Senaste nytt › Forums › Övriga › Andra brädsporter › is-sasongen borjar snart!
-
is-sasongen borjar snart!
Publicerad av anonym-anvandare på 30 oktober, 2002 vid 13:13Har tankt att fa nagra “windskatingdagar” pa isen i ar. Enda problemet ar att jag inta har nagon utrustning an. tankte bara hora vad som rekomenderas. Segel? monofilm eller tidigt-tals duk? mast? kol, epoxy, aluminium? vill inte ha sonder nagot dyrt.
tankte ocksa bygga nagon form av brada, nagra allmanna tips? (vill inte slanga ut en formogenhet, jag ar fortfarande en fattig student)
waterboy svarade 20 år, 10 månader sedan 7 Medlemmar · 53 Svar -
53 Svar
-
Allt häger på att man får till ett par bra medar. Medarna ska vara V slipade och mycket vassa, en bandslip är att rekomendera när man slipar sina medar. En annan detalj som också är mycket viktigt med medarna är att ingången är mjuk, alltså den rundning fram på meden presis som ett par skidskor. Åkytan bör alltså vara betydligt kortare än medens längd ca 60-70%. Längden anpassas efter hur man vill anväda sin is-surfer. Vill man åka FORT (då menar jag fortare än de flesta vågar) bör man ha långa medar 60-70 cm (titta på DN jakternas medar) men vill man ha mer manöver orienterat funkar det med 20-40cm. Dock går det inte att köra så fort utan att det börjar vobbla och att man tappar greppet med så korta medar, speciellt inte när det börjar bralla +10m/s.
Nog om medar, i stort set lika viktigt som medarna är styrningen eller truckarna. här gäller att man har riktigt hårda truckar och några OK-skate truckar funkar inte (har testat) Det börjar vobbla hejdlöst redan vid 30-40km/h och det är inte kul. Alternativet om man vill köra FORT så bygger man egna med mindre vinkel (ca 10 grader) som är riktigt stabila. Håller på att bygga en ny “manöver” bräda som har vanliga men breddade truckar som ska bli kul att testa.
Och till sisst brädan som inte är helt oviktig den heller speciellt om man vill (hmm) åka FORT. Brädan bör då vara riktigt tung min väger uppåt 50kg med barlast för att få bra tryck på medarna. Dock har jag lite korta medar och med 70cm medar behövs inte riktigt samma tyngd. Vill man ha en manöver bräda är de ju att rekomendera en så lätt bräda som möjligt för att i lätta vindar få fart på prylarna.
Stora segel behövs defenetivt inte. Brukar själv köra med en 3,7 och det räcker gott
Bara att sätta igång och bygga…man kanske skulle kunna träffas och köra lite i vinter om isen blir bra. Bor i Västerås och här är vi ett par tre som kör… kanske blir några till i vinter..
Mvh Stefan
-
Tjenare,
du verkar kunna det här.
Jag har skjutit på byggande eftersom jag saknat ett “facit” på hur slutresultatet skall se ut för att fungera.Jag vill ha en schysst blandning av egenskaper, typ freeride, för segling i lite lättare vindar (vad det nu e för segling på is) för att slippa frysa så jävligt i vinter vinden.
Kan du kanske precisera dina tipps lite utifrån lite frågor?
Frågor om brädan.
– Hur bred bör brädan vara?
– Hur lång bör brädan vara?
– Vilken form bör brädan ha? (duger det med ”skateboard- utseende”?)
– Har du någon ”kick” i bak på din bräda? (upphöjning som i bak på en skateboard)
– I vilket material, tjocklek osv bör brädan göras?
– Var bör mastfoten sitta på brädan? (framför/bakom främre trucken, % av längden mätt fram eller bakifrån)Frågor om ”truckarna”.
– Vilken typ av truckar bör det vara? (kan du rekommendera ett märke/modell)
– Var kan man köpa bra truckar?
– Hur breda bör truckarna vara?
– Hur breddar man truckarna?Frågor om medarna.
– Vilket material har du gjort medarna av?
– Har du gjort medarna själv? (om inte var kan man köpa dem?)
– Hur fäster man medarna i truckarna?
– Behöver man ”trimma vinklarna” på truckarna? (toe in/toe out osv.)Segel
– Hur stort segel är stort? Kan man köra med ett 5.7 kvm segel?
