Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Isbräda frågor och en trailer
-
Isbräda frågor och en trailer
Publicerad av Knatte på 6 januari, 2009 vid 20:43Efter har testat isbrädan idag så finns det ju ett antal frågor:smile: Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare på traven här…
-Är det normalt att brädan lyfter i frammedarna när du skotar in/pumpar?? Visserligen var jag rätt överriggad i byarna..
– Brädan lovar som satan, när jag kryssar och jag kan inte hålla ner den från vinden. Den går lätt över ögat och jag får backvind i seglet. Visserligen belastar jag lovartkanten så den tvingas ju uppåt pga styrningen.
– Brädan känns mer svängbar/gippbar åt ett håll
– Var har ni mastfoten? Hade jag mastfoten långt fram, kändes det som att trycket på frammedarna blev för stort och den blev trögstartad.
– Får ni fart direkt eller måste ni springa igång den lite??
– Hur tight har ni spänt era “truckar” eller rörligheten i leden. Mina truckar är ganska lös och detta borde ju ge ett lite nervösare beteende eller ??
– Var har ni era fötter placerade på brädan? Mitten/bak eller framöver?? När jag placerade fötter längre bak så reste sig brädan i frammeden..
Har ni åsikter och synpunkter på ovanstående, så kom gärna med feadback:smile:
[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=1echXnijLs4[/YOUTUBE]En kort vurpsnutt från idag, i väntan på att jag kanske klipper ihop en längre bit framöver.
Så här ser brädan ut underifrån, om ni hittar något tokigt..
boman svarade 16 år sedan 6 Medlemmar · 20 Svar -
20 Svar
-
@Knatte 524204 wrote:
Efter har testat isbrädan idag så finns det ju ett antal frågor:smile: Hoppas någon kan hjälpa en nybörjare på traven här…
-Är det normalt att brädan lyfter i frammedarna när du skotar in/pumpar?? Visserligen var jag rätt överriggad i byarna..
– Brädan lovar som satan, när jag kryssar och jag kan inte hålla ner den från vinden. Den går lätt över ögat och jag får backvind i seglet. Visserligen belastar jag lovartkanten så den tvingas ju uppåt pga styrningen.
– Brädan känns mer svängbar/gippbar åt ett håll
– Var har ni mastfoten? Hade jag mastfoten långt fram, kändes det som att trycket på frammedarna blev för stort och den blev trögstartad.
– Får ni fart direkt eller måste ni springa igång den lite??
– Hur tight har ni spänt era “truckar” eller rörligheten i leden. Mina truckar är ganska lös och detta borde ju ge ett lite nervösare beteende eller ??
– Var har ni era fötter placerade på brädan? Mitten/bak eller framöver?? När jag placerade fötter längre bak så reste sig brädan i frammeden..
-Är det normalt att brädan lyfter i frammedarna när du skotar in/pumpar?? Visserligen var jag rätt överriggad i byarna..
Ska väl inte hända, kan det ha med fjädrarna att göra? Vilken funktion har de?
– Brädan lovar som satan, när jag kryssar och jag kan inte hålla ner den från vinden. Den går lätt över ögat och jag får backvind i seglet. Visserligen belastar jag lovartkanten så den tvingas ju uppåt pga styrningen.
Så fort du står på lovartskanten lovar brädan, ta spjärn mot mittlisten.
– Brädan känns mer svängbar/gippbar åt ett håll
Fjädrar också!
– Var har ni mastfoten? Hade jag mastfoten långt fram, kändes det som att trycket på frammedarna blev för stort och den blev trögstartad.
Flytta fram mastfoten och starta på slör samt använd rätt segelstorlek.
– Får ni fart direkt eller måste ni springa igång den lite??
Ja om det har mojnat eller om seglet är lite för litet.
– Hur tight har ni spänt era “truckar” eller rörligheten i leden. Mina truckar är ganska lös och detta borde ju ge ett lite nervösare beteende eller ??
Lösa truckar = manöversegling (+ speed wobble)
Extrahårda gummin hårt åtragna = 40 knop +– Var har ni era fötter placerade på brädan? Mitten/bak eller framöver?? När jag placerade fötter längre bak så reste sig brädan i frammeden..
Lätt vind = ganska nära mastfoten, mer vind lite längre bak.
-
Knatte
Gäst7 januari, 2009 vid 07:16Ska väl inte hända, kan det ha med fjädrarna att göra? Vilken funktion har de?
Tackar för tipsen och jag har ju kollat på era filmer från linsurf och ni verkar ju ha bättre svängradie (och teknik) när ni åker…
Nu har jag kopierat Bomans koncept, men fjädrarna är väl till för att stabilisera åket. Men samtidigt så kanske dessa minskar svängradien lite??
Hur vassa eller glatta medar har ni? Mina är ju inte knivskarpa och lite ruggliga efter ha legat i farsans ladugård 4 vintrar.. Tänkte fila/slipa upp dessa några snäpp inför nästa körning.. Fick lite släpp på bakmeden när det var fulltryck på undanvinden.
Men det kändes som jag rätt överriggad med 5.8 kvm igår i byarna, så antagligen var de mesta problemen kopplade till detta..:smile:
Men nu blir det ju skitväder och plusgrader en veckas tid framöver i Gbg, så undrar om inte havet sket sig nu:mad:
Vet inte någon bra sjö som inte läig/byig i närheten som man kan åka på… -
Knatte
Gäst7 januari, 2009 vid 08:25Kan ni i linsurf lägga upp några bilder på era isbrädor med måttuppgifter mm. ??
