är själv iko och KSA certad. Fördelen med en icke vinstdrivande organisation i förenings-sverige är att den har möjlighet till att bli officiell, det har inte IKO som är vinstdrivande.
KSA håller instruktörskurser med 8 elever på två (eller fler) lärare. Den IKO kurs jag deltog i hade 8 elever och en lärare.
KSA har ingen spikad “kursmall” för hur en kitekurs måste se ut med t ex antal elever utan arbetar för att instruktören i fråga ska kunna uppskatta och bedöma vad som är säkert utifrån sin spot/skicklighet/typ av kurs osv.
/
Erik
-
Jag har gått KSA-kursen och läst kursmaterialet till IKO-kursen och måste säga att jag hellre anställer en KSA-certad instruktör än en IKO på mina center.
Dels på grund av deras engagemang i lilla Sverige, som trots allt verkar ganska ointressant för IKO, samt med anledning av att jag vet hur engagerade de som driver KSA är.
Logga in för att svara.