Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › inte nu igen ( våtdräkten )
-
Gå till en vanlig färgbutik/Mack och köp en tub BOSTIK KONTAKTLIM A3 kostar en bråkdel av vad det gör på en surfbutik och är lika bra om inte bättre! Limmar allt som heter neopren, gummi. Används av proffsen när dom limmar nya manscetter/kragar på sina torrdräkter. Sen kan man komplittera men en lapp om man har ett 7jä..la hål, men dom vanliga revorna man får när man använder dräkten lagas direkt med A3. Inga konstigheter……
Arbetsbeskrivning
1. Limytorna skall vara torra och rena.
2. Stryk lim på båda ytorna och låt torka tills det ej klibbar – ca 15 minuter.
3. Pressa samman ytorna och låt torka. -
Det neolimmet jag köpte på SP gav en fog som funkade ok för en 15mm ”slice” jag fått på benet. När jag testade samma sak på det lite större och lite nötta hålet i grenen så måste jag erkänna att jag var skeptisk redan innan jag provade. En hård fog ska fylla ut och sy ihop en yta som en femtioöring på ett mycket rörligt område av dräkten? Sprack mycket riktigt upp nån minut efter sjösättning. Aqua-neo-patch funkade inte heller särdeles bra på grund av att det är svårt att stryka på en lapp på ett dubbelkrökt ställe. Om man värmer för länge eller utanför lappen så är det lätt att bränna sönder neoprenet också upptäckte jag vilket gör att jag skippar strykningsmetoden rakt av.
Så..jag drar slutsatsen att det man vill ha är en slitstark lapp vars undersida limmas fast med ett flexibelt lim med super vidhäftning. Men vet man att man bara kommer att få smala revor på icke stretchande ställen så..
-
Svar till:
Låter väldans konstigt att ni misslyckas med neoprenlim tycker jag. Hur gör ni? själva proceduren är likadan som med kontaktlim. (torka innan sammanfogning) funkar det fortf inte så byt lim!
[/ QUOTE ]
håller helt med, går ju hur snabbt som helst och enkelt att göra (ca: EN tv4 reklam)
jag använde mares, köpt i en dykarbutik!
-
Here we go again. Har förklarat detta två gånger nu..
Om neolim duger eller inte beror helt på hur stort hålet är, var hålet sitter och om limmet är hårt eller flexibelt när det torkat. Gör ett femtioöringsstort hål i grenen och testa att limma det med det lim som b l a SP säljer så får du se. Se bara till att de närmsta dagarna ser vindfattiga ut innan du gör det..
Logga in för att svara.