Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Inte bara Neil Pryde -favorit i repris

• Inte bara Neil Pryde -favorit i repris

Publicerad av kinetic på 30 september, 2008 vid 17:21

Som bekant så har ju Nisse Pryd vissa problem med att deras RS Racing (samt föregående modeller) ibland får för sig att ”spricka/gå av” i förliket inne i den breda maststrumpan. Satt i morse o läste en annan tråd här på forumet där en dansk ventilerar sina erfarenheter/åsikter i ämnet, satt o tänkte för mig själv: ”Tur man kör Gun o slipper dessa problem”.
    Nåja idag när jag höll på att rigga upp mitt 6.8 så hände det sista jag hade i åtanke: förliket inne i maststrumpan sprack ”The Neil Pryde way”….Jippie!! Tur att jag hade ett likadant sprojtans nytt, aldrig riggat 6.2 med så jag kunde segla, fast 6.8 var rätt storlek idag. Hur som helst så har jag tittat närmare på seglet. Det jag kan se är att förliket inne i maststrumpan består av 2 våder X-Ply där den främre våden har en extra förstärkning med X-Ply som löper upp till camberlattan ovanför bommen, däröver är det bara enkla X-Ply våder. Mitt segel sprack PRECIS där den extra X-Ply förstärkning på den främre våden slutar, man ser klart o tydligt att våderna ”rivits av” genom stynghålen som har ”mattats ut”, fast det är bara det att jag riggat detta segel på¨sin höjd 10-12 gånger (varav 2-3 riggningar är bara för att veta hur det skall riggas), resterande 8-9 gånger har jag även seglat med seglet. Seglet är för övrigt köpt aug -06 men använt första gången hösten -07, sedan har jag använt det en 7-8 gånger i år, så seglet ser mycket fräscht ut, ingen torkad monofilm o har heller ej legat framme i den elaka solen. Masten jag använde var en Powerex Z-Speed 460/25, har svårt att tro att masten skall vara orsaken då den är av rätt längd/styvhet o dessutom känns seglet ”helt rätt”. Jag tänker ta kontakt med Gun i Tyskland o höra vad de säger, det är under all kritik att seglet inte håller för mer än 10-12 riggningar! Hade detta segel varit det segel jag seglat mest med (i mitt fall är det Severne SSR 7.6) så hade jag inte reagerat på detta vis då det skulle ha varit ett välanvänt segel, o jag har givetvis förståelse för att seglen inte håller för alltid, men 10-12 seglingar är iaf 20 för få!! Det ”tråkiga” är att jag har 3 exakt likadana segel till (6.2 , 5.7, 5.2) o det vore ju kul om det behagade att hålla iaf 30 seglingar vardera, eller är det för mycket begärt…Jag bifogar bilder på seglet generella skick samt ”skadan” så ni ser hur vackert det ser ut inne i maststrumpan:grin:

v-thun svarade 16 år, 6 månader sedan 11 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • swe-496

Medlem
    30 september, 2008 vid 18:03

Trist att sånt ska hända. Har hört flera som har haft det problemet med NP.
    Vad jag inte fattar är hur NP kan ta ut de priser de gör när segel går sönder på det viset. Fram till nu trodde jag att det bara vara NP, men det händer tydligen på andra märken också. Men dock inte lika dyra som NP.
    Själv kör jag på Hansen. Mina äldsta är 3 säsonger gamla och håller bra än. Har inte hört att de skulle gå sönder på det viset. De kanske kör med en annan och starkare duk i förliket.

• kinetic

Medlem
    30 september, 2008 vid 18:11

SWE 496: Detta segel är ju nästan nytt det är det som får mig konfunderad…Hur som helst så har jag mailat Gun för o höra va de säger, tror inte jag kommer få så mycket mer än ett beklagande…
    Min personliga uppfattning är att förliket hade hållt OM de hade låtit den där extra X-Ply våden gå hela vägen upp till masttoppen, som jag ser det bör detta vara en konstruktionsmiss. Dessutom kräver dessa segel ”mega mycket” nedhal, så nu så här i efterhand så verkar det logiskt att Gun skrev att man ”reducerat trimkrafterna”…Seglet som sådant är hur gott som helst om det bara hade behagat att hålla lite bättre…Nåja, ett nytt 6.8 skall inskaffas oavsett hur det går till…

• kinetic

Medlem
    30 september, 2008 vid 18:21

Tillägg: Gun lämnar ju 24 mån garanti om jag ej missminner mig…O jag KÖPTE seglet i aug -06 men använde det första gången aug -07 så jag hoppas de kan hjälpa mig…

