Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Inte bara Neil Pryde -favorit i repris
-
@Hankloose 504533 wrote:
Har kört Pryde Race segel i 5 år, har aldrig haft några problem.
Det finns upenbarligen gott om klåpare som inte kan hantera prylarna rätt!!!!Du drar nog inte tillräckligt med nedhal…
-
@gifvars 504668 wrote:
Ola, betyder det här att du har vantarna på ett HSM GPS -09?
Lite sugen isådana fall att höra hur det är, användarvänligt? Fixar du nedhalet utan domkraft? Flippar cambrarna enkelt? Unt so weiter…-JG
Ja, jag har både 08/09 (6.6) och en ”ren” 09 (6.0). Jag hade också en 7.3:a som nyss är såld. På 6.6:an drar jag nedhalet för hand utan problem, men det kändes lite trögare på 6.0:an faktiskt. Kanske är det bara för att seglet är helt nytt, men ofta är det ju lite tyngre att på en given mast dra ned ett mindre segel (mindre hävarm, liksom). Men med lite kämpande fick jag ned 6.0:an också, men jag kan erkänna att det var första gången tanken på att skaffa en vev slog mig. Men med lite silikon på tamp och cambers så skall det nog gå bra ändå.
Cambrarna flippade väldigt bra, trots att det var rätt mycket spänning i mastfickan (behövde inte använda några shims, det såg bra ut direkt).
6.6:an tycker jag är väldigt enkelt och trevlig att segla med. För mig känns det som det är väldigt bra bottendrag och mer stabilitet än vad jag någonsin kommer kunna utnyttja, men jag ar ju ingen tidigare arfarenhet av cambersegel (om man inte räknar segel från 80-talet). Jag har kört seglet på min iS76.
6.0:an har jag inte kört än.
Kanske kan det få bekänna färg i helgen ihop med min nya iSonic speed special 49. Funderar på Roxens speed strip (fast antagligen blir det Åsa/torö istället).
-
Var det någon som visste om det varit problem med -07-08 NP RS Racing??
-
Har fått ett svar från GUN nu som säger att detta är inte normalt…Blir spännande o se om de kommer med något förslag på hur vi löser detta eller om de beklagar det hela endast…
-
Ser ut som att GUN är villiga att ta in seglet för kontroll samt ev rep, jag får dock stå för fraktkostnaderna (typ 70Euro)…Skall höra med den svenska importören vad en ev rep skulle kosta i Sverige eftersom det skulle kunna vara en lösning enligt GUN Tyskland…Nån som har en uppfattning om vad en ev rep skulle kosta här i Sverige? 1000???2000?? (Funkar nog inte att bara sy ihop revan utan panelerna bör bytas, vill ju gärna att seglet håller längre än EN riggning, så en rejäl provriggning efter rep redan hos segelmakaren är att föredra…
-
Update: ”Caset” är löst, även om det blev på ett litet annorlunda sätt än jag trodde från början (räknade med att få seglet reparerat). Hur som helst så bad GUN Tyskland mig att ta kontakt med de jag köpt seglet av (http://www.gunsails.se). Jonas där (en mycket trevlig typ) tog tag i ”mitt” case vilket ledde till att jag först fick visa upp seglet för en segelreparatör (Gransegel) som gav ett KF på minst 1500kr (samma rep skulle kosta 60Euro i Tyskland, men då tillkommer frakt 70Euro T/R som jag skulle få stå för själv), därefter informerade Jonas Gunsails i Tyskland om vad en reparation kostar i Sverige. Kort därefter fick jag ett mail från Tyskland där man erbjöd mig att köpa ett XS 6.8 -08 (testsegel i fint skick, fick bild på seglet) för ett utomordentligt pris efter lite dealande. På det hela taget är jag mycket nöjd med hur mitt ärende hanterats, även om lösningen blev an annan än jag hoppats på, o lite dyrare oxå, men å andra sidan så får jag ett 2 år nyare segel för en struntsumma. Vad jag skall göra med det trasiga 6.8 vet jag ej men det lutar åt att jag syr ihop det själv så gott det går o använder det sedan till ”is-windsurfingbrädan”, får helt enkelt underhala seglet, så min ev lagning inte slits av, vilket kanske är en fördel på vintern då de oftast inte blåser så mycket, och man vill ha så mycket drag som möjligt….
Nu vet jag inte hur de andra segelmärkena hanterar sina ”case” men jag tycker att GUN (både Tyskland men framförallt Jonas som jag misstänker har ett stort finger med i leken) har varit mycket serviceminded. Om jag skall vara helt ärlig så räknade jag med att få ett svar typ ”Sorry men den 2 åriga garantin gick precis ut” (seglet köptes kring den 10 sept -06 och gick sönder sista sept -08, efter ca 10-12 riggningar). Jag kan utan tvekan rekommendera andra att handla av gunsails.se, man tar verkligen hand om kunderna på rätt sätt, tack Jonas! -
Tycker fortfarande att du skulle FÅTT ett nytt segel. Du har ju inte med att göra att dem inte har inne just den modellen/årsmodell du köpte från början.
Logga in för att svara.