Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › inte nu igen ( våtdräkten )
-
inte nu igen ( våtdräkten )
Publicerad av jonaish på 3 november, 2005 vid 23:59yeeee
då har min SOLA våtdräkt gått sönder vid knät , precis under “knäskyddet”
det är inte sönder rakt igenom, men vet någon hur man ska fixa det så det inte går upp å blir ett hålnågon som vet hur man kan fixa det?? så säg till skulle varit jätte snällt
judo-freddan svarade 19 år, 3 månader sedan 14 Medlemmar · 19 Svar -
19 Svar
-
Om du slutar förpesta konfen med din närvaro kan jag kanske berätta.
(köp liqvisole, typ neoprenlimm, och sen är det bara att limma, funkar kanon)
-
jag skulle faktiskt (tro det eller ej) åsså kunna ge dig ett eller två tips, men då får du fanimej börja skriva normala rubriker på dina trådar samt ta bort den där överdimensionerade “signaturen” du har.
-
ta lite polyester och kladda på så blir det tätt!!!!
Jag lovar!!!
kunde inte låte bli…sorry…. -
Hej!
Tycker det var en kul rubrik!
Det finns neoprenelim som är mjukt och följsamt. Finns säkert i någon affär som säljer våtdräkter.
Fixa det innan det blir för stort. Moderna mjuka våtdräketr går itu helatiden -
Alexasu: Tänkte skriva precis lika dant när jag öppnade tråden. Jävligt irriterande.
Målaren: Kolla på närmsta surfshop eller dykaffär efter neoprenlim.
-
Oj oj oj! Somliga är lättretliga.
Våtdräktslagning var dagens önskan
Köp riktigt neoprenlim, Surfers Paradise har ett som funkar kanon.
Maska av ytorna runt omkring lagytan med maskeringstejp, så blir lagningen snyggare.
Applicera limmet.
Tejpa med maskeringstejp ovanpå lagningen, dels för att dra ihop sprickan(?) och dels för att få en slä och fin yta.
Har du haft på lagom mängd lim och tejpat väl så är det bara att dra bort tejpen.
Om det fastnar tejplim kan du slipa bort detta försiktigt med ett fint sandpapper.
Klart! -
Svar till:
Om du slutar förpesta konfen med din närvaro kan jag kanske berätta.
[/ QUOTE ]
efter som många klagar så ska jag ändra namnet bla ( blir det bra som det heter nu ??? )
och TACK till dom som gav ett bra svar..
-
Eftersom man böjer knät en hel del är det större risk att limmet frakturerar/spricker upp. Efter att du limmat syr du några stygn för att hålla ihop båda sidorna. Björntråd är att rekommendera(en tjockare tråd), annars håller en vanlig tråd också!
Inget tjafs om att killar inte kan sy! Ni är överrepresenterade som kirurger!!!
Om man vill vara extra säker att vatten inte skall läcka in, kleta lite lim på sömmarna!
Lycka till! -
Köp inte nåt av neolimmen som säljs i surfbutiker. Har precis testat neolim och aqua-patch. Inget funkade bra i mitt tycke. När jag berättade det för en kollega på jobbet som dyker på fritiden så tipsade han mig om vad the real stuff är.
1. Neoprenlimmet man köper exempelvis på SP är inte bra. Fogen blir stenhård så sitter den där det minsta flex behövs så spricker det upp igen precis som Kate säger här nedan. Det är i alla fall min erfarenhet.
2. Aqua-neo-patch (som också säljs på SP) är en lapp man klipper till lagom storlek och sedan värmer fast med ett strykjärn. Värmer ja.. För att det ska vidhäfta ordentligt behövs ganska mycket värme. Samtidigt reagerar neoprenet inte så jättebra på om du råkar värma några sekunder för länge.. Även svårt att få det att häfta vid ordentligt vid kanterna av lappen om du inte vill värma även utanför lappen med strykjärnet vilket du inte vill. Men köp en rulle ändå för det går alldeles utmärkt att använda tillsammans med…
3. Dykare har till sina torrdräkter handskar som man “skruvar på” dräkten på rymmdgubbevis. Bajonettfästen alltså. Den delen av fästet som sitter i dräkten fäster man med ett tvåkomponentslim som inte blir hårt utan ger en fog med konsistens ungefär som silikon eller sikaflex. Vidhäftningen på denna gegga är kanon. Så min metod lyder fom följer:
Ta en lapp aqua-neo-patch (därför att den är tunn, flexibel, tät och svart) och klipp den till en size så att avståndet till hålet överallt överstiger låt säga 25mm. Bestryk lappens undersida med ett tunt skikt lim och gör likadant med området runt hålet på våtisen. Låt torka någon minut tills det ser torrt ut. Ytorna är nu redo för vulkning så pressa samman dem och gnugga lite över hela lappen.
Jag återkommer med vad stuffet heter och var man köper det.
-
är det bra att sy i våtdräkten som Kate sa ??
någon som har gjort det med sin lr?
och det lim som jag har nä är typ Neoprenlimmet, det är okej på yter som man inte böjer som vid knät men det går att ha
finns det något lim till limpistol som man kan ha ??och du Judo-Freddan det där Aqua-neo-patch är en lapp man klipper till lagom storlek och sedan värmer fast med ett strykjärn.
är det typ som man har till cyklar (cykel lagning till innerslang) ?? liknande lr
-
Svar till:
och du Judo-Freddan det där Aqua-neo-patch är en lapp man klipper till lagom storlek och sedan värmer fast med ett strykjärn.
är det typ som man har till cyklar (cykel lagning till innerslang) ?? liknande lr
[/ QUOTE ]
Öh, ja aqua-neo-patch är en lapp man klipper till och värmer fast med ett strykjärn. Men det skrev jag ju. Så vad var din fråga? Min poäng var i alla fall att aqua-neo-patch trots att jag aldrig skulle använda det som det är tänkt, d v s stryka fast det, funkar bra som just lagningslapp om man bara limmar fast det med dyklim.
Nä, det känns inte som samma material som slanglagningar alls. Ovansidan känns inte gummiaktig utan mer tygaktig.
-
Jag ska laga min dräkt ngn dag… Tänkte köra på Judo-Freddans variant, dvs. limma fast en bit aqua neo patch eller liknande.
Om någon kan luska ut vad limmet heter hade det varit grymt att veta.
-
Låter väldans konstigt att ni misslyckas med neoprenlim tycker jag. Hur gör ni? själva proceduren är likadan som med kontaktlim. (torka innan sammanfogning) funkar det fortf inte så byt lim!
Logga in för att svara.