Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Is snösurf.. Har ngn testat detta?
-
Jag står redo att ge mig ut imorgon. Vart kommer ni att åka?
Drevviken?
Ältasjön?
Norr om stan?/Fjant
-
Jag hoppar nog morgonodagen på grund av att det kommit lite snö nu och vinden ser ut att bli svag. Måndagen ser bra ut.
-
Arrrggghhh vad gött de ser ut!
Längtar hem så att jag äntligen ska få köra på våra icecarve! Blir en speedcup i vinter på Bråviken, vid NWC! Alla är välkommna! Ser fram emot att få lite motstånd från Blackbeard och Surfspot grabbarna:eek: ! Vi kör alla lördagar med is och vind med söndag som reserv. :laugh:
Snart……. -
Skön film Verkar som brädan är grym!! borde vara något för gps-nissarna då brädan verkar sakna vobbel i högfart något som jag kan uppleva på min.
kan ingen filma lite i helgen på blank is och gärna en gipp.Hittade några sköna filmer på tuben som verlkigen visar hur jäkla kul man kan ha på fryst vatten.:)
http://www.youtube.com/watch?v=z8beEkB4cuY&NR=1
http://www.youtube.com/watch?v=-4trBVToTLw&feature=relatedice ice baby..
-
@Mattias112 523614 wrote:
Arrrggghhh vad gött de ser ut!
Längtar hem så att jag äntligen ska få köra på våra icecarve! Blir en speedcup i vinter på Bråviken, vid NWC! Alla är välkommna! Ser fram emot att få lite motstånd från Blackbeard och Surfspot grabbarna:eek: ! Vi kör alla lördagar med is och vind med söndag som reserv. :laugh:
Snart…….Speedcup på bråviken låter kul
Bicless
-
Ok, brorsan och jag åker söderut, ältasjön eller bråviken.
Ha de gött!
/Fjant
-
Äntligen fick vi ut o köra på Pirate brädorna! Slutsatser:
Lättare att komma igång än väntat.
Gippar svårare än väntat- lång radie som sagts tidigare. Ska köra med en lite större fena nästa gång vilket gör svängen tajtare.
Blåste mellan 0-10 m/s vilket gjorde det lite svårt att vara beredd på vindhålen och det blev en del vurpor, oftast så glider man bara.
Perfekt is med 3-4 cm lössnö ovanpå kändes helt perfekt! Slör och 10 m/s gjorde att man blev lite småskraj, men underbart med lite rejäl fart! Tyvärr utan GPS men i helgen ska vi ut på Bråviken med lite jämnare vind så då blir det definitivt GPS! Gissningsvis så toppade vi runt 50 km/h men man brukar ju överskatta farten så vi får väl se i helgen :-):grin: -
Vi testade både ice carve brädan och hemmabyggd bräda med fyra medar igår. Slutsatsen blev att hemmabygget med medarna går igång lite tidigare på snöbelagd is då friktionen på icecarve brädan är lite högre. Surfkänslan är dock överlägsen på icecarve brädan. Den uppför dig i stort sätt som en vindsurfingbräda med samma känsla. När det går undan var ice carve mycket stabilare och lättare köra fort med.
Jag skall försöka klippa ihop film från dagen, körde både lite gopro hjälmkamera och vanlig video så hoppas få ihop nått. Är dock tokamatör på videoredigering så har lite formatproblem med min gratisvideoredigerare men skall nog lyckas lösa det.Bicless
-
Mattias112: Hur stort segel körde du? Verkar som ju mindre segel dessto bättre kan man svänga, även med den minsta fenan. Jag körde 6.5 senast o den svängde betydligt bättre än med 7.3, trots samma fena…
-
Jag och alex(markan) var ute igår på edsviken med bra tryck i kitewingen. bra is med en del snö som tjocknade mot kvällen. Vi prövade min hemmabyggda snowsurfer men där fann vi ingen vidare lycka, måste slipa på fena mm.
otroligt vad snabbt det kan gå med kitewingen. vi tippade på ca 55-60km/h som bäst, men det kanske är önsketänk? -
najs, vi får väl slå ihop alla isseglare och rejsa lite någon dag 🙂
-
@Bicless 524349 wrote:
najs, vi får väl slå ihop alla isseglare och rejsa lite någon dag 🙂
Flytta till Skåne
http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?t=63392SpICE-boys
-
Schnitzler: Nej 55-60 är fullt realistiskt…Jag toppade 48km/h enligt GPS:en med min “is windsurfingbräda” på Drevviken igår, o då blåste det gissningsvis som mest 7m/s i byarna. O kitevingarna verkade vara mer eller mindre lika snabba i toppfart:smile: . Själv hoppas jag på 30+ knop nästa gång, börjar känna mig mer “hemma” på brädan nu:grin:
-
Det är inte svårt att köra över 40 knop med isbräda. Rätt is, rätt trim, rätt segel, rätt vind…
-
Knatte
Gäst7 januari, 2009 vid 19:07@Oåxen 524360 wrote:
Det är inte svårt att köra över 40 knop med isbräda. Rätt is, rätt trim, rätt segel, rätt vind…
Skall alla dessa kriterier vara uppfyllda så blir det med automatik svårt… :tongue: Men visst finns det potential till fortåka i en isbräda.
Men känns farligare än dito på vanlig vindsurfingbräda väl??
Logga in för att svara.