Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

• tsss

Medlem
    28 december, 2008 vid 16:36

@Electric 522987 wrote:

Jag kan väl inte låta bli att komma. Då får man en dags försprång på polarna här i Södertälje (om de inte vågar sig ut på Måsnaren förstås).

På Ältasjön idag 28 dec var det en massa folk samt dessutom flera av författarna till dom sista inläggen här på sidan. I den obefintliga vinden mötte man först “Electric” med sina gamla grejer o sen “Träsurfarn” med Kitewing. Bra is och härligt vinterväder, men som sagt ingen vind. Många fler Kitewing-seglare fanns på plats – Klas Argulander hade nästan hela familjen med sig, när dom gled runt sjön på långfärdsskridskor.

PS Såg i någon israpport att Uttran skulle vara ok.

• electric

Medlem
    28 december, 2008 vid 20:03

@tsss 523041 wrote:

På Ältasjön idag 28 dec var det en massa folk samt dessutom flera av författarna till dom sista inläggen här på sidan. I den obefintliga vinden mötte man först “Electric” med sina gamla grejer o sen “Träsurfarn” med Kitewing. Bra is och härligt vinterväder, men som sagt ingen vind. Många fler Kitewing-seglare fanns på plats …

Så blev det då säsongens första issegling! Visserligen (nästan) ingen vind – men kul ändå! Vilken fin is! Därtill kul att träffa IRL en del som man hittills bara sett virtuellt på konfen.

@tsss 523041 wrote:

PS Såg i någon israpport att Uttran skulle vara ok.

Tack för infon! Då slipper ni se mig på Ältasjön i morgon då … Uttran är liksom lite närmare för mig (3 km att åka istället för 43 …).

/Lars

PS: Så här såg det ut idag – även om fotot är taget på Måsnaren i februari 2007. Vaddå gamla grejor? Men de funkar! DS

• oaxen

Medlem
    29 december, 2008 vid 18:29

En liten undran: hur klarar man livhanken om man går igenom isen fastsatt i åkdonet som ovan?

• Knatte

Gäst
    29 december, 2008 vid 19:46

@Oåxen 523166 wrote:

En liten undran: hur klarar man livhanken om man går igenom isen fastsatt i åkdonet som ovan?

Med ett 2.70 m segel så går man väl aldrig i genom isen 😉 På sin höjd väter man väl ner fötterna innan bommen sätter stopp??

Men det skall nog vara tjock is innan man skall testa en sådan tingest:ooo:

• argulander

Medlem
    29 december, 2008 vid 21:46

För det första ska man inte issegla på orekad is. Med en vintersurfer som “Electric” kör ovan så är det nog inte så farligt att gå igenom iofs, seglet sitter ju inte fast i stången mellan pjäxorna, sitter bara påträtt på en rörstump, så det går nog hyffsat att häva sig upp bara man har lite tjockare is att gå upp på när man badat.

Däremot bör man vara ytterligt försiktig om man seglar med skidor eller snowboard på snötäckt is. Torde vara klart besvärligt att ta sig upp om man skulle bada. Man bör vara mycket säker på att isen är ok innan man seglar med skidor etc.

Klas

• electric

Medlem
    30 december, 2008 vid 00:57

@Knatte 523180 wrote:

Med ett 2.70 m segel så går man väl aldrig i genom isen 😉 På sin höjd väter man väl ner fötterna innan bommen sätter stopp??

Men det skall nog vara tjock is innan man skall testa en sådan tingest:ooo:

Som Argulander skriver så sitter ju masten bara lös på ett kort aluminiumrör, så den lossnar direkt. En hake är dock att alu-bommen mellan anklarna är fäst med remmar. Det gör det besvärligare att ta sig upp ur en vak än när fötterna är fria. Men som han påpekar så ska man såklart isreka först. Men annars krävs ingen annan is än vid kitewing-segling eller “vanlig” skridskoåkning.

/Lars

(PS: Seglet är faktiskt 5.7 kvm. Och när jag fixat en adapter till mastfoten kan jag använda mina vanliga vindsurfriggar. DS)

• Knatte

Gäst
    30 december, 2008 vid 07:43

@Electric 523218 wrote:

Som Argulander skriver så sitter ju masten bara lös på ett kort aluminiumrör, så den lossnar direkt. En hake är dock att alu-bommen mellan anklarna är fäst med remmar. Det gör det besvärligare att ta sig upp ur en vak än när fötterna är fria. Men som han påpekar så ska man såklart isreka först. Men annars krävs ingen annan is än vid kitewing-segling eller “vanlig” skridskoåkning.