– Mycket eller lite buk?
– Mycket eller lite nedhal?
– Camber eller camber-löst?Har jag missat någon väsentlig fråga?
Hoppas att du orkar svara så jag slipper göra om tabbar som andra redan vet är fel.
Tack på förhand
/feg -
Tja! Ska försöka svara på dina frågor:
Du kan ju börja med att studera bilden… Brädan jag kör på har inte jag byggt utan en kompis som nu byggt ny som är ruggit bra men väldigt avancerad. se länk:Dock funkar min bra (så länge man inte testat hans : ))
Det första man ska fundera på är hur man vill använda sin bräda. Vill man ha den för att göra manövrar är det inte så noga med detaljerna. Vill man däremot speeda och verkligen köra fort för det finns det potential till så det blir över så måste brädan vara mer avancerad. Nu till dina frågor:
Frågor om brädan.
– Hur bred bör brädan vara?
Den jag håller på att bygga nu som har vanliga breddade skatetruckar och är ca 25cm bred den jag kör fort med är runt 50cm bred– Hur lång bör brädan vara?
svårt att säga men 120-130cm kan vara lagom (ungeför som en vindsurfingbräda bakom masten)– Vilken form bör brädan ha? (duger det med ”skateboard- utseende”?)
Spelar nog mindre roll är nog mer en estetisk fråga.– Har du någon ”kick” i bak på din bräda? (upphöjning som i bak på en skateboard)
nej vad skulle den vara bra för??– I vilket material, tjocklek osv bör brädan göras?
Speed varianten bör ju en stabil trä skiva användas (marinplywood kanske). På min sitter det längs monterade trä ribbor som man kan sätta fötterna mot, det är i sin tur iskruvat massor med bultar som sticker upp för att man inte ska halka. Detta styvar ju upp hela konstruktionen också.Manöver varianten kan ju vara lite tunnare. Jag har en plywood skiva som jag antingen kommer att stadga med ett par aluminium T profiler på undersidan alternativt lägga på glasfiber på var sin sida. Om man lägger glasfiber kan man ju också göra halkskydd på ovansidan i epoxyn precis som man gör på VSbrädor dock kanske det kan vara lämpligt att använda grovt socker då….
Halkskydd behövs defenetivt på nått sätt. Det blir alltid lite is och snö antingen under skona eller på brädan och ni vet ju hur det är att ha en VSbräda med dåligt halkskydd. Nu är det hårdare att ramla…
– Var bör mastfoten sitta på brädan? (framför/bakom främre trucken, % av längden mätt fram eller bakifrån)
Rakt ovanför eller bakom främre meden. Detta beror ju lite på om man vill kunna stå framför masten eller inte.
Manöver varianten kan det kanske vara en fördel att ha någon dm framför masten dock bör man inte kliva framför truckarna.Frågor om ”truckarna”.
– Vilken typ av truckar bör det vara? (kan du rekommendera ett märke/modell)
Speed varianten bör man nog försöka bygga egna truckar med mindre vinkel. En enkel beskrivning på hur detta kan göras:
Sätt en bult genom brädan så den sticker ut på undersidan. Försök att få tag på en gummibussning som går att trycka på bulten, alternativt klipp ut cirklar av cykelslang. Ta en relativt tjock rektangulär plåt med ett hål när ena kortsidan och tryck på på bulten. Andra kortändan kan antingen kan antingen spetsas till (tänk att hela plåten ser ut som en husgavel med vinkel tak). Alternativt att man sätter en bult i den änden också som vilar mot undersidan av brädan. Detta för att plåten sak kunna vicka i sidled när man trycker på kanterna. Tjockleken på gummibussningen bestämmer nu vinkeln. Sätt sedan ”armar” som går ut år varsitt håll där du sedan kan fästa dina medar.På vanliga truckar har jag dålig koll men jag köpte truckar av en långboard åkare i Stockholm som hade breddat dom. Hör med honom om han har fler eller kan komma med tips återkommer med telefon och mail senare…
– Var kan man köpa bra truckar?
Vet jag inte bättre än du…skate affärer…se punkten ovan…– Hur breda bör truckarna vara?
Som brädan eller något bredare. Breor ju på om man vill att medarna ska sitta på utanför eller under Tänk på att när man svänger kommer medarna att viklas och även brädan så det finns en risk att brädan ”lägger” sig på medarna vilket gör att man inte kan svänga hur mycket som helst.– Hur breddar man truckarna?
Bygger man egna bestämmer man ju det när man bygger annars punkten längre upp.Frågor om medarna.
– Vilket material har du gjort medarna av?
Vilket material som är bäst vet jag inte exakt men vanligt bandjärn funkar. Även rostfritt men det är ju ganska dyrt
och enligt isjaktsseglarna är det bättre glid i vanligt bandjärn (fråga mig inte varför).
Några tips:
Gå till närmsta ishall och fråga snällt om de har några ismaskins skär som är kasserade. De är bra material i dom men jobbigt som f.. att kapa upp. Är ca 10 m.m tjocka och ca 75mm breda (när dom kasseras) och ca 1,5meter långa. kapa upp i lagom längd och börja slipa till eggen. En ordenlig vinkelslip är att rekomendera. Tänk på att som jag skrev tidigare att medarna måste vara V slipade och det funkar inte något vidare om du slipar från ena hållet l/ l. trust me!
Annars kanske det kan finnas någon skrot i närheten där du kan hitta något som kan passa.
En annan variant är att kolla om det finns någon isjakts klubb i närheten. Där borde du om du har tur kanske kunna få köpa ett par medar. Annars borde du åtminstone kunna få hjälp att slipa till dina medar men det kan ju vara bra om du gjort grov slipningen själv först. Men som sagt en ordentlig vinkelslip är ett måste…försöka stå och slipa för hand är bara att glömma.– Har du gjort medarna själv? (om inte var kan man köpa dem?)
Inte till den förstsa men den jag bygger nu har jag gjort det– Hur fäster man medarna i truckarna?
Det är bara en fördel att ha tjocka medar speciellt vid infästningen, om du har tunna medar kan man skruva fast tjocka plåtbleck alternativt trä på sidorna. då kommer medarna att sitta stabilare i sidled men se till att borra rakt. Använd sedan muttern som håller hjulen normalt. men se till att medarna kan ”rotera” dra alltså inte för hårt.En viktig detalj är att fästa medarna ca 1/3 del bakifrån och inte på mitten längsled. Då kommer de att svälja ojämnheter mycket bättre och du får bättre glid.
– Behöver man ”trimma vinklarna” på truckarna? (toe in/toe out osv.)
Trimma och trimma det bereor hur hur rakt du satt dit dom från början : )
Medarna ska sitta helt parallelltSegel
– Hur stort segel är stort? Kan man köra med ett 5.7 kvm segel?
Visst men inte när det blåser lite mer. Man får ”häng” även med små segel eftersom man har en heltt annan fart gämfört med sommaren. Själv kör jag med en lite äldre 3,7a (det är det jag har) men det är mest för att speeda. Får se vad som funkar med min nya bräda. Polaren kör men en 3.0 när det blåser lite mer.– Mycket eller lite buk?
Speeda platt som en pankaka.
Manöver varianten skadar det inte med MYCKET buk så man lätt får upp farten i lätta vindar. Man anväder ju seglet i ett mycket lägre vindregister än vad det är gjort för vilket gör att det inte blir så bändigt ändå. Gäller ju så klart i lätta vindar– Mycket eller lite nedhal?
Beror ju på hur mycket det blåser
Bara att experimentera– Camber eller camber-löst?
Vi har kört med vågsegel men visst kan ett cambersegel funka om man ska speeda. Är sugen på att testa det men vill inte köpa nått lite camber bara för att testa…-Har jag missat någon väsentlig fråga?
Förmodligen men läs fundera. Det finns inte nått som är helt fel eller helt rätt. Men jag hoppas att du/ni kan få lite ideer på hur man ska utforma just SIN is surfer.
Och till sisst:
ANVÄND ALLTID HJÄLM, HA ISDUBBAR OCH KOLLA ISEN NOGA knä och arbågs skydd är också bra att har. En polare slog i huvudet och fick hjärnskakning när han is surfade utan hjälmLycka till och kör så isen sprutar !!
Ska försöka ta lite bilder och lägga ut när jag plockat ner brädan från mina föräldrars vind.
Mvh Stefan
Ring om ni har frågon 070-594 11 73
-
Hej Feg
Många frågor ……….
