Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inverterad C kite med 5e lina…grrrrr

• Inverterad C kite med 5e lina…grrrrr

Publicerad av perl på 7 juni, 2011 vid 22:32

Tjipp

Från och till har vi rätt byigt och kiten droppar (speciellt om man klantat till nått hopp vilket händer:).

Min Torch14 invertade då den droppade så jag drog in kiten i land, och redde ut eländet. Efter 3 ggr bli man rätt less (man vill ju ägna tiden åt åkning inte trassel).

Finns det något sätt att lösa problemet ute på vattnet efter invertering. (En 4 liners kite kan man ju dra upp och köra hjälpligt till land, men det lär ju inte gå med en 5e lina.)

Kanske ett ickeproblem söderöver med stadiga vindar och duktiga åkare, men alla tips till en inverterad (och irriterad) norrlänning är välkomna.

MVH
    Per

perl svarade 13 år, 5 månader sedan 12 Medlemmar · 25 Svar
  • 25 Svar
  • acemattias

Medlem
    7 juni, 2011 vid 23:01

Vem var det som påstod att detta inte händer med Torch?

Problemet kan lösas med någon form av quick release av 5te linan under bommen, Slingshoot hadde en variant på detta dom kallade “wave granade”.
    Kanske en 5te lina som sitter i en liten carbin hake (utan hake i öppningen) under bommen, då kan du släppa loss linan om den trasslar till det.

• skotten

Medlem
    7 juni, 2011 vid 23:09

if its so gusty that the kite wants to fall out of the sky, dont have it above you and it is more likely to fall back in the window and power up again instead of down onto you then roll downwind before powering back up again.

• perl

Medlem
    7 juni, 2011 vid 23:15
    acemattias;658256 wrote:
    Vem var det som påstod att detta inte händer med Torch?

Problemet kan lösas med någon form av quick release av 5te linan under bommen, Slingshoot hadde en variant på detta dom kallade “wave granade”.
    Kanske en 5te lina som sitter i en liten carbin hake (utan hake i öppningen) under bommen, då kan du släppa loss linan om den trasslar till det.

Hmm, men på Torchen har man ju bara en front lina från bommen fram till halva linlängden där den delar sig till två frontlinor, så när den är inverterad så har man styrlinorna “genom” frontlinorn rätt nära kiten, så även om man skulle kunna lossa 5e linan från bommen så tvivlar jag på att kiten skulle vara körbar (har ju inte testat men det verkar inte vara en bra lösning…)

Jag tänkte mer om det finnns nått trick, tex. hala in 5e linan och få den att flippa runt kiten (så den bli rätt igen), men det verkar ju lite farligt… Kanske om man samtidigt går mot kiten så att det blir mindre vind i den. Eller att man kan få hjälp av någon på vattnet med att flippa den… och hur i så fall… Vi vågade oss inte på att börja koppla om linorna i vattnet, då det känns som lite väl stor risk för trassel… men det kanske går… någon som provat?

MVH
    Per

• perl

Medlem
    7 juni, 2011 vid 23:22
    skotten;658257 wrote:
    if its so gusty that the kite wants to fall out of the sky, dont have it above you and it is more likely to fall back in the window and power up again instead of down onto you then roll downwind before powering back up again.

Ehh, hur menar du… att den droppade berodde alla gånger på att jag klantat till det när jag körde urkrokat och fick kiten för högt (jag är ingen expert så det händer emellanåt, i alla fall 3 ggr i dag, och kommer säkert hända i morgon oxo, tills man lärt sig. Men när det väl händer, vad skall man göra, känns surt att behöva dra den i land, och behöva koppla om igen…

/Per

• lima-ko

Medlem
    8 juni, 2011 vid 05:40

Vad jag tror skotten menar är att 9 av 10 gånger man får sin kite inverterad har man haft den ovanför huvudet, runt klockan 12, och vinden har vart lite byig.

Försök hålla kiten lågt när du kör ikrokat, framförallt när du landat och ska kroka i igen, då är det dels enklare att kroka i igen men framförallt är risken för att din kite ska invertera rätt minimal.

• skanepaul

Medlem
    8 juni, 2011 vid 06:28

Precis, håll kiten lägre och kör inte i byig vind. 🙂 🙂

Måste dock säga att jag aldrig lyckats invertera en Torch! Då har jag ändå kört Torch från 2007 fram till 2010. Du måste haft extrem otur.

• sourra

Medlem
    8 juni, 2011 vid 06:32

Om det händer när du kör ikrokat och hålller på och hoppar så har du inte kantat tillräckligt innan du poppar och/eller så har du inte dragit fram kiten tillräckligt vid landning

• sourra

Medlem
    8 juni, 2011 vid 06:34

(Och byig vind är normalt sett inte något problem annat än när har kiten ovanför sig från ca kl 11-1)

• lima-ko

Medlem
    8 juni, 2011 vid 06:50

Exakt sourra, så det räcker nog med att han bara håller kiten lägre…=).

• stebe

Medlem
    8 juni, 2011 vid 07:01

Sätter man kiten i vattnet samtidigt som man landar på brädan kommer den också att rulla, så akta dig för att köra den för lågt också 😉

• lima-ko

Medlem
    8 juni, 2011 vid 08:56

Sant det också, man får hålla den lagom lågt helt enkelt…=).

• perl

Medlem
    8 juni, 2011 vid 09:10

Så summan av kardemumman är inte klanta till det;) Och skulle man nu göra det så får man dra den i land och fixa lintrasslet. Ni har helt rätt de 3 ggr den inverterade så var det när jag hoppat urkrokat, överroterat hoppet för att kiten var för högt, och naturligtvis klotat landningen. Det jag borde gjort är förståss att inte få kiten för högt, och skulle det hända så får man försöka tokdra den framåt när man märker det hänt (eller på väg att hända).

Nåja, det ser ut att kunna bli bra med vind för Torch14 i dag igen. Angående kiten i övrigt så är det verkligen stor skillnad att kroka ur mot andra ICKE C kites jag kört tidigare, det känns betydligt enklare (även om det naturligtvis går köra urkrokat med andra kites oxo).

Tack för alla tips.

/Per

• sourra

Medlem
    8 juni, 2011 vid 10:43

Om du kör urkrokat och är på väg in i samma situation igen (trots alla fina råd :wink:) så får du släppa bommen och hoppas på det bästa, förutsatt att du satt leashen så kiten flaggar

• perl

Medlem
    8 juni, 2011 vid 10:52
    sourra;658298 wrote:
    Om du kör urkrokat och är på väg in i samma situation igen (trots alla fina råd :wink:) så får du släppa bommen och hoppas på det bästa, förutsatt att du satt leashen så kiten flaggar

Jag har kört med leachen kopplad till depower linan. Har inte tappat bommen när jag krashat. Om den är inverterad och man har den på 5e linan och släpper den på safetyn, finns det inte risk den rippar tyget då, efterssom 5e linan går runt kiten, eller?

Ni som kör Torch, och urkrokat, kör ni leachen till CL (äkta suicide) eller till depower linan (halv suicide), eller till 5e?

/Per

• skanepaul

Medlem
    8 juni, 2011 vid 10:59

Jag körde 90% till 5:e och 10% suicide.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inverterad C kite med 5e lina…grrrrr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.