• marden

Medlem
    30 september, 2008 vid 18:36

det är väl minst 2års garanti på alla saker man köper?
    men tror inte det hjälper dig när det är från köpedagen

• kinetic

Medlem
    30 september, 2008 vid 18:42

Mården: Ja det e som du säger…Men man kan ju alltid hoppas på lite ”goodwill” då jag tycker att detta kan kanske vara ett gränsfall, men jag tror att Gun kommer beklaga det hela utan att hjälpa…
    Jag hade ju kunnat strunta i o köra så ”överriggat” några gånger med mitt 7.6 så hade detta hänt redan i juni/juli dvs inom garanti…Aja lätt o va ”efterklok” och kanske ännu en anledning o ta mindre segel liiiite oftare:grin:

• Knatte

Gäst
    30 september, 2008 vid 19:32

Mitt Gun XR -07 har inte gått sönder ännu i alla fall… Men det är ju bara riggat 3 ggr eller så. Men mastfickan är ju gjord av läskpapp och blir ju repad typ på en gräsmatta, så materialkvaliten är ju inte på topp.

Hoppas du får hjälp eller goodvill av Gun tyskland nu!

• kinetic

Medlem
    30 september, 2008 vid 19:46

Knatte: Ja tycker det är bra kvalitet på materialen iaf på -06:orna…”Tabben” de gjorde var att inte låta den där extra våden gå hela vägen upp längs framkanten, då hade det nog inte blivit nån ”punktbelastning/brottsanvisning” just där förstärkningen slutar. Jag tror inte ditt -07:a är i farozonen då de har lägre trimkrafter än -06 som var/är extra tuffa, det jag hört iaf…Lutar åt att jag kommer förstärka övriga segel med nån stark självhäftande tygtejp (på båda sidor) just vid övergången +- 50cm om inte mer, det borde hålla då stygnen inte dras lika hårt (ser ut som om det är just stygnhållen som försvagat materialet o gett ”brottsanvisningar”…

• trefyrafyra

Medlem
    30 september, 2008 vid 20:05

Köp Northsails har en otroligt bra kvalitet (Riggat min 6,8 ca 15-20ggr ser ut som nytt)

• tobhed

Medlem
    30 september, 2008 vid 20:52

Svaret på alla dessa frågor måste ju bara vara Mauisails 🙂
    Trist skit Kinetic…

• ola-h

Medlem
    30 september, 2008 vid 21:11

Hmm. Jag skall kolla hur Hot löst detta på sina Cambersegel. Givetvis måste det bli grymma belastningar där inne på alla camsegel, så frågan är nog bara hur förstärkningarna ser ut. En annan viktig sak är förstås hur lattfickan är sydd och om den är ordentligt tejpad. En del segelmakare sparare in på att tejpa en del sömmar, t ex sådana under lattorna. Det kan säkert vara en sån detalj som straffar sig i ett cambersegel (och i ett vågsegel om man kraschar det).

• svartepeter

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 20:32

Har haft samma problem med NP RS5. Är det någon som vet om det är samma problem med NP RS Racing -07 och framåt??:confused2:

• marden

Medlem
    1 oktober, 2008 vid 20:45
  • hankloose

Medlem
    2 oktober, 2008 vid 17:56

Har kört Pryde Race segel i 5 år, har aldrig haft några problem.
    Det finns upenbarligen gott om klåpare som inte kan hantera prylarna rätt!!!!

• swe-496

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 03:53

@Hankloose 504533 wrote:

Har kört Pryde Race segel i 5 år, har aldrig haft några problem.
    Det finns upenbarligen gott om klåpare som inte kan hantera prylarna rätt!!!!

Eller så seglar de sjukt mycket mer än vad du gör;)*LOL*

• gifvars

Medlem
    3 oktober, 2008 vid 09:56

@Ola H. 504063 wrote:

Hmm. Jag skall kolla hur Hot löst detta på sina Cambersegel. Givetvis måste det bli grymma belastningar där inne på alla camsegel, så frågan är nog bara hur förstärkningarna ser ut. En annan viktig sak är förstås hur lattfickan är sydd och om den är ordentligt tejpad. En del segelmakare sparare in på att tejpa en del sömmar, t ex sådana under lattorna. Det kan säkert vara en sån detalj som straffar sig i ett cambersegel (och i ett vågsegel om man kraschar det).

Ola, betyder det här att du har vantarna på ett HSM GPS -09?
    Lite sugen isådana fall att höra hur det är, användarvänligt? Fixar du nedhalet utan domkraft? Flippar cambrarna enkelt? Unt so weiter…

-JG

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA