Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ion Fuse Torrdräkt

• Ion Fuse Torrdräkt

Publicerad av malmorama på 2 september, 2014 vid 21:20

Verkar skönt med torrdräkt när kallt och ska byta om men vet inte hur det är att köra med en på djupt vatten.

Någon som vindsurfat i denna? Hur funkar den på djupt vatten? Hur funkar den att simma med och vattenstarta?

malmorama svarade 10 år, 2 månader sedan 3 Medlemmar · 5 Svar
  • 5 Svar
  • bicless

Medlem
    2 september, 2014 vid 21:55

Hej

Jag har provat, du flyter som en kork. Du simmar helt ok men inte lika effektivt som i en våtdräkt. Det finns folk som kör denna tom för vågsurf (alltså utan segel) där man befinner sig mycket mer i vattnet så den funkar rätt ok för det med. Skall man köra mycket vågor som vindsurfare hade jag hellre kört en varm våtdräkt eftersom den är smidigare i/under vatten.

• malmorama

Medlem
    3 september, 2014 vid 08:42

Tack för svar Bicless!

Som en kork låter ju spännande… 🙂
    Hur är det att vattenstarta på djupt vatten när man kan behöva fippla med grejorna?

Någon annan som vindsurfar och kör med torrdräkt?

• bicless

Medlem
    3 september, 2014 vid 10:21

Om du håller ut halsen så luften töms ur dräkten, då flyter du sämre men får bättre manöverförmånga. De flesta vill inte ha så mycket luft i den, man flyer rätt bra med rätt lite luft. Inga som helst problem vattenstarta, du är smidig som en panter i en modern torris. 🙂 I alla fall så länge man inte ligger uppblåst som en guppande michelingubbe med luftfylld dräkt, bara tömma ut lite luft så löser det sig.

• ramrob

Medlem
    4 september, 2014 vid 07:21

Jag köpte en Fuse för issurf, men eftersom vintern var isfri, använde jag den hela vintern för windsurf – den fungerade utmärkt! Och den är inte alls så klumpig som den ser ut. Vattenstarta är lätt. Den har också den fördel att den isolerar (som en våtdräkt) OM de skulle komma in vatten i den. Instämmer med Bicless komentarer. Helnöjd.

• malmorama

Medlem
    4 september, 2014 vid 10:34

ok tack Ramrob och Bicless!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Ion Fuse Torrdräkt

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.