Vi är ett gäng i RBS Norrtälje som kör lite isseglin, kanske du kan ta dig upp någon helg när det blir is, så för du se på våra skapelser.Jag håller på att bygga min andra isbräda just nu.
Ps. Skaparglädjen är den enda sanna glädjen
//F -
Varför inte dra ihop en helg med temat issurfing. Studera varandras skapelser, kanke köra någont tävling…även andra kan få en möjlighet att testa m.m.
Jag tycker det skulle vara kul i alla fall!!!
Bara det blir bra is nån gång..
Mvh Stefan -
Tjena
Låter som att vara en kul grej. Kanske kan hjälpa mig att bli inspirerad att ta tag i att bygga eller så kanske jag kan vara med och segla beroende på om jag lyckats bygga eller ej.Designplaner finns redan, baserade på tips från Stickan (i samma tråd):
– Breddade skateboard truckar (ca 30 cm breda)
– 130 cm lång, 25cm bred och ca 2cm “hög” bräda i plywod
– mastfoten bakom främre trucken
– medar 1cm tjocka, 7,5cm höga och 30cm långa med hål för infästning 1/3 del bakifrån samt hål i fram och bak för att kunna fästa en lång ”skruv” mellan medarna för att kunna trimma dem paralella.
– Segel till ekipaget blir ett 5,7 eller kanske ett 4.5.Vad tror du?
Har du lust att dela med dig av specifikationerna på din bräda? Jag lovar att plagiera så mycket jag kanSka försöka ta mig i kragen nu i veckan…
/feg
-
låter kul
fixar du is så kommer jag och kollarfick du tag i info om var man kan köpa truckar?
/feg
-
Feg!
Jag tycker du har fått med det mesta, och det kommer garanterat funka, det stickan beskriver är mycket bra! min planka kommer dock att vara ca 350mm bred (min förra hela 500mm bred, lite väl brett), min bakre axel komer att bli totalt hela 450mm bred den främmre ca350.
Gör ett spår I brädan för mastfoten så du kan finjustera riggens placering.Truckar finns att köpa på Stadium.
Vi får höras när det blir is//F
-
En träff och en tävling vore något!!
isen kommer väl efter jul får vi hoppas..
-
Lysande
Jag plagierar måtten och köper truckarna på stadium. Spåret i brädan har jag funderat på och nu när du säger det så är det även min lösning.Nu måste jag bara bygga…
/feg
-
Ahh det har ju glömt..sorry återkommer med det i kväll eller i morrn…
-
Det behövs inte, Boman tipsade om Stadium. Nu är jag stolt ägare till två truckar och skissa på hur jag ska bredda dem… tack ändå
/feg
-
Killen som jag nämde har gjort breddingar till truckar som man skruvar på sina “smala” truckar. Synns då inte ens att de är modifierade.
Men glömsk som man är så glömde jag ju så klart lappen idag igen…
Du kan ju alltid få tips av honom hur du ska bredda på ett bra sett…Mvh Stefan
Undra när isen ska lägga sig här på mälaren…
-
Isarna ligger finnt runt uppsala nu så det kanske är på gång..
Feg!
Luleås windsurfare har koll på issegling och truckbreddning.
http://lvk.unx.nu/ jag har prövat den där adapter varianten som är enkel och snygg men det är risk för att den böjer sig vid skarven av adapter och truck.
Kolla in fiberspars bräda, iden med en vinkel som förlängning är bra, 30 mm vinkel järn funker…..
/FB
/FB -
Tjena igen
jag har precis caddat en ritning för en 10cm breddning på var sida om truckarna som går ut på att “skruva” på en lika tjock, homogen rundstav, som är svarvad/fräst till en bult i andra änden, utanpå trucken på varje sida. (konstig meningsbyggnad… äsh)
Ska kolla i veckan om ett lokalt smidesföretag kan tillverka dem och medar till mig och om de tror på hållfastheten. Får se vad de vill ha för ett sånt jobb.
Namn och kontakt uppgifter på killen du snackat med kanske kan vara intressant ändå.Min erfarenhet av mälarisarna runt kungsängen, bro, bålsta, sigtuna, skokloster och uppsala är att de sällan lägger sig ordentligt förän runt jul, tyvärr. Vi kan ju ha tur eftersom det verkar lite kallare än normalt i år, förra året seglade jag sista gången 25 november, det var inte aktuellt i år, brrr.
/feg
Logga in för att svara.