• Is Surfing!

Publicerad av anonym-anvandare på 17 oktober, 2000 vid 12:46

E det nån som vet om man kan sätta på ett par medar på en helgammal bräda så man kan åka på isen i vinter…å vet ni hur dom ska sitta isåfall???

// en som inte orkar surfa efter isbrytarn längre….

anonym-anvandare svarade 24 år, 6 månader sedan 5 Medlemmar · 23 Svar
  • 23 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 14:44

Kolla in http://www.isabella-iceboat.com/isabella.html och http://www.segling.nakterhuset.se/artiklar/klipp/isabella.htm
    Medar på brädan!! näe de funkar inge bra!
    Satsa på en Isabella, du bygger en för under 3000:- eller köper en färdig för 6000:-, ställ på din rigg och segla ÖVER
    50 knop!

• swe876

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 14:59

Kolla också in SISF för fler alternativ!
    http://www.sisf.se/

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 16:10

Varför inte köra Snowfer i stället kolla in på http://www.snowfer.com det är riktigt grymt.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 16:17

Varför inte prova med en soppslev, ett väl beprövat trick för att bota vinterledan! Man inhandlar en stadig stor soppslev som sedan fästs längst ner på vindsurfingriggen. Sen är det bara att ta fram skridskorna, ställa seglet bredvid dig och ge järnet!!! Det går väldigt fort…

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 16:25

Jaa, det funkar faktiskt men,, vill man segla FORT så tror jag inte soppsleven är nån höjdare!
    Vi kanske kan ordna ett race?? vilket går fortast soppsleven eller Isabellan?

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 16:52

Jo men… En soppslev kostar kanske 20-30 spänn. Förstår du grejen nu eller behöver jag banka in det ytterligare i din tjocka skalle! Det funkar faktist bättre än man tror med en slev och ett par välslipade (helst långfärds)skridskor. De gånger jag har kört har det gått så pass fort att jag velat ha hjälm för att kontra den isande fartvind som uppstår.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 17:32

Om ni nu vill ha snabbheten varför kör ni då inte med en Snowfer bräda världsrekordet med den ligger runt 100 knyck.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 19:13

Börja prata om vintern redan.! fy på er.
    Kanske ni seglar på torneträsk.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 19:14

Billigt med 20 – 30 spänn för en soppslev, men HUR ofta är det isar som man kan segla med soppslevar?? Förra vintern hade
    vi 98 dagar seglingsbar is. 23 dagar av dessa seglade jag Isabellan, och tro mig ,, kanske 5 av dessa dagar var ”soppslevsdagar”
    Såg inte EN ENDA soppslevs-seglare, däremot en skridskoseglare,( som ju ochså använder skridskor) samt faktiskt en
    riktig ISSURFARE som lånade min GPS och han seglade i 79km/tim på St Värtan! (Blåste mellan kuling och storm 30/1)
    Om man skall segla med din iofs klämmiga tingest, så tror jag nog att det krävs perfekt blankis UTAN sprickor och andra ojämnheter,
    och då funkar det, men tyvärr är det inte ofta dessa förhållanden. Och hur kul är det att fastna med ena grilla i en spricka i sisådär
    en 40 – 50 knyck??? Och du,,,SKAFFA EN HJÄLM! ( Min skalle må va tjock, men det finns hjälmar även till den)

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 20:41

Det borde funka om du sätter på ett par gammla skateboardtruckar på brädan och sedan ett par skenor på dom. Annars så blir det nog svårt att styra.

• tomass

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 21:11

kolla länken: http://www.icesailing.org/index2.shtml .
    Soppslevskonceptet lär va riktigt bra men jag fick ett tips
    om att en platta av delrin (Plastmaterial som används i lagerbanor osv)
    i stället för slev funkar ännu bättre.

• anonym-anvandare

Medlem
    17 oktober, 2000 vid 22:43

Om Torneträsk ligger i närheten av St:Värtan!! så är det där vi seglar, mellan Lidingö, Täby och Djursholm.
    ??
    Snart är det DAX att slipa medarna och dra ut på ”the hard warter”

• anonym-anvandare

Medlem
    19 oktober, 2000 vid 14:53

kul

• boose

Medlem
    3 november, 2000 vid 22:39

kul kul

• wisco

Medlem
    4 november, 2000 vid 01:14

en vanlig mössa jälper åxå mot isande vindar…

här i skåne behöver vi dock aldrig byta brädorna mot slevar eller annat, för här står ju palmerna gröna året runt.

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA