Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter is-sasongen borjar snart!

• feg

Medlem
    29 november, 2002 vid 22:06

Tja
    Jockes beskrivning på http://lvk.unx.nu/pub/isbrada.pdf var ju schysst, ny modifierar jag min cad-ritning lite. smile.gif

När det gäller styrkan i konsrucktionen kanske man kan förstärka “adapter” lösningen med ditt vinkeljärn, fastsvetsat “under” trucken och “adaptern”?

Jag fann även http://www.freeskateusa.com/ efter lite letande. 899$ för komplett bräda låter dyrt, tycker jag. Roligare att bygga själv. Tror jag ska sno lite av data om deras lösning, kanske…

Ska som sagt kolla om jag kan få stålgrejjerna tillverkade, så nöjjer jag mig med att göra ritningarna, såga plankan och montera grejjerna. grin.gif

/feg

• stickan

Medlem
    1 december, 2002 vid 18:40

Ja här kommer det då…
    Killen heter Dan och har telnr:
    08-641 37 44
    0736-288531

Han hade låtit en firma göra breddingarna så du kanske kan få tips av honom och har du tur kanske han har färdiga breddingar du kan få köpa. De ser ut precis som de du beskriver.

Mvh Stefan

• feg

Medlem
    2 december, 2002 vid 17:22

Tackar

Får kolla med honom.
    Jag kikade runt lite här på byn för att få tag i någon som kan göra medarna med det verkar vara för avancerat.

Finns det någon som kan ge tipps om var jag kan köpa schysta medar enligt alla specifikationer vi stött och blött tidigare i tråden.
    – ca 300-400mm långa medar
    – 60-70% av meden är glidyta
    – 90 graders kniveggsslipning
    – en välvning av glidytan på ca 1mm (början och slut ca 1mm högre upp än “magen” på meden)

/feg

• stickan

Medlem
    3 december, 2002 vid 09:43

Kolla om det finns någon isjaktsklubb i krokarna och hör med de. DN medar är nog lite långa men det kanske finns optimist-jakts medar, vet inte exakt hur långa de är men det kanske kan vara ett alternativ.

Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    3 december, 2002 vid 18:29

Om du vill ha det bästa Köp 4st begagnade eller nya långfärds skridskor ( skenorna)Det Blir high tech…och fila själv till åkytan.
    wink.gif
    Mvh/Boman

• anonym-anvandare

Medlem
    5 december, 2002 vid 14:04

Här kommer världens bästa tips för medar. Idag köpte jag 2 par långfärdsskridskor helt nya för 545 kr/st. Köpte dem på Coop Forum i Täby, Stockholm. De tillverkas av Skyllermarks och heter Möja. Medarna fram är 46 cm och bak 51, helt perfekt. Sen så kan man ta bort medarna och använda dom som långfärdgrillor när vinden mojnat. Kolla in deras hemsida.
    http://www.skyllermarks.com/skridskor.htm
    MVH Gustav

• feg

Medlem
    9 december, 2002 vid 08:27

Tjena
    Kanske kan funka med skridskor men jag tror att man måste ändra slipningen på dem eftersom det är lätt att “hasa” en långfärdsskridsko i sidled.
    Har du funderat på detta? Hur ska du slipa eggen till ett nittiograders V?

/feg

Ps: Detta verkar vara det lättaste sättet att komma vidare med mina planer eftersom alternativet nu när jag kollat runt är att “bygga, slipa” osv helt själv… usch!

• stickan

Medlem
    9 december, 2002 vid 14:21

Som sagt så lär du nog V slipa den eftersom det kommer att sladda hejdlöst med “skridsko” slipning. Ett alternativ kan ju vara att luta medarna så man kör på en kant men då uppstår ju ett annat problem.Skridskorna har ju inte en rak egg (åkytan igen). Medarna kommer då att vilja svänga innåt hela tiden (som carving skidor) vilket förmodligen bromsar…Har dock inte testat så det kan ju vara värt att testa ändå innan man “förstör” dom.

Annars är ca 90 grader är ganska lagom. Isjakts seglarna har olika medar beroende på hur hård isen är, Hård is (när det är kallt)=”vassare” midre vinkel och när det är mjukare is = större vinkel för att få så bra glid som möjligt.

