Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

• tsss

Medlem
    15 december, 2008 vid 22:47

@trimmarn 521204 wrote:

Jag fick en bild skickad av Guy en av killarna på filmen.

Det där påminner ju om pinnen mellan pjäxorna, en 80-talskonstruktion som säkert ligger litet här o var hemma i garagen..
    (Ett al-rör fästes med lina i vardera pjäxan, röret kunde skjutas fram och tillbaka. Mitt på röret fanns ett enkelt fäste för masten. Gjort för gammaldags riggar. På pjäxorna hade man långfärdssskridskor. Funkade tydligen ok i lätt vind men blev lovgirigt med dåtidens segel) På TWC har vi flera stycken såna här, kanske inte helt kompletta. Du kan ta ett ex om du vill prova

hälsn Tomas

• trimmarn

Medlem
    16 december, 2008 vid 07:32

Guy skrev:
    Hi my friend!

I use to hockey puck, I puted a big screw to hold it, I used a super strong iron plate 1′ x 1′ x 1/4 ” , I drilled 3 holes, one in the middle for the mast base, I puted the puck one feet in front of the binder, I used regular ski and I used hold boot that I did cut to have free space ( i dont attach them to ride to save my knees )

It’s strang at the beginning but you get used to it! Better used that on hard snow to beggin…

Hope you a lot of fun!

Jag tänkte spika lite i julhelgen det ser ju inte ut att bli kallt riktigt än..
    peder.

• jps

Medlem
    16 december, 2008 vid 08:45

Typisk franskkanadensare…

Vad betyder detta? I used hold boot that I did cut to have free space ( i dont attach them to ride to save my knees )

Har han använt slalomskor men skurit av skaftet för ökad rörlighet???

• poppo

Medlem
    16 december, 2008 vid 12:36

@JPS 521289 wrote:

Typisk franskkanadensare…

Vad betyder detta? I used hold boot that I did cut to have free space ( i dont attach them to ride to save my knees )

Har han använt slalomskor men skurit av skaftet för ökad rörlighet???

“hold” = old?
    “puted” = put?
    “i dont attach them to ride” = oknäppta pjäxor?

whatever, tack för bilden – nu är det bara improvisera!
    och nu ångrar jag att jag slängde 3 par gamla skidor med bindningar för nåt år sedan…

• trimmarn

Medlem
    16 december, 2008 vid 15:48

@poppo 521327 wrote:

“hold” = old?
    “puted” = put?
    “i dont attach them to ride” = oknäppta pjäxor?

whatever, tack för bilden – nu är det bara improvisera!
    och nu ångrar jag att jag slängde 3 par gamla skidor med bindningar för nåt år sedan…

Jag tror nog din översättning stämmer. Det blir skoj att höra mer när ngn har testat..

• mossberg

Medlem
    18 december, 2008 vid 19:03

Hallå, apropå snösurfing, jag tog en gammal snowboard (ett långt as, K2 AC176, directional, som jag hittade på Gengåvan i Karlstad) o skruvade fast en fena i plåt undertill baktill, satte på fotstroppar av slang o ett mastfäste. Har inte provat än men är säker på att det funkar. Ser i stort sett ut som den bräda surfspot ev ska sälja fast min kostade 225 spänn + skruv, slang o lite mek. Ölidligt att bo här nere i söder där det fan aldrig blir vinter…

• tsss

Medlem
    19 december, 2008 vid 23:23

@Mossberg 521726 wrote:

Hallå, apropå snösurfing, jag tog en gammal snowboard (ett långt as, K2 AC176, directional, som jag hittade på Gengåvan i Karlstad) o skruvade fast en fena i plåt undertill baktill, satte på fotstroppar av slang o ett mastfäste. Har inte provat än men är säker på att det funkar. Ser i stort sett ut som den bräda surfspot ev ska sälja fast min kostade 225 spänn + skruv, slang o lite mek. Ölidligt att bo här nere i söder där det fan aldrig blir vinter…

hej

jag har en alpin snowboard som jag ska göra om (kostade dock 600 spänn).
    Sätter två skridskor längst bak vid sidan som fenor. Funderar på hur långt från brädans framkant som jag ska montera mastfoten? Hur långt ifårn monterade du?
    Sen är jag osäker på om jag ska ha fotstroppar. Tänkte skruva fast en träregel 2tum x fyra på bakre halvan av brädan, så man har något att sätta fötterna emot. Är det bättre med fotstroppar?
    Synpunkter efterlyses.

• kinetic

Medlem
    19 december, 2008 vid 23:39

Bara det blir is snart så kommer jag testa min “iceboard”, o ser ni mig o vill pröva brädan så hojta bara! Det är en “hel del” som skiljer iceboard:en från en “snowboard med fena”, bla så är kanterna annorlunda utformade vid “mastkasseten” samt att “fenan” är fastsatt på ett litet speciellt sätt. Brädan verkar funka bra iaf:-)

• jps

Medlem
    20 december, 2008 vid 08:10

@tsss 521976 wrote:

hej

jag har en alpin snowboard som jag ska göra om (kostade dock 600 spänn).
    Sätter två skridskor längst bak vid sidan som fenor. Funderar på hur långt från brädans framkant som jag ska montera mastfoten? Hur långt ifårn monterade du?
    Sen är jag osäker på om jag ska ha fotstroppar. Tänkte skruva fast en träregel 2tum x fyra på bakre halvan av brädan, så man har något att sätta fötterna emot. Är det bättre med fotstroppar?
    Synpunkter efterlyses.

Jag tycker inte att du ska ha två fenor/skär på brädan. Inte om du vill kunna använda den på hårt underlag i alla fall. Det kan möjligen fungera på snö.

Stroppar funkar bäst enligt mina erfarenheter.

Bilder och bygginstruktioner på min alpina snowboardskapelse hittar du här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47528

Fler bilder samt olika mått kan ordnas fram om någon är intresserad.

• bicless

Medlem
    21 december, 2008 vid 20:23

@rosen 519997 wrote:

hojt!

Det såg ju asballt ut, däremot ser det ut som det kan göra jääävligt ont att trilla el fastna i för mkt snö :crazy:.
    Hur många master förväntas man behöva per timme? (jag har nog genomskådat varför ni kanske tar in såna här :laugh:)

Jag stuvar in Wester i bilen när isarna frusit på bra så måste vi testa.

Hjälm och en mjukt skyddande lager julmat i hullet är att föredra…
    Perfekt att skylla på när Wester klagar på att du inte kan hoppa upp till korgen längre efter all gräddkola i jul. Jag fick min idag så nu är det bara testa. Hojta till så kan vi köra ihop någon dag när det är is eller snö….
    Om någon vill testa i sth eller norrköpingsområdet så maila info@surfspot.se
    Kör ni sönder riggen har vi så klart reservdelar till salu.. 🙂

Mvh

Bicless

• tsss

Medlem
    21 december, 2008 vid 22:51

@JPS 522001 wrote:

Jag tycker inte att du ska ha två fenor/skär på brädan. Inte om du vill kunna använda den på hårt underlag i alla fall. Det kan möjligen fungera på snö.

Stroppar funkar bäst enligt mina erfarenheter.

Bilder och bygginstruktioner på min alpina snowboardskapelse hittar du här: http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=47528

Fler bilder samt olika mått kan ordnas fram om någon är intresserad.

ok, jag kör med en skridsko så som du har gjort, eftersom du tycker det funkar bra. Jag hade idéer om att fräsa ett spår i brädan och montera skridskon på översidan, så att bara skenan sticker ned. Kanske onödigt sofistikerat?
    Hur långt är det från nosen av brädan till centrum mastfot?
    Din skridsko ser ganska genomsnittlig ut, gissar på 50 mm höjd? Är det lagom tycker du? (Jag har två äldre skridskor som jag tänkte offra. Dom är är nog 75 mm höga)
    Slipningen, lät du den gamla planslipningen vara kvar, eller har du slipat om till kniv-egg?

Siktar på premiär direkt efter nyår!

T

• mx-iggesund

Medlem
    21 december, 2008 vid 23:22

Här är en bild på min senaste skapelse.
    Den är inte testad ännu, var tänkt att göra det i morrn (måndag)
    Men det har snöat, så det kanske inte går så bra.
    De bakre medarna har en glidyta på ca 45cm och är v-slipade, med lite radie.
    Den främre är upphängd på en pivot-axel (hjulupphängning från en kundvagn).
    Också V-slipad.

Kanske måste man fjäderbelasta frammeden lite i sidled, så den inte blir för lättsvängd, det återstår att se.

/Magnus

• jps

Medlem
    22 december, 2008 vid 07:11

@tsss 522292 wrote:

ok, jag kör med en skridsko så som du har gjort, eftersom du tycker det funkar bra. Jag hade idéer om att fräsa ett spår i brädan och montera skridskon på översidan, så att bara skenan sticker ned. Kanske onödigt sofistikerat?
    Din skridsko ser ganska genomsnittlig ut, gissar på 50 mm höjd? Är det lagom tycker du? (Jag har två äldre skridskor som jag tänkte offra. Dom är är nog 75 mm höga)
    Slipningen, lät du den gamla planslipningen vara kvar, eller har du slipat om till kniv-egg?

Siktar på premiär direkt efter nyår!

T

– Jag har två positioner på mastfoten. 47 och 53 cm från nosen. Har bara testat 53 ännu och det funkade bra.

Sedan är det ytterligare ca 35 cm bak till framkant på första stroppen vilket också känns rätt så lagom.

Skenan (planslipad) har 4-5 cm utstick från brädan. Skulle inte vilja ha mindre.

Den enda förändringen jag vill/borde göra är att ändra lite på vinkeln på skenan. Den har en tendens att få ojämn kontaktyta pga främre delen av skäret sticker ut för mycket i förhållande till brädans lutning. Gick det att förstå?

Ovanstående problem skulle säkert vara enklare att fixa om man monterar skenan i ett spår i skidan och har olika många distanser fram och bak i infästningen.

• mossberg

Medlem
    22 december, 2008 vid 09:41

Hallå igen, spännande att bygga brädor, faktum är att jag nog bygger mer än surfar, lite synd, men i brist på vind o andra förutsättningar så är det ju faktiskt roligt och i slutändan kan man åka på vilket underlag som helst..! Har blivit en hel del på asfalt i höst, nästan lika roligt som på is, enda skillnaden är att det är obehagligare att trilla på asfalt…
    Har i a f lite bilder på min snowboardfena, tillverkad av en hyllkonsol (..!) som jag bockat 90 grader o skruvat fast med vagnsbult. Det extra fen-utsticket är jag osäker på men känns som att det kan fulla en funktion vid högre hastigheter..? Återstår att se. Annars kapar jag det.
    I övrigt har jag satt på skateboard-sandpapper (finns i sportaffärer) på ovansidan för att slippa den hala ytan. Stropparna är som synes gjorda i lite kraftigare slang.
    Mastinfästningen har jag placerat lite på känn, ungefär 30 cm framför främre fotstropp.

Lägger till en bild på skenorna och upphängningen av medarna (isbrädan).

• kinetic

Medlem
    22 december, 2008 vid 13:49

Ni som “is-surfar”, vad för slags skydd har ni förutom hjälm? Känns som om ett ryggskydd vore på sin plats…Tips på var man kan köpa ryggskydd som inte kostar skjortan?

Sida 3 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.