Senaste nytt › Forums › Kitesurfing › Konfen Kitesurfing › Intressant upplevelse i Läjet igår em/kväll…
-
påminner mig om när jag fick problem med något trassel så draken inte depowrade utan sakta drog mig mot land och slutligen upp på land där jag fick av mig bootsen och kunde ta mig bort till någon som kunde ta emot draken… det var i läjet med många kända ansikten med händerna i fickorna… alltid kul att höra sen, “vi såg att du fick lite problem förut” jo tack för hjälpen
när jag slet av min leach i läjet så fångade per min kite, och när jag hade glömt våtdräkt så fick jag låna av oscar, tror nog det finns lite surferlöve kvar i läjet trots allt…
skulle tagit mig ner idag, trodde dock vinden skulle dö tidigare… tänkte inte på att zephyren drar mig i alla vindar, choppigt rågelund är ju fint annars!
-
Lelleee;589325 wrote:på tal om koskitsviken så var jag där igår fm å körde själv ute på lite sköna vänster kickers.
På nått lustigt sätt så klicka leashen ur. Jag blev ganska förvånad när jag tappa bommen och det där draget bakåt aldrig kom. Jag åkte under vattnet kom upp titta bak å såg min kite segla iväg.
I panik snöra jag av mej bootsen i brytande vågor utan att bottna.
Det stod två pers på stranden och rigga sina kites, jag skrek på dom och dom kollade på mej och på kiten, men det blev ingen reaktion, jag fortsatte skrika men snubbarna gör ingenting….. Jag simmade allt va jag orka och kommer in på grundare vatten och börjar springa..
Jag höll på att dö av utmattning men ca 2m från land får jag tag i kiten. Hade den fortsatt så hade den garanterat hamnat i taggtråden.. (Falles 2010 Helix)50m bort står snubbarna fortfarande å riggar
jag fattar inte vad det är som händer,, håller varberg på att bli som habo eller la där det är fullständig anarki?? ska man sluta vara hjälpsam å bara sköta sitt? man har ju hjälpt ganska många i nöd genom åren, men va fan sånt tar ju massa värdefull tid när det blåser bra..
Nä men allvarligt ser man nån som behöver hjälp så får man fan hjälpa till man behöver ju garanterat hjälp själv vid ett annat tillfälle.
Det var iaf trevligt att den ena snubben kom springande när jag hade trasslat linor och skulle launcha igen 🙂 spanx
Lelle, det var tråkigt att du kände att vi inte gjorde något, men så här såg det ut från vårt håll:
Jag och Mathias kom till läjet vid 12 tiden och ser en ensam Naishkite ute på vattnet som ser ut veta vad han håller på med. Vi börjar rigga och ser sedan att har Naishkiten kraschat. Den flyter iväg med killen springades efter den i allt grundare vatten. Det hela ser ut att gå i maklig takt och han får tag i kiten efter 50-100m innan den når land och vi fortsätter rigga. Vi håller killen under uppsikt men eftersom han faktiskt springer ikapp kiten så gör vi inget.
Efter ett tag kommer han upp till oss och undrar varför vi inte sprang ut i vattnet för att undsätta honom?Hade jag varit i din situation hade jag nog varit både förskräckt och utpumpad, men jag hade nog inte trott eller förväntat att folk hade släppt allt och sprungit ut vattnet med vanliga kläder på för att fånga en kite på rymmen med mig springandes efter. Total anarki vet jag inte heller om man kan kalla det, kanske missuppfattning är ett bättre ord.
Jag tycker det är självklart att man skall hjälpa nödställda kitare och hjälpa folk att launcha och landa. Det har jag alltid gjort och kommer alltid att göra.
I detta tillfället kanske vi missbedömde läget men trots allt så hann du faktiskt ikapp kiten innan den kom till land. Vi hörde inga rop och det gör man inte när det blåser.Men, men jag är inte sämre än ta kritiken och hoppas att du accepterar ursäkten med att det faktiskt såg ut som du hade läget under kontroll och kom ikapp kiten. Nästa gång du kraschar kiten och leashen inte fungerar så skall jag skutta ut som en gasell och fånga den.
Surferlove
Erik
-
pff.. jag skrek allt vad jag hadde och ni tittade upp, jag såg det.. visst den flöt efter att den hade flygit halvvägs in, men jag var sjukt utmattad, orkade knappt ta mej fram å det var minst sagt sista sekund jag fick tag i kiten..
klart som fan att jag inte förväntar mej att ni ska springa ut i vattnet men ni kunde ju iaf ställt er och tagit emot den på land, så jävla svårt är det ju inte..
Hade det visat sej att jag inte hunnit ifatt kiten så hade ni ju inte kunat hjälpa ändå, med tanke på att ni stod och pumpa kites och var en bit bort
nu slutade ju det hela lyckligt så jag är inte sur men tycker att man ska tänka på att hjälpa andra även om man är stressad och inte surfat på länge man kan ju faktiskt behöva hjälp själv nån dag
-
Lelleee;589392 wrote:pff.. jag skrek allt vad jag hadde och ni tittade upp, jag såg det.. visst den flöt efter att den hade flygit halvvägs in, men jag var sjukt utmattad, orkade knappt ta mej fram å det var minst sagt sista sekund jag fick tag i kiten..
klart som fan att jag inte förväntar mej att ni ska springa ut i vattnet men ni kunde ju iaf ställt er och tagit emot den på land, så jävla svårt är det ju inte..
Hade det visat sej att jag inte hunnit ifatt kiten så hade ni ju inte kunat hjälpa ändå, med tanke på att ni stod och pumpa kites och var en bit bort
nu slutade ju det hela lyckligt så jag är inte sur men tycker att man ska tänka på att hjälpa andra även om man är stressad och inte surfat på länge man kan ju faktiskt behöva hjälp själv nån dag
Jag tycker att man skall hjälpa till så fort man kan. Själv är jag väldigt inne i det jag håller på med och märker inte alltid när det händer något. Om det inte finns fara för liv och lem behöver man väl inte hoppa i vattnet för att fånga en lös kite om man inte har våtdräkt på sig. Man kan ju däremot stå på land (i lä om kiten) och vara beredd när den kommer upp på land.
Logga in för att svara.