Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › internjuer med de snabbaste seglarna från 2006
-
internjuer med de snabbaste seglarna från 2006
Publicerad av tobhed på 16 januari, 2007 vid 09:57Ytterligare bevis på att det inte bara är plattvatten som gäller – korta intervjuer med dem som kom på topp-10 listan under 2006 – det jobbas rejält hårt för att nå hastigheterna vi pratar om…
the_novice svarade 17 år, 10 månader sedan 5 Medlemmar · 6 Svar -
6 Svar
-
@tobhed 360083 wrote:
Ytterligare bevis på att det inte bara är plattvatten som gäller
Vad tänker du på då?
Räcker ju nästan med att kolla på bilderna, har inte sett så platt vatten i sverige vid dom vindstyrkorna som det talas om här. Tvärtom så snackar dom väl om det skall vara grunt vatten och gärna sjögräs som dämpar vattnets rörelser… -
@The_Novice 360134 wrote:
Vad tänker du på då?
Räcker ju nästan med att kolla på bilderna, har inte sett så platt vatten i sverige vid dom vindstyrkorna som det talas om här. Tvärtom så snackar dom väl om det skall vara grunt vatten och gärna sjögräs som dämpar vattnets rörelser…Vad Tobias menar (rätta mig om jag har fel Tobbe) är att även om vattnet är riktigt platt och fint så räcker inte det.
Det måste till rätt vinkel, ordentligt tryck, ett djävla driv, grymme trim och kunskap om hur man bygger upp farten och en kapten som vågar stå på……..man är inte så djävla kaxig längre när det skjuter iväg på 37-38-39 knop och det studsar och far.
Eller som Faster påpekade efter hans tokkörning 38 repa på supergrundt vatten vid HP: “Jag lämnade hjärnan på stranden, sen drog jag så mycket det gick”.
Fast jag undrar om han någonsin haft hjärnan med sig när han seglar:wink: -
getwet;360185 wrote:Vad Tobias menar (rätta mig om jag har fel Tobbe) är att även om vattnet är riktigt platt och fint så räcker inte det.
Det måste till rätt vinkel, ordentligt tryck, ett djävla driv, grymme trim och kunskap om hur man bygger upp farten och en kapten som vågar stå på……..man är inte så djävla kaxig längre när det skjuter iväg på 37-38-39 knop och det studsar och far.
Eller som Faster påpekade efter hans tokkörning 38 repa på supergrundt vatten vid HP: “Jag lämnade hjärnan på stranden, sen drog jag så mycket det gick”.
Fast jag undrar om han någonsin haft hjärnan med sig när han seglar:wink:Typ nåt sånt menade jag…:tongue: Snackas mycket om trim med fenor mm på ett helt annat sätt – nästan en annan dimension gentemot vad vi snackar/gör här.
-
Quote:Fast jag undrar om han någonsin haft hjärnan med sig när han seglar
Vilken hjärna??? :p
-
@tobhed 360233 wrote:
Typ nåt sånt menade jag…:tongue: Snackas mycket om trim med fenor mm på ett helt annat sätt – nästan en annan dimension gentemot vad vi snackar/gör här.
Ok nu är jag med, läste kanske för fort tidigare. Givetvis så räcker det inte enbart med att ha plattvatten, man måste ju kunna segla också och ha bra trim på grejorna.
I en annan tråd så snackades det om att vi var för fega i sverige för att göra 40 knop och jag tolkade först detta som ytterligare ett inlägg i den debatten…Finns ju även en lång tråd på gps-forumet om särskilda fenor och drag-buckets som man måste hitta för att det skall gå riktigt fort, extra kul att White mfl då visar att det även går att köra fort med “vanliga” fenor.
Logga in för att svara.