Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › is
-
I södra skärgården är det öppet vatten men i vissa lugna vikar har isen börjat lägga sig. Insjöarna har drabbats av snön så där är det kört i och med att det ligger uppskattningsvis runt 4 dm. Märkligt nog hade jag juste och tillräckligt tjock is utan snö på min lilla pool. Vad ett sådant fenomen kallas veta jag icke.
-
Drevan var ca 3cm tjock idag med ca 1cm snö på , imorgon lär den vara ca 5cm och “håller” nog för skridsko och på tisdag kommer vinden …
-
Det låter ju lovande! Ligger det is med massa snö på Älta och Flaten?
-
Ikväll höll isen ,även om det knakade lite och piken gick igenom på ett slag .
Tyvärr kom det även ett kort men jävligt Intensivt snöfall så det ligger nu 5cm på isen som lär isolera för vidare tillväxt … -
Såg att Mälaren/Enköping hade 5cm is och bara 2cm snö om inte dom drabbades av detta snöfall också.
Förra året så klarade min bräda drygt 1dm men det var puder. -
imorgon kör vi en öppen träning hemma hos mig i skymningen ,(obligatorisk närvaro för team mårdboard)
-
Tyvärr har det fram till måndag mitt på dagen snöat lite ytterligare i södra skärgården. Jag uppskattar det till 5 – 7 cm nysnö ute på Muskö. Det var illa eftersom isen i vissa lugna vikar börjat lägga sig. Suck, det känns som vi får börja om och vänta på att det fryser på nya ställen efter den snö som nu ska komma mitt i veckan…
-
Vädergudarna verkar inte vilja oss riktigt väl. Efter ett par kalla nätter finns risk för 30-50 cm snö i östra Svealand till helgen. Det verkar bli en mardrömsstart på denna säsong!!!! Ena dagen hoppas man att det ska bli riktigt kallt och frysa på och nästa dag önskar man istället att det inte frusit för att det väntas mängder med snö. Helgledigheterna närmar sig nu dessutom med stormsteg och jag antar att många nu är laddade att testa nya brädor. Är det någon som hittat is eller har någon idé?
-
Visst växer väl isen även under snö, fast det går långsammare? Hoppas det i alla fall.
-
Jo, visst kan det bli is under snö men havsisen blir oftast helkass, mjuk och slaskig överst om det ligger några dm snötäcke. Jag har inte riktig koll på om det blir likadant på sjöarna. På sikt brukar ju iofs snön sjunka ihop med på kort sikt ser jag främst två alternativ framöver, efter helgen:
Antingen rejält blidväder, gärna med ösregn, eller att vi kan hoppas på att nya sjöar och havsvikar fryser till lite blixtsnabbt inför mellandagarna.
-
Herr P: Lugn o fin:). Det ser ut att komma mildare vindar på annandagen med liiite regn, kan stöpa fint o sen frysa på… Vi får hålla tummarna att isarna blir tjocka o bäriga framöver!
-
JA hoppas! man vill ju passa på under ledigheten nånstans lär det ju finnas is men man kanske behöver åka en bit å så är det bra om man är flera.
-
Kinetic – Nu ser kylan ut att komma från öst o jag ser framemot att lura ut Dig på tunn is framöver!
-
Från södra skärgården meddelas att det ser tvärkört ut. Den is som lagt sig på sjöar och i havsvikar är hur porös som helst under snötäcket. Utlovad kyla i helgen verkar utebli. Ingen vidare julklapp…(!)
-
Ekoln/Uppsala ligger helt öppen förutom i vikarna. Kan bli riktigt bra här när det snöat klart och den lägger sig. Kan vara farbart mitten/ slutet på V52 kanske först en bit in på V1.
Logga in för att svara.