Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Intressanta väjningsregler för drakar
-
Intressanta väjningsregler för drakar
surf-lord svarade 16 år, 2 månader sedan 24 Medlemmar · 51 Svar
-
Kolla in här, bara ett litet exempel…
http://video.google.com/videoplay?docid=7491816052674204588&ei=D2SsSNKRB4XyiQLl5KnGDw&q=kite+windsurf+crash&vt=lf&hl=en -
@dejjan72 492526 wrote:
Jag vet inte var ni läst om att surfare ridande våg har företräde mot en som är på väg ut . Jag tog Iko-cert i Vietnam och där lärde man ut att den som är på väg ut genom vågor har företräde och det står även i iko-s regler “The outgoing rider has right of way over the incoming rider: the wind is sometimes gusty on land. The rider who is on the beach is the one more at risk, so he has the priority.” Det ni säjer om köra vågor gäller ju inte där de bryter “The rider surfing a wave has the right of way over the one who is jumping or going in the opposite direction: when surfing a wave, the kite is less easy to pilot so there is less room for maneuvers. Nevertheless, the rule for the outgoing rider is applicable when the waves are close to the shore (shore break). In this case, the rider who is surfing will have to give way to the rider who is going out.” Ser inte att ett problem med att mötas skulle uppstå längre ut på öppet vatten.
Problemet är att bland vindsurfare har det sen begynnelsen gällt att den som är på väg ur har företräde.
Däremot hittar jag tex denna länk om Kitesurfing
Jag citerar:
These are the main rules when wave sailors approaching each other in the wave:Wave Sailing Rules
1. Opposite tack rule: A wave sailor coming in (surfing the wave in) shall keep clear of a wave sailor heading out (jumping the wave).
2. Same tack rule (on the wave): All wave sailors shall keep clear of a wave sailor in front of or nearest to the peak of the wave (the breaking part of the wave).
3. All kitesurfers shall keep clear of all surfers (surfers are less manoeuvrable than kitesurfers).Jag tolkar det alltså som att dessa regler är motstridiga IKO’s regler och det saknas ett ordentligt regelverk (eller rekommendation eftersom det eventuellt inte överrensstämmer med lagtexten) i kitesurfing communityn angående detta.
-
@mikaels 492516 wrote:
Det är inte samma sak, vänster- eller högertrafik är samma sak som sjöreglerna. En mer passande liknelse vore att nån lokal korsning, där högerregeln egentligen gäller, av tradition ignoreras, …
Att likna det med en lokal regel känns inte rätt. Min uppfattning är att denna regel gäller på alla vågspots runtom i världen? Att sedan någon hävdar att den gäller i Björkvik gör ju inte att det är sanning. Regeln gäller i brytande vågor vilket max kan vara första metern ut från stranden i Björkvik… :laugh:
-
Stämmer Adde att det är motstridiga regler angàende dessa regler. Och tyvärr tror jag inte det kommer att komma ett “reglemente” om detta.
Men jag fortfarande pàstàr att det lärs ut bland vindsurfing skolor om styrbords regel och inte om att utgàende har företräde.
dejjan72: Den som är pà väg ut fràn stranden har rätt före den som är pà väg in och vända ja. Och det vi har diskuterat är Läjet i detta fall bland annat. Och där är vi inte ens nära land sà.
Men hàller oxà fortfarande pà att sunt förnuft räcker mànga gànger.
Och om vi tar Läjet igen som ex sà där kan man ju falla av även om man vindsurfar för sà svàrt är det inte att plocka höjd där eller?
-
Reglernas motstridigheter påminner oss om att allt handlar om att ha kul på ett säkert sätt. Den som är farligast på vattnet är den som tror att han har rätt till väg. Tänk på att det nästan alltid finns minst en regel/lag/sed som du har emot dig i alla lägen.
Att hävda att något ska vara si eller så av hävd främjar inte säkerheten på vattnet.
Anledningen till att det i praktiken fungerar så bra som det trots allt gör är att de flesta planerar om innan man kommer till en väjningssituation.
