-
Inte bara Neil Pryde -favorit i repris
Som bekant så har ju Nisse Pryd vissa problem med att deras RS Racing (samt föregående modeller) ibland får för sig att ”spricka/gå av” i förliket inne i den breda maststrumpan. Satt i morse o läste en annan tråd här på forumet där en dansk ventilerar sina erfarenheter/åsikter i ämnet, satt o tänkte för mig själv: ”Tur man kör Gun o slipper dessa problem”.
Nåja idag när jag höll på att rigga upp mitt 6.8 så hände det sista jag hade i åtanke: förliket inne i maststrumpan sprack ”The Neil Pryde way”….Jippie!! Tur att jag hade ett likadant sprojtans nytt, aldrig riggat 6.2 med så jag kunde segla, fast 6.8 var rätt storlek idag. Hur som helst så har jag tittat närmare på seglet. Det jag kan se är att förliket inne i maststrumpan består av 2 våder X-Ply där den främre våden har en extra förstärkning med X-Ply som löper upp till camberlattan ovanför bommen, däröver är det bara enkla X-Ply våder. Mitt segel sprack PRECIS där den extra X-Ply förstärkning på den främre våden slutar, man ser klart o tydligt att våderna ”rivits av” genom stynghålen som har ”mattats ut”, fast det är bara det att jag riggat detta segel på¨sin höjd 10-12 gånger (varav 2-3 riggningar är bara för att veta hur det skall riggas), resterande 8-9 gånger har jag även seglat med seglet. Seglet är för övrigt köpt aug -06 men använt första gången hösten -07, sedan har jag använt det en 7-8 gånger i år, så seglet ser mycket fräscht ut, ingen torkad monofilm o har heller ej legat framme i den elaka solen. Masten jag använde var en Powerex Z-Speed 460/25, har svårt att tro att masten skall vara orsaken då den är av rätt längd/styvhet o dessutom känns seglet ”helt rätt”. Jag tänker ta kontakt med Gun i Tyskland o höra vad de säger, det är under all kritik att seglet inte håller för mer än 10-12 riggningar! Hade detta segel varit det segel jag seglat mest med (i mitt fall är det Severne SSR 7.6) så hade jag inte reagerat på detta vis då det skulle ha varit ett välanvänt segel, o jag har givetvis förståelse för att seglen inte håller för alltid, men 10-12 seglingar är iaf 20 för få!! Det ”tråkiga” är att jag har 3 exakt likadana segel till (6.2 , 5.7, 5.2) o det vore ju kul om det behagade att hålla iaf 30 seglingar vardera, eller är det för mycket begärt…Jag bifogar bilder på seglet generella skick samt ”skadan” så ni ser hur vackert det ser ut inne i maststrumpan:grin:
Logga in för att svara.