Nu är det äntligen kallt så vi kanske kan få lite is!!!!

Mvh Stefan

• feg

Medlem
    9 december, 2002 vid 21:32

Vist ska jag V slipa, frågan är bara hur det ska gå till…
    Jag har funderat på att spänna fast medarna lutande så att jag kan slipa ena halvan av V:et för att sedan vända på meden och slipa den andra. Nackdelen med denna metod är ju att det är fyra medar med sammanlagt åtta V halvor, hur fan ska de bli likadana?

Tipps… någon?

/feg

Ps: Isen börjar ligga på småsjöarna…

• boman

Medlem
    11 december, 2002 vid 09:58

ok do like this..
    Om du vill göra det enkelt och har till gång till en vanlig vinkelslip,spänn fast meden och fasa ena sidan och sedan den andra. nu är du en bit på väg!! då återstår fin slipningen.
    köp en vanlig fil och ett slipbryn,tror att dom finns på sport butiker.
    slipa till åkytan med omsorg, kontrolera mot en planskiva ( köks bordet går bra)
    om medarna inte blir hundra % lika gör inget det funkar ändå.
    viktigast är att du kommer ut på isen i år 🙂

slipa på nu. isarna ligger på sjöarna runt Norrtälje.

• anonym-anvandare

Medlem
    11 december, 2002 vid 19:38

V-slipning VARFÖR?
    Om isen är perfekt, dvs ingen snö eller uppbuktninar är det kanske bra, men som vi vet inträffar dessa isar sällan. När man åker långfärdsskridskor rakt fram upplever inte jag några problem med drift i sidled, speciellt inte då det finns snö på isen. Varför ska jag då v-slipa? Varför har inte skridskor det från början i sådana fall?

• stickan

Medlem
    11 december, 2002 vid 21:56

Därför att det kommer att sladda hejdlöst om du inte gör det och ett par skridskor kan inte klara så stora sidbelastnignar när de står rakt upp.

Att du inte tappar greppet med ett par skridskor när du åker beror på att man alltid lutar skridskorna när du “tar fart”, alltså åker du på en sida som då blir som ett V mot isen. Enda gången du åker på den plana ytan är när du glider och när du vill stanna (typ hockey stopp) Dock lutar du skridskorna lite när du vill stanna men du reglerar hela tiden vinkeln mot isen för att få lagom “broms” Om ett par skridskor skulle vara V slipade skulle det vara omöjligt att stanna eftersom du inte skulle kunna sladda över isen utan det skulle hugga fast och ta tvärstopp.

Hoppas det gick att förstå…

Nu har isen laggt sig här på mälaren och är enormt fin så det blir lite segling till helgen!!!
    Antingen med kiten och grillor eller isbrädan

Mvh Stefan

• anonym-anvandare

Medlem
    16 december, 2002 vid 18:52

Hej Stefan !
    Var någonstans har mälaren lagt sej? Var nere vid Görveln i går och det var helt öppet (suck).
    Man börjar bli sugen på att riga fiberspar brädan.
    //Nicklas

• feg

Medlem
    16 december, 2002 vid 21:25

Fan
    Isen ligger från varpsund till skokloster och från skokloster via sigtuna till stäket. Det är inte en homogen sträcka men med lite landpromenader kan man ta sig hela vägen.

Har du en Fibersparbräda? Jag som inte ens får ordning på medar och breddningar till mina truckar och planka…
    Vad kostade Fibersparen, var köpte du den osv osv…

/feg

• stickan

Medlem
    17 december, 2002 vid 09:21

På Västerås fjärden ligger isen fin och är nog runt 10-15cm nu, Tyvär har det kommit ett tunnt tunnt snölager så det är inte ren blankis men det är inte så mycket att det stör. Isen är grymmt slät eftersom det var lungt när den la sig och så här slät is är ovanligt.

Hör av er om nån är sugna på att komma hit till helgen och köra! Så är det bara att hoppas att snön håller sig borta och vi får lite vind, tyvär har vinden varit en bristvara så det har inte gått att issurfa ännu. Har dock skridskokiteat några ggr och det har gått bra!

Mvh Stefan

Sida 2 av 4

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Övriga Andra brädsporter is-sasongen borjar snart!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.