Regeln om att kite väjar för allt är gammal å kommer från tiden när kitare bara körde twintip. Numera är hälften ute på vågbrädor å några kör ostroppat eller skimboard, då är det farligt att tuta i någon att det är sant.
nic
PS: Jag hoppas att de få som kör mot oss kitare som om vi vore osynliga i läjet slutar med det och ser till att ha skoj istället. Tummen upp till alla på vindsurf som hejar när man fått till nåt duktigt trots att man är på kite.
-
Haze;492537 wrote:Men hàller oxà fortfarande pà att sunt förnuft räcker mànga gànger.
quote]
Alla pratar om “sunt förnuft”, men vad är det? Det finns ca 9 miljoner människor här i landet och de flesta hävdar att de är utrustade med “sunt förnuft”! Det finns alltså 9 miljoner sunda förnuft, vilket “sunda förnuft” är då det rätta? jag på det bestämdaste hävda att ingen säger sig sakna sunt förnuft men ändå händer att det blit trubel på vattnet. Det är tur att det finns lagar och regler att luta sig mot när det “sunda förnuftet” saknas!
-
OK, då kan vi kanske komma överens om att följande gäller på vågställena:
Den som är på väg ut har rätt till väg.
Detta är en vedertagen regel över hela världen. Visserligen kan styrbordsregeln i vissa fall stå över denna regel eftersom den är en lag. Den skulle du (i vissa vindriktnignar) kunna ge den på vågen företräde. Men som Adde påpekar så skulle detta i alla fall förutsätta att den som är på vågen måste köra rakt fram i konstant fart, dvs ingen vågridning skulle bli möjlig. Det skulle alltså vara fullkomligt idiotiskt om vi började använda den regeln för att lösa våra problem eftersom det skulle innebära att när två seglare är på väg emot varandra skulle ingen få utnyttja vågen som den vill.
Sedan är det ju fullkommligt vansinnigt att hävda sin rätt av någon slags principskäl, och t ex segla som om inte kajtarna existerar. I minst 99 fall av 100 är ju poängen med reglerna att de skall ge en guideline för hur seglarna skall agera och göra det möjligt att utnyttja förhållandena så bra som möjligt. Det är bara i några få fall som det verkligen handlar om att undvika en kollision. Man är alltså inte tvungen att köra rakt fram och förstöra för en vågridare bara för att reglerna säger att man ha rätt. Det viktigaste är att i god tid signalera sina intentioner. Om vi inte gjorde det skulle vi ha krockar hela tiden. Men det är där problemet med Kite kommer in. Som tidigare nämnts är det helt enkelt mycket svårare för en vindsurfare att förstå vilka intentioner en kajtare har. En kajtare måste därför som jag ser det vara tydligare med att visa vad han vill göra. Det här är ju inte bara en slags skyldighet utan också något som man kan ha nytta av: Om en kajtare tydligt signalerar att han vill rida vågen kan ju jag på väg ut välja att styra undan om jag ändå inte hade läge att hoppa eller var i någon slags problemsituation.
Sedan ser jag det som en självklarhet att kajtare som ger sig ut i vågor måste ha grym koll på kajten. Det är helt enkelt betydligt mindre marginaler i vågor och det blir helt omöjligt om inte kajtarna kan lyfta kajten högt när någon är i närheten (oavsett om kajtaren har rätt till väg eller ej). Där jag har seglat har det här funkat rätt bra, tycker jag.
-
@Ola H. 492736 wrote:
Sedan ser jag det som en självklarhet att kajtare som ger sig ut i vågor måste ha grym koll på kajten. Det är helt enkelt betydligt mindre marginaler i vågor och det blir helt omöjligt om inte kajtarna kan lyfta kajten högt när någon är i närheten (oavsett om kajtaren har rätt till väg eller ej). Där jag har seglat har det här funkat rätt bra, tycker jag.
Japp. När jag kitesurfar där det vattensportar, oavsett fartyg, försöker jag hålla mig i läkanten av vågorna, just eftersom jag har en viss ödmjukhet till min egen förmåga. Det skulle vara finfint om fler kunde inse detta, särskilt på trånga ställen som Läjet en bra dag t.ex.
Däremot tycker jag till skillnad från många andra (utom OlaH) att det är helt OK att duktiga kiteare är ute bland de större vågorna. Det beror kanske på att jag har lättare att förutsäga vart dom är på väg. När det börjar bli riktigt trångt på vattnet är det dock inte lika kul längre. Då går linor och segel inte så bra ihop, eftersom det inte finns nånstans att väja till slut.Man måste nog acceptera att den som är på väg ut har rätt till väg, även om man gärna vill rida på vägen in. I små vågor spelar det kanske inte så stor roll, men när det börjar bli stort och man blir spolad om man inte håller sin linje på väg ut är det inte så kul längre om man måste väja lagom till att man fått upp planingsfart.
-
Man kan ju möjligen lägga till att det är extremt sällan som det faktiskt är svårt att komma ut i Sverige. Så man kan säga att den delen av argumentet för regeln inte så ofta “gäller”. Men poängen med regeln är istället att den är vedertagen. Den är samma överallt och alla vet om den (eller borde veta om den). Och anledningen till att vi behöver den är alltså inte att seglare på vägen ut regelmässigt skulle bli spolade av de brytande 6-metersmonstren annars (tyvärr). Istället är regelns roll att ge en slags första indikation till seglarna om vilket beslut som är lämpligt att ta i en viss situation. Men det funkar bara om denna första indikation är samma för alla.
Saker händer snabbt i vågor. Med regeln som utgångspunkt tar vi helt enkelt beslut snabbare.
-
Ola H.;492736 wrote:…
Den som är på väg ut har rätt till väg.
…
hehe, denna tråden börjar likna den förra. Ok, lös detta problemet då.
Kitare kan oftast gå ut på båda bogar i normala onshoreförhållanden som vi oftast har vid vågor i sverige.
I Läjet vrider vågorna så att tom vindsurfare, definitivt kitare, kan gå ut båda bogar beroende på vilken sida (norra/södra) man startar. Var gränsen går blir subjektivt.Kitare emellan kör vi med babordsregeln för det mesta och det funkar bäst för oss. Ni vindsurfare borde också vara måna om att vi tex inte får linslack för det drabbar inte bara oss i värsta fall. Så det vore trevligt med lite kunskap om varandras önskemål i båda lägren. Fast som sagt funkar det ganska bra i praktiken förhoppningsvis för att alla är så informerade att de vet att det går aldrig att få rätt när en olycka skett. Det är helt enkelt bådas fel oftast.
Återigen den som inte planerar om rutt innan väjningssituation uppstår är den farligaste på vattnet.
nic
-
@nic 492762 wrote:
Återigen den som inte planerar om rutt innan väjningssituation uppstår är den farligaste på vattnet.
nic
Nic, där satte du huvudet på spiken. För detta måste vara princip nummer ett.
Adde och Ola är smarta killar. Om som dom mycket riktigt påpekar så kan vågridning inte betraktas som något annat än en manöver!
Konsekvensanalys: även i sjöfartslagens mening har du väjningsplikt under vågridning (vilket ju faktiskt ligger i någorlunda i linje med “rätt-till-vägen ut” regeln).
Om alla kan enas om detta har vi kommit ganska långt! Jag kan bara hoppas på att detta blir spiken i kistan på denna diskussion :-).
Sen har det diskuterats om det är så svårt att ta sig ut genom vågorna i Svenska förhållanden. Nej, oftast är det inte svårt. Å andra sidan finns det “nybörjar vågseglare” och för dem är det inte helt lätt att hantera ens mindre vågor. De måste få möjlighet att lära sig behärska förhållandena precis som vi andra.
Peaze out!
-
@GonadMan 492768 wrote:
Nic, där satte du huvudet på spiken. För detta måste vara princip nummer ett.
Adde och Ola är smarta killar. Om som dom mycket riktigt påpekar så kan vågridning inte betraktas som något annat än en manöver!
Konsekvensanalys: även i sjöfartslagens mening har du väjningsplikt under vågridning (vilket ju faktiskt ligger i någorlunda i linje med “rätt-till-vägen ut” regeln).
Peaze out!
Då är frågan skall vi köra på sjöfartslagen eller inte? För då är inte regeln ut inte alls aktuell utan styrbords regeln. Sen håller jag med att i Sverige (Läjet framför allt) så är det inte svårt att ta sig ut varken på vindsurfing bräda eller kite. Och som Nic säger så kan vi ju åka genom vågor åt bägge hållen så då kommer alltså alltid en kitare har företräde då eller? Som är på väg ut genom vågen.
-
Som sagt: vi skall köra på att den på väg ut har företräde.
Jag har kört en hel del onshore i mina dagar. Så vitt jag kan minnas har jag aldrig stött på en dag när det inte är liiiiite bättre för riding åt ena hållet förutom möjligen precis när viden håller på att vrida.
Ääh förresten det verkar för komplicerat det här eftersom ni som kajtar uppenbarligen har en helt annan agenda än vi som vindsurfar. Vindsurfarna har i alla år klarat av att hantera “på vägen ut regeln” oavsett onshore.
Det är nog bättre att verka för att kajtarna får hitta egna ställen att köra på enligt den princip som de löst problemet på på Maui.
Det blir faktiskt ganska tydligt när man läser igenom den här tråden igen att det i längden inte kommer funka att segla ihop på ställen där det är många seglare eller på svåra vågställen.
-
Det funkar ju nu i alla fall men det skulle vara bra så alla är överens.Så man vet oxå.Sen kanske det skulle vara bra att veta när ni windsurfare tex planerar att hoppa och tricka över en vågläpp.Lika svårtytt för oss som för er att se när vi planerar nåt.
Och jag kan säga att det inte funkar på alla ställe utomlands heller för den delen.
-
Ola H.;492776 wrote:Som sagt: vi skall köra på att den på väg ut har företräde.
Jag har kört en hel del onshore i mina dagar. Så vitt jag kan minnas har jag aldrig stött på en dag när det inte är liiiiite bättre för riding åt ena hållet förutom möjligen precis när viden håller på att vrida.
Tiden har passerat när du var själv på vattnet. Välkommen in i gemenskapen 😉 Vågornas vridning i Läjet är större än gradskillnaden på onshore.
Ola H.;492776 wrote:Ääh förresten det verkar för komplicerat det här eftersom ni som kajtar uppenbarligen har en helt annan agenda än vi som vindsurfar. Vindsurfarna har i alla år klarat av att hantera “på vägen ut regeln” oavsett onshore.Det är nog bättre att verka för att kajtarna får hitta egna ställen att köra på enligt den princip som de löst problemet på på Maui.
Detta är en typiskt amerikansk lösning. De har gjort samma grej med skärmflyg och hängflyg på vissa ställen. Det är heltokigt i min mening men om risken är att folk skjuter varandra när de inte är nöjda med argumenten förstår jag dem.
Ola H.;492776 wrote:Det blir faktiskt ganska tydligt när man läser igenom den här tråden igen att det i längden inte kommer funka att segla ihop på ställen där det är många seglare eller på svåra vågställen.För några dagar sedan var jag lika tjurskallig som du är nu i tron att lösningen låg i ett regelverk. Men jag är nu helt säker på att en zenbuddhistisk-gandhi-hållning är lösningen. Vi kan se att det faktiskt fungerar bra i praktiken (för det mesta*) som det gör just nu och vi kan fundera på vad det är som gör att det fungerar bra trots kaos i våra låtsasregler och olika farkoster med olika begränsningar/möjligheter.
Målet är att surfa säkert och ha kul i den ordningen. Go figure…
nic
*när det inte fungerar är för att någon tror att han har en “regel” i ryggen och ingen “regel” emot sig
Logga in för att svara.