Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Is snösurf.. Har ngn testat detta?
-
Maglu;524637 wrote:Jag har också skaffat en Snowboard för att bygga om. Så tips på fenmontage, stroppar, mastfotsfäste tas gärna emot.
Funderar på om man kan använda originalbindningarna på något vis, men utan häl-delen och använda ett av “spännbanden” per fot, för att få en smidig justering av storlek och kunna dra åt om man vill.Hur gör man bäst nya skruvhål…speciellt längre fram där man vill ha mastfoten, där brädan är rätt tunn. Finns det att köpa gängade hål man kan gjuta/limma in?
(F.ö. GPSresult 5.5 finns för nedladdning nu, så man kan skicka sina resultat till http://www.gps-icesailing.com)
Jag har stroppar på min landboard och det funkar skitbra. Jag har köpt bred “ryggsäcksrem” och justerspännen på Friluftskompaniet för att bygga stroppar till snowboarden. Skorna är ju liksom ändå på så de behöver inte vara mjuka.
Fast allra helst hade jag sett att de sura rövhålen på Tibnor hade varit lite mer servicemindade så att min polare kunde ha fått med sig stål till nya skenor istället. Handla aldrig på Tibnor.
-
@Maglu 524637 wrote:
Jag har också skaffat en Snowboard för att bygga om. Så tips på fenmontage, stroppar, mastfotsfäste tas gärna emot.
Funderar på om man kan använda originalbindningarna på något vis, men utan häl-delen och använda ett av “spännbanden” per fot, för att få en smidig justering av storlek och kunna dra åt om man vill.Hur gör man bäst nya skruvhål…speciellt längre fram där man vill ha mastfoten, där brädan är rätt tunn. Finns det att köpa gängade hål man kan gjuta/limma in?
(F.ö. GPSresult 5.5 finns för nedladdning nu, så man kan skicka sina resultat till http://www.gps-icesailing.com)
Du kan kolla hur jag byggde om min snowboard här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47528
Fyra st hål för att få fast skenan är den enda åverkan som skett på brädan. Bägge stropparna och mastfoten är fastsatta i de befintliga infästningarna för snowboardbindningarna samt i den 4 borrade hålen.
Är lite sugen på att byta skena till en vslipad + att eventuellt staga upp brädan lite då den är lite för mjuk. I övrigt funkar denna bräda bra på is och relativt tunn snö.
-
@Svenne 524642 wrote:
Jag har stroppar på min landboard och det funkar skitbra. Jag har köpt bred “ryggsäcksrem” och justerspännen på Friluftskompaniet för att bygga stroppar till snowboarden. Skorna är ju liksom ändå på så de behöver inte vara mjuka.
Fast allra helst hade jag sett att de sura rövhålen på Tibnor hade varit lite mer servicemindade så att min polare kunde ha fått med sig stål till nya skenor istället. Handla aldrig på Tibnor.
Tack Svenne!
Med hjälp av JPS´bilddokumentation samt mått och din skiss ska det bli brädmeckning i nästa vecka. JPS säger ju oxå att brädan är väl mjuk så en extra förstärkning med plywood verkar smart.
Ska oxå fodra brallorna med sittunderlägg, för att minska smällar mot höftbenet.En gång i tiden köpte jag skenor från (tror jag) Avesta Järnverk. Minsta fakturabelopp var 300 spänn men detta var tidigt 70-tal, så det var halva månadslönen (viss överdrift). Det var härdat bandstål, ett helvete att borra i men ok till skridskoskenor. Har inget kvar numera, gav bort till en isjaktsbyggare för länge sen. Under åttiotalet kunde man få köpa skenor genom Svenska skridskoseglarförbundet, som numera heter Isseglarförbundet. Vet ej om dom har några sådana erbjudanden längre. Maila o fråga via http://www.sisf.se
Kanske Klas Argulander vet något ställe som säljer skenor, han ska göra ordning ett par skridskor i dagarna.
Eller som Bicless skriver nedan, lyssna med Vindsökaren (ochså en person som bor i Tyresö) han har förmodligen tillgång till bandstål av olika kvalitet på jobbet.
häls Tomas -
Knatte
Gäst9 januari, 2009 vid 17:25Skulle inte en långfärdsskridsko fena funka till detta? Eller är de för stora? Beggade långfärdsskridskor borde ju inte kosta många 100-lappar.
Och där är det bra stål i dessa skenor:smile: Ibland går ju skridskorna sönder och en skena blir över. Senast i helgen så såg jag en skena som hade spruckit rakt av.. -
Du kanske kan prova PM:a vindsökaren här på konfen. Han är en jäkel på att bygga grejer, exempelvis håller han på att bygga egna skenor till sin nya isbräda just nu tror jag. Han har dessutom alla verktyg och maskiner man kan tänkas behöva.
