-
Intressant artikel i Boards July som tangerar tidigare ämnen som…
…Twinfin 2009 och JPs marknadsföring av 2008års brädor (där vissa tillverkare beskylldes för att måla sin glasfiber så den skulle se ut som carbon).
Trådarna i dessa ämnen har ju varit mycket populära.
Ska försöka återge några bitar, men läs den själva!
Artikeln är en dialog med Fanatics Craig Gertenbach, Brand Manager som har en hyfsat lång karriär bakom sig, tex som testansvarig. Såg honom faktiskt i en intensiv testperiod på Maui för några år sedan ganska många dagar i sträck precis bredvid oss på Sprecks. Då kan man inte undgå att bilda sig en uppfattning om en person och kanske tom ett brädmärke.
Craig får här tillfälle att redogöra mycket grundligt för Fanatics affärsfilosofi. Enligt Boards är detta den perfekta personen att få info om allt som pågår i branschen tex Twinsers, SUPs och marketing för tillfället. Hans fru är hans chef inom Fanatic. Detta är en fördel då kvinnor är så välorganiserade (!Stämmer detta Jesper B?) o många familjeföretag är organiserade på detta sätt.
Cobra har ett enormt utbud av produktionslayup. Fanatic är deras äldsta kund.
Fanatic tillåter bara teamriders att använda Fanatic men JP teamriders får använda vilka shapes dom vill.
De grafiska designavd är helt freelance, så dom kan ta in allt som händer runt omkring och påverkas av den…
FEJKAD CARBON?
Craig medger att vissa av deras modeller har färgad epoxi, av olika skäl, vissa modeller i det lägre prisintervallet. Men JPs konkurrerande modeller har ingen carbon.
Fanatic vill inte köpa vinnare, aktuellt exempel Kauli till JP, Fanatic vill skapa vinnare.
TWINFIN?
Vid den slutliga testen innan production startade upptäckte man att brädan inte färdigutvecklad.
Craigs uppfattning är att Twinsern har ett smalt register för mycket duktiga surfare. Många andra tillverkare ha samma problem med producerar trots detta. Men Fanatic utvecklar till 100% sen produktion. Inte marknadsföring först sen utveckling.
Jag tycker att artikeln var intressant men kanske skulle lite vassare frågor ställts och man skulle ifrågasätta vissa påståenden. Det skulle jag gärna göra för att få ett mer utvecklat svar. En bra uppföljning skulle vara om man gjorde liknande intervjuer/samtal/marknadsföringsutrymme med kokurrenterna och kanske även med dom lite mindre tillverkarna. (Ola H kanske kan påverka detta?)
//Magnus
Logga in för att svara.