Senaste nytt › Forums › Övriga › Off Topic › Inte är jag väl olaglig?
-
Inte är jag väl olaglig?
Publicerad av anonym-anvandare på 16 augusti, 2005 vid 15:35Var ute o åkte lite igår natt med några kompisar.. Svängde ner till en badplats o fann att det tydligen var någon fest eller liknande..
Dagen efter (alltså idag) åkte vi dit igen och hittar då två stora högtalare och en förstärkare, som bara stod mitt i gräset.. Efter rådslagning, lastade vi in högtalarna i bilen och åkte därifrån… Klassas det som stöld det vi gjorde och borde lämna in det till polisen? Eller kan jag behålla grejorna med gott samvete?
Man vill ju inte vara brottsling..lolve svarade 19 år, 3 månader sedan 10 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
Lämmna det till polisen. Kommer det inte nån och frågar efter grejerna blir dom väl dina..
-
Och när du lämnar in dom ska du begära hittelön, då får du 10% av värdet när ägaren tar ut prylarna. Ja och kommer det ingen och gör anspråk på det så blir det dit ändå .
-
En push dakota… Men den såldes ju ganska snabbt, för jag var mer sugen på pengar liksom!
-
Om du inte direkt lämnar in grejerna till polisen är det stöld såklart. Hur kan du veta att ägaren inte var på väg för att hämta upp prylarna när du snodde dem? Klart man håller reda på såpass värdefulla saker.
-
Stöld är det väl…
“Var ute o åkte lite igår natt med några kompisar.. Svängde ner till en badplats o fann att det tydligen var någon fest eller liknande..
Dagen efter (alltså idag) åkte vi dit igen och hittar då två fina vindsurfingsegel och en kitebräda, som bara låg där mitt i gräset.. Efter rådslagning, lastade vi in seglen i bilen och åkte därifrån… Klassas det som stöld det vi gjorde och borde lämna in det till polisen? Eller kan jag behålla grejorna med gott samvete?
Man vill ju inte vara brottsling.. “Ja, om det hade varit dina grejer efter ett surfparty, hade du tyckt att det varit stöld när dina grejer inte är kvar dagen efter? Kräver väl knappast ett svar… lämna in till polis om du inte vill vara brottsling å se om du får behålla.
-
A… håller helt med, Lämna in dom hos polisen. Dels får du ju hittelön av ägare om dom kommer, sen om ingen har hört av sig inom en rimlig tid så får du dom ändå!
Tror som sagt att dom skulle hämta dom närsomhelst, du hade bara “flyt” att komma när dom inte va där.
Det e bara att tänka sig in i situationen, vad skulle du vilja att nån gjorde om din utrustning försvann när du “bara skulle”…Bättre att göra rätt, det lönar sig alltid i längden!
-
Olagligt om du frågar mig! Lämnar ofta min bräda på stranden då jag ska hem och äta, skulle inte blir glad om någon tog den, inte ens om de lämnade den till polisen. Är nog inte lätt att hitta grejerna hos polisen heller om man inte vet vilketn station. Taskigt gjort alltså!
-
Svar till:
Lämmna det till polisen. Kommer det inte nån och frågar efter grejerna blir dom väl dina..
[/ QUOTE ]
så fick jag en GPS värd 6599 kr:P hitta den vide en busshålplats. sen lämna jagt den till polisen . sen fick jag den:D
Logga in för att svara.