Senaste nytt Forums Inte ens beachstart :(

• tobc

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 20:11

Svar till:

Om du inte lyfter riggen tillräckligt mycket uppåt när du sträcker ut armarna för att kliva upp, utan istället snett uppåt/framåt, så flyter brädan helt enkelt bortåt.

[/ QUOTE ]

Är det meningen att brädan ska börja röra sig i färdriktningen också innan man hoppar på? För min bräda sjunker ju halvt när jag väl kommer upp på den och jag tappar balansen även att det är vind i seglet. confused.gif

• diil

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 21:11

Träna på att stå i vattnet och bara föra omkring brädan runt dig utan att ta i den, bara håll i bomen. När du har bra koll på hur den rör sig, försök få till det så du hamnar i ett bra startläge. Och sen är det bara att följa den vackra illustrationen…

Tänk på att när du fått en fot på brädans så dra den mot dig. Men tryck inte ner brädan i vattnet när du försöker komma upp, det är vinden som ska lyfta dig, inte brädan. Du ska bara försöka hålla brädan i samma riktning hela tiden, snett bort från vinden (snett med vinden). /D

PS. Paint är världens bästa program.

• tobc

Medlem
    12 oktober, 2003 vid 21:32

Man får tacka för den grymma paint bilden laugh.gif
    Jag tror att jag förstår hur du menar. Det betyder att jag inte har varit så långt ifrån hehe….fast nära räknas inte riktigt

• neptun

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 08:48

Brädan skall inte röra sig i färdriktningen innan du kommit upp på den, utan den börjar röra sig ganska direkt efter att du kommit upp. Se till att, precis som bilden som Diil målade, ha brädan liggandes neråt i vindriktningen när du skall kliva upp, annars får du inget tryck i seglet och därmed ingen fart när du kommer upp. Trycket i seglet ger ju även lite bättre balans eftersom du har något att hålla emot i.

Balansen på brädan handlar till första början nästan uteslutande om hur du placerar fötterna när du kliver upp på brädan. Se till att de hamnar i brädans centrumlinje och inte för långt bak på brädan.
    Det är bara att kämpa på, snart sitter det =)

• anonym-anvandare

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 10:37

Jag har plaskat ganska mycket i vattnet i mina surfingdagar så jag känner igen det där smile.gif. Vinden är ju självklart avgörande för hur du bör bete dig. Om det blåser mycket så försök att få kontroll över brädan och seglet innan du sätter foten på brädan. blåser det mycket så huka ihop så att du inte tar in för mycket vind i seglet det blir mer likt en vattenstart, men du har fortfarande fötterna på botten. När du skall ge dig av: fall av med vinden så mycket så att du känner att du har drag från början inte för mycket för då kastar vinden seglet och dig framåt. Går brädan upp mot vinden?: då måste du trycka fram bomen och seglet så att du tar in vind i det, vid det tillfället hjälper det att ha ena foten framför eller nära mastfoten, var beredd att gå längre bak på brädan när vinden tar i. Du kan oxå hjälpa till med bakfoten och försöka styra ner brädan med vinden så faller av lite och får fart. Det e enklare att fotstyra med kortare brädor, men din bräda e´ju bara 96L så det borde gå. Blåser det mindre kan du beachstarta mer upprätt stående, men samma sak gäller försök att inte ha nosen på brädan för högt upp mot vinden när du startar. Höjden på bomen spelar oxå in sätt den inte för högt. pröva med att sätta mastfoten på något olika positioner, större segel längre fram och mindre längre bak osv., Börja inte bara meka med allt samtidigt för då blir det bara skruvat. försök först få kontroll på brädan och seglet innan du börjar fixa med bom och mastfot, men funkar det inte hur mycket du än försöker kan du trixa lite med grejorna. Och som sagt bara fortsätt nöta så kommer det….
    lycka till
    /edvard

• garage

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 11:10

Hej!

Jag vet inte om problemet var att komma intill brädan men isåfall så skotar du förmodligen in för mycket när du står på stranden, du skall egentligen släppa igenom all vind för att kunna få brädan intill dig och därmed få upp en fot. Testa att hålla bommen längst fram med en hand så kommer prylarna förmodligen göra jobbet åt dig, brädan vrids upp när du drar masten mot dig, lägg sen upp bakfoten mellan alla stroppar och skota sen in med bakhanden. I och med detta kommer brädan vilja vridas neråt i vind men du kan hålla tillbaka med bakfoten och sen kliva upp med framfoten samtidigt som du hänger i bommen. Sen är det egentligen bara att fortsätta skota in och ösa på! Det vanliga problemet är nog att man tar i för mycket, helt i onödan. Beach och vattenstart är egentligen helt oansträngande. Nyckeln till att inte ta ut sig på att krångla med riggen är att hålla längst fram i bommen, därifrån kan du egentligen manövrera riggen hur du vill och med en hand, testa det!

Mvh Andreas

• mattap

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 12:34

Det absolut viktigast är att ha koll på segel och vind innan man kliver upp. Ha inte för brottom, i en viss vinkel är det mycket lätt att få upp seglet från vattnet så man får tag i det i bommen och står under det. Lär dig hitta denna vinkel (Tänk dig att seglet är en vinge när det ligger ner, du måst få vinden att blåsa in under seglet och då är det lätt att dra upp det och vinkla upp det så du får vind i det)

När du väl lärt dig att få upp seglet från ytan så gäller det att lära sig hur seglet beter sig om du vinklar det framåt resp. bakåt. Träna på detta ett tag, utan att försöka kliva upp. Man skall kunna stå och styra brädans vinkel med hjälp av seglet!!

När du lärt dig vad du skall göra för att få nog med lyft i seglet så ska känslan vara att seglet skall dra upp dig på brädan, snarare än att du skal kliva upp på den.

Se till ha låg tydgdpunkt, så nära mastfoten som möjligt och huka in huved som om du försöker komma så nära mastfoten som möjligt med huvudet, under bommen

Till sist, luta fram seglet och skota ut något när du kommit upp för att ”få tag i” vinden!

• pontuss

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 15:59

En länk där det står hur man ska göra:
    Vattenstart på engelska

Här finns massa andra tips

Inte för att jag förstår så mycket när jag läser men är du bra på engelska kanske det kan vara till hjälp smile.gif
    Ska försöka läsa nogrannt, kanske lär mig lite jag med…

• tobc

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 16:53

Vill bara tacka för alla tips som ni har gett. Det uppsattas stort av en rookie som jag =)

• naish

Medlem
    13 oktober, 2003 vid 20:03

Måste säga att alla har rätt här! Sen finns det en sak kvar Träna,träna och träna man måste ha ett fett tolamod för att bli någerlunda bra på windsurfing. ¤¤¤HanG LoOsE¤¤¤

• tobc

Medlem
    20 oktober, 2003 vid 20:12

yihaa! har lyckats med mina första beachstarts 😛 (tänk inte amatör eller looser hehe)
    nu återstår nästa problematik…att fixa så att man inte går upp i vind! smile.gif

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Inte ens beachstart :(

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.