• kinetic

Medlem
    14 januari, 2012 vid 22:13

Trimmarn: Du o Jeff ligger i princip på samma farter, skiljer en halv knop i snitt o nästan inget på 2 sec. Det ‘är först på 500m tiden som det skiljer mycket (5 knop). Jag mätte lite på kartan o sträckan ni körde idag var på sin höjd 1 km som mest, vilket är lite snålt speciellt om man tänker på att man skall hinna stanna och ta hänsyn till andra seglare….

• herr-pelegrin

Medlem
    15 januari, 2012 vid 09:47

Kinetic Det är rätt att det går att köra en kilometer på Älta men man hade inte fart hela vägen. GT 31:an gav i fredags @1000 på 18.15 knop o 1000 m på 18.72. Det gick att hålla fart runt 250 m av sträckan. Möjligen fick dock Trimmarn längre fullvinds-sträcka med relativt djup slör.

I går gick det för mig ungefär som för Dig. Stoppsträckorna vill man ju inte göra avkall på, eller hur?

Söndag – Jag är på Älta runt 12.

• herr-pelegrin

Medlem
    19 januari, 2012 vid 19:41

Efter att det varit lite blött på dagarna i Stockholm undrar jag om någon har koll på isläget, gärna söder om stan i allmänhet och Ältasjön i synnerhet?

• herr-pelegrin

Medlem
    20 januari, 2012 vid 06:26

Efter positiva besked o en natt med minus torde Älta var ok. Det finns säkert även många andra sjöar som fungerar men jag kör Älta från ca 12 fredag.

• trimmarn

Medlem
    20 januari, 2012 vid 21:59

Drevviken, Hagtornsvägen. Betydligt större än Ältasjön. Kitewingarna verkar åka dit i morrn.

• herr-pelegrin

Medlem
    20 januari, 2012 vid 22:42

Drevviken är säkert bra. Sjöarna nära Stockholm har väl så pass bra is så de bär allihop. Det är bara att välja och vraka. Isen på Ältasjön var hård och mycket bärig på fredagen så jag antar att det ser ungefär likadant ut överallt runt stan. Mården tipsade tidigare om Västra Styran (el likn) i Ösmo men jag har ingen aning om hur isen är där men den skulle ligga rätt öppet så det kan ju vara ett alternativ. Det är i alla fall några minus i södra skärgården fre kväll och blåsa skulle det ju göra vilket det bådar gott för lördag.

• vindsokaren

Medlem
    20 januari, 2012 vid 22:47

Får se var man hamnar imorrn kanske provar nån längre spot imorrn och Drevan på sönd.

• herr-pelegrin

Medlem
    21 januari, 2012 vid 08:09

På morgonen har det inte börjat blåsa än. Bleke på viken men det ska väl bättra sig. Ev. så tänkte jag kolla Västra Styran. Får se vad det blir…

http://kartor.eniro.se/query?what=map&search_word=v%C3%A4stra%2Bstyran

• boman

Medlem
    21 januari, 2012 vid 19:45

Imörrn kör rospiggarna på kvisthammraviken Norrtälje , ostlig vind och hyfsad is!

• herr-pelegrin

Medlem
    22 januari, 2012 vid 19:02

Det var bara att konstatera bedrövelsen i dag, söndag. Snön är nu ett faktum i Stockholm, där det i södra förorterna kommit en hel del. I södra skärgården är snötäcket något tunnare men det påverkar sjö-isarna omdelbart eftersom den blanka hårda fina ytan direkt blev lite porösare i någon plusgrad. Snödjupet räckte dessutom för att det började “ploga” med Hibernan. Isen ligger än så länge bara på sjöar och inte på fjärdarna. Kanske lika bra det med tanke på snöyran.

Med en bra spot antar jag ändå att söndagen var helt ok med tanke på att det var hyfsat drag i vinden?

• marden

Medlem
    24 januari, 2012 vid 10:17

här i drevan land ligger det nu över decimetern snö..
    fast lokalt verkar det finnas mindre snö ,här ett utdrag från isabelllasidan om södertälje.
    Re: Segling 21 – 22 januari

av Lasse H » mån jan 23, 2012 17:55

Ångrar förstås att jag inte åkte till Måsnaren igår, trots det lokala snöfallet här, ca 8-10 cm under dagen. På Måsnaren ligger bara ca 2-3 cm, inget som helst hinder för segling. Tyvärr glömde jag mastfoten hemma vilket var synd för vinden, 3-4 m/s hade räckt i em. Nytt frörsök i morgon.

• radius

Medlem
    24 januari, 2012 vid 11:51

Info från Isabella forumet (om du precis som jag undrar vart Måsnaren ligger: )

Re: MÅSNAREN
    av boose » ons jan 11, 2012 22:29

Det finns dom som undrar var Måsnaren ligger.Kolla på eniro http://kartor.eniro.se/m/9bgBK
    Koordinater
    WGS 84 (lat, lon):N 59° 10.059′, E 17° 35.627′
    WGS 84 decimal (lat, lon):59.16764, 17.59378
    RT90:6562083, 1602294
    SWEREF99 TM:6561602, 648270

Boardtests.com

• herr-pelegrin

Medlem
    24 januari, 2012 vid 14:43

Vi kanske skulle döpa om tråden till “SNÖ” eller “IS UTAN SNÖ”. SMHI har en sida, om än lite seg, som visar att det ligger 16 cm snö ute på Dalarö men betydligt mindre på Ytterselö i Mälaren. Därmed låg ju Måsnaren i Södetälje hyfsat till.

http://www.smhi.se/klimatdata/meteorologi/sno/snodjup-2011-2012

• herr-pelegrin

Medlem
    26 januari, 2012 vid 21:49

Tittade på Isplanket och såg att det var plogat 7.5 km på Norrviken. En annan rapport sa att det var plogat på Drevviken och Magelungen.

Är det någon som har erfarenhet av att köra på plogade banor?

Det sista jag hörde om snöläget söder om stan var att det var mer snö i Ösmö, Tungelsta än på Muskö. Kollar man snödjup Dalarö och Ytterselö ser det ungefär likadant ut som häromdagen.

• marden

Medlem
    26 januari, 2012 vid 22:17

västerås kanske kunde vara något till helgen http://class3.forum24.se/class3-about495.html
    bara man håller sig undan så man inte blir mosad av en class3:a….

Sida 8 av 59

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.