Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inverterad C kite med 5e lina…grrrrr

• gadget

Medlem
    8 juni, 2011 vid 11:30

Eller skaffar man sig en Fuel.
    Ingen 5e-lina sedan 2009. :O)

• stebe

Medlem
    8 juni, 2011 vid 12:45
  • petting_4

Medlem
    8 juni, 2011 vid 18:16

de få gånger jag har inverterat en femlinorskite har jag bara halat in femtelinan en bit så har den snurrat rätt av sig själv. baklinorna kanske man får gå in och knyta om i värsta fall. min erfarenhet

• perl

Medlem
    8 juni, 2011 vid 19:59

Så man vågar flippa kiten med att dra i 5e linan? Känns lit risky att den skall skada tyget (då den ju borde vara virad runt lixom….)

Jajja det är väl bara att prova, finns ju alltid nya kites att köpa begagnat 😉

/Per

• saami

Medlem
    13 juni, 2011 vid 19:24

Det är så gott som ingen risk för att den 5e linan ska skada tyget, om det inte är rejäla vågor.

Dock så tycker jag själv inte om det där med att hala in linor. Jag gillar inte att ha linor direkt i händerna utifall något skulle hända och draken får ett ryck, har sett för mycket skärskador (och att börja linda upp enbart den 5e linan på bommen blir för bökigt). Jag föredrar att helt enkelt kroka ur och släppa bommen. När sen draken snurrat runt så är det bara att dra fatt i bommen igen, kroka i, och relauncha.

• perl

Medlem
    13 juni, 2011 vid 23:36
    Saami;658870 wrote:
    Det är så gott som ingen risk för att den 5e linan ska skada tyget, om det inte är rejäla vågor.

Dock så tycker jag själv inte om det där med att hala in linor. Jag gillar inte att ha linor direkt i händerna utifall något skulle hända och draken får ett ryck, har sett för mycket skärskador (och att börja linda upp enbart den 5e linan på bommen blir för bökigt). Jag föredrar att helt enkelt kroka ur och släppa bommen. När sen draken snurrat runt så är det bara att dra fatt i bommen igen, kroka i, och relauncha.

Antar du har kopplat safetyn på 5e linan då…

MVH
    Per

• pepa

Medlem
    14 juni, 2011 vid 07:04

Folk här verkar inte komma ihåg hur det var en gång i tiden. Det klart din kajt trillar ner lite då och då och du kör i byig vind och tappar bommen. På misslyckade slims, back mobes och 313s (ett par exempel) är det lätt att kajten går uppåt vid krasch, och är vinden dessutom instabil är det lätt hänt att kajten dyker. Personligen har jag inte hittat något klockrent trick att använda när detta händer en femlinorskajt men jag tycker man ofta kan få den att snurra innan vinden tar tag i den om man drar i en styrlina medan linorna fortfarande är slappa. Problemet då är naturligtvis att femte linan går runt ena sidans linor, men det går att köra in. Förutom det är mitt råd att släppa bommen tidigt, innan kajten börjat rusa uppåt för mycket.

• saami

Medlem
    14 juni, 2011 vid 11:21
    perl;658917 wrote:
    Antar du har kopplat safetyn på 5e linan då…

Jo. Det skulle jag förstås ha skrivit. Har du kopplat leashen suicide så får du först koppla över den till 5e linan. Därefter kroka ur, släpp bommen, låt kiten snurra runt, kroka i, relauncha.

• above_the_law

Medlem
    15 juni, 2011 vid 03:56

Måste du verkligen använda 5:e på en Torch?
    Är ju C-shape så borde inte behövas om bra balanserad kite…

Om den ofta går över huvudet och droppar ner så låter det ju dessutom som om:
    1. Den har för korta frontlinor alt att du skotat ner depower strap för långt. Den tål kanske inte så mycket vinkel?
    2. LE är för tung (i förhållande till övriga delar av kiten). Det är ju INTE bra i ff a byiga förhållanden…

Men den är ju rätt snygg i alla fall;-)
    Vill du ändå ha just Naish så kanske Park är ett bättre val för dig?

• perl

Medlem
    15 juni, 2011 vid 07:46
    above_the_law;659073 wrote:
    Måste du verkligen använda 5:e på en Torch?
    Är ju C-shape så borde inte behövas om bra balanserad kite…

Om den ofta går över huvudet och droppar ner så låter det ju dessutom som om:
    1. Den har för korta frontlinor alt att du skotat ner depower strap för långt. Den tål kanske inte så mycket vinkel?
    2. LE är för tung (i förhållande till övriga delar av kiten). Det är ju INTE bra i ff a byiga förhållanden…

Men den är ju rätt snygg i alla fall;-)
    Vill du ändå ha just Naish så kanske Park är ett bättre val för dig?

Jag är helt övertygad om att det är en kombination av pissvind och pilotfel, dvs kiten för högt när man klotar landningar urkrokat. Jag har valt att köra Bolt nu de dagar som vinden har varit byig, inte riktigt lika rolig urkrokad men Bolten är stabil och de gånger den ramlat ner har den inte inverterat. Vi har haft Park 10 uppe som demo, mycket rolig kite den med, svänger fortare än Torchen, men jag tycker Torchen har något steciellt i och med slacket efter pop, där kändes Parken och Bolten mer lika (de drar mer genom hela hoppet).

(Nej, Torchen har inte varit för mycket depowrad, och nej den är i princip väldigt välbalancerad, om det inte är byigt utan bara för lite vind, så backar Torchen väldigt snyggt bakåt istället för att frontstalla. Så gör man inte fel, eller är det inte tokbyigt är det inga problem.)

Sida 2 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Kitesurfing Konfen Kitesurfing Inverterad C kite med 5e lina…grrrrr

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.