Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Slalom, Speed & Racing › iS50?
-
iS50?
Publicerad av ola-h på 21 maj, 2007 vid 12:09Ni som har iS50 eller andra extreme speedbrädor, är det värt att köpa en sådan även om man mest kör choppig insjö i vindar sällan över 12m/s eller skulle en mer normal slalombräda på knappa 80 liter och bredd 54-55cm vara ett bättre komplement till min iS101. Det är i princip bara ren fart som är intressant, men det gäller ju att kunna ta sig runt lite för att hitta bra vind och bra vinklar också.
jester svarade 17 år, 6 månader sedan 6 Medlemmar · 12 Svar -
12 Svar
-
@Ola H. 384558 wrote:
Ni som har iS50 eller andra extreme speedbrädor, är det värt att köpa en sådan även om man mest kör choppig insjö i vindar sällan över 12m/s eller skulle en mer normal slalombräda på knappa 80 liter och bredd 54-55cm vara ett bättre komplement till min iS101. Det är i princip bara ren fart som är intressant, men det gäller ju att kunna ta sig runt lite för att hitta bra vind och bra vinklar också.
Om jag inte är helt underrättad så kommer väl ditt favvo-märke med en ca 70 liters ISonic snart…det vore kanske nåt?
-
Visst kommer det fungera, men beror ju lite på hur brädan är gjord. Naish Speed o Exocet speed verkar vara lite mera hårdvindsslalom medans F2 och *Board och Fanatic verkar vara aningens mer inriktade på plattare vatten och renodlad speed.
-
Ola H.;384558 wrote:Ni som har iS50 eller andra extreme speedbrädor, är det värt att köpa en sådan även om man mest kör choppig insjö i vindar sällan över 12m/s eller skulle en mer normal slalombräda på knappa 80 liter och bredd 54-55cm vara ett bättre komplement till min iS101. Det är i princip bara ren fart som är intressant, men det gäller ju att kunna ta sig runt lite för att hitta bra vind och bra vinklar också.
Förvisson är ju speedbrädor betydligt lättare att segla idag än vad de var för några år sedan, men jag tror att du kommer att ha nytta av en större brädan och då ung, runt den storleken som du beskriver. iSonic 87 har visat sig vara en väldigt snabb och enkel bräda att segla – kanske värt att kolla upp. Kan tyckas att iS101 och iS87 ligger nära varandra i range, men som du vet så är det mycket som skiljer dessa båda brädor år om man granskar dem en smula vilket gör att de upplevs som 2 helt olika brädor med olika karaktär och inriktningar. Inför 2008 kommer det annars en del saker, men jag antar att du har koll på detta redan… (PM:a om du vill diskutera)
Annars undrar jag lite om de nya HOT seglena med cambers – what’s the story? 😉
-
OK, tack för råden. Får se om Novice kommer in också. Har inte han både en iS50 och en sonic 85?
@tobhed 384571 wrote:
Inför 2008 kommer det annars en del saker, men jag antar att du har koll på detta redan… (PM:a om du vill diskutera)
@MacTS 384564 wrote:
Om jag inte är helt underrättad så kommer väl ditt favvo-märke med en ca 70 liters ISonic snart…det vore kanske nåt?
Jo det kommer lite nytt, det är lite därför jag frågar. Svårt att välja helt enkelt eftersom jag har dålig erfarenhet på den här fronten.
@tobhed 384571 wrote:
Annars undrar jag lite om de nya HOT seglena med cambers – what’s the story? 😉
Det var nyheter däremot. Får kolla upp det…
-
Fasen vad coolt, slår Mr HOT på fingrarna när det gäller nyheter om just HOT, inte illa…
Jo det stämmer Krister har en sonic85 samt en isonic50, han körde t.ex is50 i vågorna på Haga och lyckades då segla fortare med den brädan än vad han gjorde med sin sonic…
-
Hej lite inputt jag kör både 50an och 87an.
Min erfarenhet av brädorna är att 87an lämpar sig väldigt bra för Svenska förhållanden och den har en fartpotential upp och över 40k med andra ord tillräkligt för dom flesta.
50an är framtagen för att seglas på platser som Sandy Point och Namibia. Med andra ord sopplatt vatten du kommer med största sanolikhet aldrig få användning för 50an på din insjö brädan kräver för mycket vind och platt vatten för att komma till sin rätt.
87an kommer du att stortrivas med och garanterat segla snabbare med.