/Lars

(PS: Seglet är faktiskt 5.7 kvm. Och när jag fixat en adapter till mastfoten kan jag använda mina vanliga vindsurfriggar. DS)

Det lät ju tryggare :laugh: Sedan kunde jag inte motstå att ironiera över det gamla goa 3-kantsseglet när jag såg detta…
    Känns som en ny rigg skulle vara lättare att använda där…. Men det viktiga är ju att du är nöjd och har kul…

• benke-2

Medlem
    30 december, 2008 vid 08:55

Om man vill segla över 50 kör man isjakt, annars kan man ju köra alukastfallsmaskinen

• argulander

Medlem
    30 december, 2008 vid 09:47

@benke. 523230 wrote:

Om man vill segla över 50 kör man isjakt, annars kan man ju köra alukastfallsmaskinen

Om du menar 50 knop så gäller nog isjakt, men om det gäller 50 km/h så är det inget problem att uppnå detta med Kitewing, rekordnoteringen ligger runt 90 km/h. Sen är det ju frågan om det är mest kul att segla extremt fort. Jag tycker inte det personligen.

Klas

• badjanne

Medlem
    30 december, 2008 vid 10:31
  • badjanne

Medlem
    30 december, 2008 vid 10:34
  • electric

Medlem
    30 december, 2008 vid 10:56

@Badjanne 523243 wrote:

Eller det här:
    http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=39470

De e ju en sån jag kör på – fast jag byggde den inte själv. Jag köpte min för 600 spänn för sådär 10 år sedan. Enligt tsss (som jag mötte på Ältasjön-isen häromdagen) finns de fortfarande i lager hos den som tillverkade och marknadsförde sådana, nämligen Klas Holmgren, 08-6128553. Det är alltså ett mycket billigt sätt att direkt kunna issegla (förutsatt att man redan har vindsurfingrigg. Och fixar en adapter om det är en modern rigg).

/Lars

• kinetic

Medlem
    30 december, 2008 vid 16:02

Då e “isbrädan” testad…Lite blandade känslor…Först o främst: is är hårt o halt:grin: , o det är svårt att stanna, något man måste tänka på så man inte gasar över någon, likaså gäller det att hålla i grejerna om man trillar så de inte “skenar”…Förhållanden idag i Älta var väldigt bra, gissar på ca 4-5m/s i vind som mest o “blankis”. Brädan är lätt att åka på, tar himla bra höjd. Hade lite problem att falla av först men skotar man hem ordentligt så går det utmärkt, men med den nackdelen att det går lite väl fort för att det skall kännas “säkert”. Svängegenskaperna på ren is är sådär, det blir “svängar” med ordentlig radie, gjorde iofs inga försök till gippar ens…Men på det hela taget är jag väldigt nöjd med hur pass lättåkt brädan var, finns potential att åka riktigt fort om man vågar, men det behövs stora ytor att stanna på…Seglet jag hade är nog i största laget (7.3), försökte inte ens kroka i…Personligen tror jag att brädan är som bäst på lagom snötäckt is! Enligt Pirate funkar den bra även i ren snö utan att fenan når ner till isen, men då krävs det att snön är lite “packad”, på djup ren pudersnö vette katten om det går…Men det kommer säkert visa sig så småningom:grin:

• maglu

Medlem
    30 december, 2008 vid 16:20

Broms:
    Med sån fart i förhållande till vinden man brukar ha, så har man en bra broms genom att trycka fram skothanden ordentligt(ev gå upp lite i vind också).
    Och på så vis få fartvinden på baksidan av seglet.
    Med lite träning kan man bromsa riktigt hårt så.

Om det är en isbräda med skateboartruckar du har, borde det inte vara några problem att trimma in styrningen så att det ska gå jättelätt att svänga och gippa.
    Såg en bild på tidigare i tråden där någon hade mycket kraftiga stabiliseringsstag både fram och bak på medarna…detta gissar jag är hämmande för styrförmågan, eftersom medarna vill “skeva” i sidled när truckarna svänger. Jag har bara ett tunnt (6mm) stag i framändan på medarna, som tillåter att de skevar. Min gissning…

/Magnus

• kinetic

Medlem
    30 december, 2008 vid 16:26

Maglu: Nej det är ingen bräda med “skateboardtruckar” utan endast en v-slipad fena bak, förvånansvärt bra fäste!
    Får väl öva på bromstekniken, men eftersom jag körde utan hjälm idag så kändes det säkrare att låta bil, antar att man kan trilla rätt bra vid bromsmanövrar*haha*

Sida 5 av 17

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Is snösurf.. Har ngn testat detta?

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.