-
Var kör alla piratbrädor och annat i morrn (lör 9/1)?
Brorsan och jag ska ut och leta vind, troligen Ältasjön eller Dreviken eftersom de verkar poppis bland folket här.
/Jocke -
trodde http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=rankings&countryID=0&Year=-&Gender=0&class=0&RankType=1&SpeedType=0 bara gällde såna som stod upp o höll i riggen men icke.
så jag la in det jag hade kvar i gpsen sen i tidsdag, o på söndag kommer det mera:) -
Blir inget för min del imorgon men troligen på söndag. Vindriktningen ser ut att passa södra delen av Drevviken bägge dagarna.
Rapportera gärna hur isen/snön var efter att ni varit ute.
-
Efter tips och förslag har jag kommit fram till en egen ide på papper som borde vara lätt att bygga (förutom mycket slipande på fenan).
Ett stålrör ca 20x60mm som håller ihop allt. (Stroppar monteras också i profilen)Har velat eftersträva att behålla flexibiliteten i brädan och ändå få en stabil konstruktion som kan använda befintliga bra monteringshål i brädan.
Justerbar fena känns som en bra ide efter att ha läst inlägg här=)
Synpunkter? Något som kan vålla problem?
Fenan blir stum i förhållande till fötter och segel. Bra? Dåligt?
(Nästa steg är ju att ha en fjädrande bakkant på fenan, så går ned till en miniminivå på is, och sedan fjädra ut om man kör i lössnö…kan bli svår att få stabilitet i sidled samtidigt som rörelse tillåts upp och ned)/Magnus
-
@Bicless 524687 wrote:
Du kanske kan prova PM:a vindsökaren här på konfen. Han är en jäkel på att bygga grejer, exempelvis håller han på att bygga egna skenor till sin nya isbräda just nu tror jag. Han har dessutom alla verktyg och maskiner man kan tänkas behöva.
Tillverkade en 330mm rostfri skena till min gamla vågbräda idag.
Gjorde så att den passade perfekt i powerboxen.
Lite bilder..Kommer att köra på lämplig sjö på sön då de verkar blåsa då.
-
Najs fena, då kanske vi syns på söndag så man får kolla om den funkar.
Jag hoppar nog lördagen och siktar på söndagen.
Är älta bra på söndag eller någon bättre sjö?
Ta med om du har NimH batterier i AAA till headcam, vanliga alkaliska funkar ej i kylan. Jag har beställt men ej fått dem ännu.Bicless
-
@vindsökaren 524718 wrote:
Tillverkade en 330mm rostfri skena till min gamla vågbräda idag.
Gjorde så att den passade perfekt i powerboxen.
Lite bilder..Kommer att köra på lämplig sjö på sön då de verkar blåsa då.
Fin fena !
Ska du köra den ihop med din vågis på is/snö? Jag tror att du kanske skulle behöva lite mer lutning på den för att den inte ska gå på framkanten av fenan när du kör. Det ser du om du lägger brädan på plant hårt underlag.
-
@Maglu 524710 wrote:
Efter tips och förslag har jag kommit fram till en egen ide på papper som borde vara lätt att bygga (förutom mycket slipande på fenan).
Ett stålrör ca 20x60mm som håller ihop allt. (Stroppar monteras också i profilen)Har velat eftersträva att behålla flexibiliteten i brädan och ändå få en stabil konstruktion som kan använda befintliga bra monteringshål i brädan.
Justerbar fena känns som en bra ide efter att ha läst inlägg här=)
Synpunkter? Något som kan vålla problem?
Fenan blir stum i förhållande till fötter och segel. Bra? Dåligt?
(Nästa steg är ju att ha en fjädrande bakkant på fenan, så går ned till en miniminivå på is, och sedan fjädra ut om man kör i lössnö…kan bli svår att få stabilitet i sidled samtidigt som rörelse tillåts upp och ned)/Magnus
Snygg ritning!
Nu till synpunkterna:
– Ev borde du ha en lite bredare plattform att stå på. Dvs något som breddar ut i samma höjd som röret.
– Fenan och bakre fotstroppen kommer du nog att vilja ha lite längre bakåt.
I övrigt tror jag nog att den där funkar bra i snö. På is är det tveksamt om du kan få konstruktionen att bli styv nog. Tänk pa att brädan i princip då bara går på fenan och framkanten av brädan. Sidobelastningen på fenan och spåret genom brädan blir nog väldigt hög.
Bara att testa iofs 🙂
Kul att se all skaparglädje! Att klura ut lösningar och bygga brädor är nästan lika kul som att köra på dem.
Logga in för att svara.