Men har du för avsikt att åka till ovan nämda plattser eller liknande då ska du köpa 50an.
Ha det bra
Mvh
MickeÖ SWE-707
Starboard/Onwater teamrider – http://www.windsurf.se -
OK, ni har säkert rätt. Grejjen är att när det är bra med vind seglar jag oftast vågor och även om man teoretiskt kunde tänka sig att ta en sväng förbi Torkelstorp när man ändå är i Åsa så tror jag i praktiken inte det kommer hända. Och att åka och speeda i Namibia blir det knappast tal om. Så, jag siktar mot en än så länge hypotetisk lillebror till 87:an, tror jag.
-
Tobhed har ju nästan bättre koll än jag själv, det stämmer att det gick lite fortare på speedbrädan…
Det här med storlek på brädan är väl lite av en iställning/attityd till seglingen, alla brädor är/blir ju kompromisser. Vill man ha flytkraft så får man leva med att det blir lite studsigt när man fått upp farten, och med en liten bräda så blir det tvärtom. Själv är jag väl just nu inne i en period då jag gillar att köra små brädor (undantaget Formula då).
I helgen i Haga så var det väl egentligen sämsta möjliga förhållanden för speed. Det låg en sandbank mitt i speed-strippen så att vågorna bröt precis där man ville köra som fortast. Av någon konstig anledning så verkade detta också dra till sig både freestylare och freeridare som både glatt och ofta gjorde Haga gipparna mitt i strippen under pågående tävling. 😮
På frågan vad som funkar bäst i byiga insjöförhållanden med vindar på max 12m/s så blir väl svaret en slalom bräda i lagom storlek så att man kan guppa, dvs för oss lättviktare så är det väl ca 75-85liter. Efter första racedagen i Haga med riktiga lättvindsförhållanden så låg jag faktiskt på tredje plats, trots att jag bara hade 85 litaren och 6.7 segel som störst! Då var det också relativt platt vatten vilket gör rätt mycket, man kan ju ligga och fintrimma på ett helt annat sätt än när det är choppigt.
iS50 är annars egentligen rätt så lättkörd för oss lättviktare, men man är ju helt klart känslig för vindhål. Det går liksom inte att guppa fram i väntan på en vindby om man tappat planingen, utan antingen så planar man eller så sjunker man. När man väl fått upp farten så går den faktiskt rätt bra igenom vindhål och gipparna är inte heller något stort problem, gäller bara att tajma vindbyarna. Men brädan är inte designad som en liten slalom bräda för lättviktare utan snarast som en speedbräda för tyngre personer som jag upplever det. Det finns inte så mycket till nos och på ovansidan finns nästan ingen nos rocker alls, men det finns en del nosrocker på undersidan så håller man bara uppe farten så går det faktiskt att göra noslandningar med den. Helst så hade jag viljat se en slalombräda på ca 60 liter (<50 cm bred) gjord för oss lättviktare. :cool2:
-
Krister, borde inte en Pro Kids Sonic passa dig riktigt bra? Eller var den på tok för liten? Den bör fungera som hårdvindsslalom för lite lättare personer, skulle man kunna tycka?
-
@Jester 384887 wrote:
Krister, borde inte en Pro Kids Sonic passa dig riktigt bra? Eller var den på tok för liten? Den bör fungera som hårdvindsslalom för lite lättare personer, skulle man kunna tycka?
Det är i princip den jag har. Brädan hette väl Prokids sonic förra året och var då lite bredare (50 cm?, 50 liter) och till i år så är den omdesignad till isonic50 på 50liter och 46.5 cm bred. Jag har ingen insider info här, men jag tror snarast att det till i år gjorts en bräda för vuxna som får dubblera för kidsen och inte tvärtom som var fallet med prokids S-type (borde kanske testa den…).
-
Oregistrerad
Gäst22 maj, 2007 vid 14:46Hade tagit is 50 som hårdvindsslalom (över 10-11m/s) och RIKTIG speed bräda
87 litarn är aldeles för bred för att ge en bra slörspeed om man väger 68 kilo,Kör själv på en 214 46cm å tycker det funkar bra över 11m/s även om jag väger 87.
-
Jag har ingen insider info här, men jag tror snarast att det till i år gjorts en bräda för vuxna som får dubblera för kidsen och inte tvärtom som var fallet med prokids S-type
Det låter vettigt att det är så. Lät ju även så på Sandy Point folket…
Logga in för att svara.