Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › Intressant läsning
-
Har Naish Stealth samma typ av problem jag har 3 st -06 som inte har visat något fel ännu med spruckna sömmar eller något annat, hörde dock att -07 hade problem med svaga nedhalsblock, jag har funderingar på att komlettera min garderob med kanske något annat segelmärke runt storleken 7.0-7.6.
-
SPEEDAN;507333 wrote:Har Naish Stealth samma typ av problem jag har 3 st -06 som inte har visat något fel ännu med spruckna sömmar eller något annat, hörde dock att -07 hade problem med svaga nedhalsblock, jag har funderingar på att komlettera min garderob med kanske något annat segelmärke runt storleken 7.0-7.6.
Skillnaden mellan Naish 06-07 är aningen tunnare och mjukare material till mastfickan på 07:an.. Det tror jag är en bidragande orsak till en lite mer mjuk känsla i seglets rotation.. Har inte haft problem med mitt nedhalsblock på 07:an, har riggat det massor av gånger..
Mastfickan till 07:an är alltså lite tunnare och lite känsligare för vassa föremål men ger en skönare känsla när du seglar med bra tryck och vill att seglet ska rotera smidigt..Har däremot bytt både sprucket nedhalsblock samt topprem till RS5 11.6..:grin:
-
Det var sprinten till nedhalsblocket som var en akilleshäl på Naish 07or och 08or. Jag har bara haft ett Naish en säsong och kan inte säga något om hållfasthet över längre tid, men mitt intryck av seglet är att det var mycket välsytt. Det var bra förstärkningar på känsliga ställen. En specifik detalj jag gillade var att fickan för “bomlattan” hade extra förstärkning där bommen korsar och där det kan bli stort slitage av beslag i övergången till bomförlängningen. Just där har bommen ätit ett litet hål på ett av mina RS6.
Måste nog ändå tillägga att jag älskar mina RS6, vindregister och prestanda är underbara. Om man får göra någon lagning efter 50 dagar på vattnet är det ingen större katastrof.
-
Kan man lägga huvudet på sned och be snällt om att ni som tycker att ni har tid kunde lägga upp lite recensioner på era grejer ibland recensionerna? http://www.surfzone.se/ppr/ 🙂
Vore kul att se lite åsikter om speedgrejer där. Ni måste ju ha kört hur mycket segel som helst känns det som. -
Omvänd riggordning. Dvs; Släpp nedhal ca 25 cm. Börja med den nedersta cambern, öppna dragkedjan och bänd loss den för hand försiktigt. Och sen likadant med de andra. (Detta förfarande rek faktiskt NP i sin rigg video för RS racing).
-
Jag har inte RS Racing, men undrade ändå om tekniken generellt. 🙂
Jag har inte dragkedjor på de flesta av mina segel. Blir till att kolla på lite äldre riggvideos och se om de säger nåt.Tack!
-
Carl R: Du kör väl med gamla MK3 och MK2 eller nåt sånt. De har för smala mastfickor så man kan inte enkelt poppa av och på cambers.
-
Det stämmer Rasmus.
Poppa på är enkelt med receptet 10 cm av på nedhalet och max uthal.
Däremot har jag alltid bara släppt upp och sett glad ut när jag riggar ner. 🙂
Logga in för att svara.