Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Is snösurf.. Har ngn testat detta?
-
Jag var nere och kollade på isen idag. Blåste so ca. 3meter. Det kommer att vara perfekt att köra i sundet mellan skogås och trollbäcken. Jag kommer att kliva på vid kumlabadet där slipper man bära prylarna. Isen var för övrigt finfin..
-
var kliver ni på om ni ska ut på edsviken?
vi ska ut men har ej bestämt var, troligtvis vallentunasjön som vanligt.
-
@ålarenset 526073 wrote:
var kliver ni på om ni ska ut på edsviken?
vi ska ut men har ej bestämt var, troligtvis vallentunasjön som vanligt.
Sjöberg på sollentunasidan. Isen ska tydligen vara runt 15 cm och det blir hyfsat öppet på so. Fasanvägen heter bilvägen som går ner dit. Vi kör troligtvis Kitewing och Soppslevsurf.
Alex
-
edsviken, blir inte det väldigt kort åkyta?? får lite beslutsångest om inte v-tuna vid kyrkan blir mer bredd då..+ att det är nästan 30cm is där..
-
jag kommer köra i hägernäs från kl11, snabba race utlovas..
finns fikastuga där oxå.
-
det var kanon is vid hägernäs, lite trött i armarna efter 3timmars körning…
hur var edsviken???
-
Drevviken var helt OK! Kanon-fin is, vinden mindre bra, lite byig o för ojämn (ca 7m/s i byarna som mest gissningsvis)…Snittade drygt 27 knop idag (10 sek average) med 30.7 som mest i displayen…Stagvända går alldeles utmärkt, värre med gippar då man formligen får trycka runt seglet pga fartvinden…Så speedar man är det helt klart stagisar som gäller, iaf på blankis…Hoppas på mer vind med samma fina is framöver:-)!
-
Roxen – Linköping
Isen vara perfekt idag!, all snö och alla skrovligheter hade stöpt om till stenhård blank kärnis. Vinden låg på SSO ca 10-12 m/s.
Grymt tryck i grejerna, maxfart på displayen 40.1 knop.
Ska nog kunna ge en bra placering på http://www.gps-icesailing.com/. Vi får se när jag har laddat upp tiderna.Lurar nu på hur man ska kunna finslipa brädan, när man ligger runt 30-35 knop vill man gärna sätta mer kanttryck för att kunna pressa mer, precis som i vindsurf. Problemet blir då att brädan vill svänga lite, som när man kör skateboard. Så fort man ökar kanttrycket börjar man få små spinouts och små kast. Inte kul när det går fort!
Lösningen idag blev att stå mer upprätt på brädan (mitt på) och hänga mer i selen, men då får man svårt att speeda. Tror att om man bara hittar små förbättringar på brädan så är 45 knop inom räckhåll..
Idéer?
//Douglas -
Finfin is idag på drevviken som sagt var.
Soppslevsdebuten är avklarad 🙂
Erfarenheter:
– Det var riktigt kul
– Gick skapligt fort (ca 25 knop) i lätt vind
– Det var oerhört enkelt att gippa
– Långfärdsskridskor eller dylikt är ett måste. Hockeyrör bara vobblar.
– Det är jobbigt att hålla i seglet… Jordens träningsvärk att vänta.
– Om man tappar seglet så flyger det långt…Känslan är nog på det hela taget mer lik Kitewing än vindsurfing.
-
2fast4u: Skippa truckarna o kör med fast monterade blad bak o sedan ett rundat blad i framkant á la holländarna, då lär du hitta några knop till…10-12m/s i byarna låter maffigt…Du borde testa en sådan bräda som jag kör på, tror du kommer slå PB med en gång, dvs om du vågar stå på, vilket du verkar våga göra:-)
-
Körde konservburks-surf utanför Bergshamra idag med 5.0, första gången jag testade och det gick helt ok. Dock inga monsterfarter och en soppslev hade kanske funkat bättre men konservburken hade även sin charm – den funkade lite som ett skridskoskär. Halvtaskiga mobilbilder kommer ev. imorrn.
-
kan man inte bara svarva hårdare bussningar till trucksen??? min planka med fyra medar vobblar nästan ingenting om man har all vikt vid mastfoten, vet dock ej hur fort det gick..
går att göra grymt snygga gippar om man har kvar truckarna tänkte jag. -
Nästa projekt: en långfärdsskridsko + två soppslevar + en Tiga Wave = max speed ???
Logga in för att svara.