Gärna detaljbilder på medarna/trucksen/stagen så att man kan kika på om ni har några skillnader 🙂 Skulle vara tacksam för lite optisk info.. -
Slipa medarna!
Slipa varje par, fil, grovt bryne, fint bryne. V-slipa 45 grader så att de blir knivskarpa.
Tänk på att det funkar bäst om meden dessutom har en radie, d v s lite bananböj. Då brotschar/bryter inte meden så mycket vid snävare svängar.
Mitt bygge:
http://www.linsurf.com/forum/showthread.php?t=176&highlight=isbr%E4da -
Knatte
Gäst7 januari, 2009 vid 08:29@Oåxen 524251 wrote:
Slipa medarna!
Slipa varje par, fil, grovt bryne, fint bryne. V-slipa 45 grader så att de blir knivskarpa.
Tänk på att det funkar bäst om meden dessutom har en radie, d v s lite bananböj. Då brotschar/bryter inte meden så mycket vid snävare svängar.
Mina medar har en radie på ca 20 meter, så de är svagt rundade. (Eller var innan rosten började jobba sig in..)
Får plocka fram slipen och brynerna idag då 🙂 -
Nu har jag kollat på klippet i första inlägget.
Fram med mastfoten längst fram i spåret!
Prova att beställa extrahårda(99A ?) truckgummin i nån skate shop och kör utan fjädrarna.
Framtrucken lyfter för att du enbart belastar den bakre trucken i kombination med att du står långt bak.
Det funkar bäst att svänga om man står mittemellan truckarna.
Det är lite som att försöka göra skärande sväng med skidor snowboard och stå längst bak på skidan/brädan.
-
@Oåxen 524251 wrote:
Slipa medarna!
Slipa varje par, fil, grovt bryne, fint bryne. V-slipa 45 grader så att de blir knivskarpa.
Tänk på att det funkar bäst om meden dessutom har en radie, d v s lite bananböj. Då brotschar/bryter inte meden så mycket vid snävare svängar.
Mitt bygge:
http://www.linsurf.com/forum/showthread.php?t=176&highlight=isbr%E4daFin bräda.
Hur bar du dig åt för att slippa upp medarna/skridskorna till vform? I mer detalj än ovan. Känns svårt att få det rätt.
Har du fler detaljbilder på hur du breddade truckarna och fäste dem i skridskorna?
-
Mina erfarenheter
-Lyft: Har inte varit med om det vid pumpning. Har masten 1dm bakom främre trucken. Däremot kan jag få släpp på främre medarna vid gippar om jag inte håller ordentligt tryck nedåt i bommen.
– Lovar: Sätt ett stöd för framfoten på kanten på båda sidorna, så att du vågar trycka ifrån med med tårna utan att riskera halka av. T.ex alu L-vinkelprofil. Annars blir det mest tryck med hälen på lovartsidan.
– Svängbarhet olika håll: Truckarna vill “skeva” medarna. Så möjligheten för medarna att svänga åt olika håll påverkas av möjligheten att skeva i förhållande till varandra. Därför bör de helst kunna rotera på axeln de sitter (jag har löst det med dubbla muttrar på varje sida om meden som låser mot varandra, men lämnar lite rörlighet för meden). Samma sak med staget i framkant. Använd inte för tjockt material, så att medarna kan vridas. Stå still på is och vicka på brädan, och kontrollera funktionen.
– Trögstartad långt fram: Borde inte ha någon betytelse för staren, kolla slipningen som andra föreslagit.
– Springa igång: Kan behövas vid lite vind…springa, sen pumpa å så är man igång.
– Spänna “truckar”: Riktigt hårt åtdraget för stabilitet vid hög fart. Då borde du kunna ta bort fjädrarna. Olika spänning fram och bak kan man experimentera med, för att i låg fart kunna kliva fram på brädan och göra tightare svängar och i hög fart ha vikten längre bak på en hårt åtdragen baktruck.
– Fotplacering:Främre foten intill mastfoten.
-
Jag fixar en bild till helgen på mitt avancerade slipställ.
I korthet:
Jag tog en 20 cm lång 45 x 100 regel och drog fast en skena på varje sida med skenan uppåt. De spretar då 90 grader i förhållande till varandra. Slipar man då paret samtidigt så får man till en V-slip efter att man slipat båda sidorna.
Bild kommer
-
@Oåxen 524264 wrote:
Jag fixar en bild till helgen på mitt avancerade slipställ.
I korthet:
Jag tog en 20 cm lång 45 x 100 regel och drog fast en skena på varje sida med skenan uppåt. De spretar då 90 grader i förhållande till varandra. Slipar man då paret samtidigt så får man till en V-slip efter att man slipat båda sidorna.
Bild kommer
Tack för det.
Kan du även försöka förklara hur du fick till radien på skenorna?
-
Knatte
Gäst7 januari, 2009 vid 10:35@JPS 524267 wrote:
Tack för det.
Kan du även försöka förklara hur du fick till radien på skenorna?
Köper du långfärdsskridskor så har de än färdig radie på ca 30-35 meter. Jag lät en verkstad fixa min radie på mina medar.
Men finns säkert smarta hemmapular tips för detta också:smile: -
Jag säger som alla andra, fram med mastfoten. Du står väldigt långt bak. Jag har min främre fot någon decimeter från mastfoten.
-
Knatte
Gäst7 januari, 2009 vid 12:52Tackar för alla tips !! Skall flytta fram mastfot och fötterna nästa gång det blir åka av.. Sedan skall jag titta över medarnas slipning/gummit och ev. se över fjädrarna funktion :smirk:
Härligt med tips och alla råd jag har fått. Nästa gång kanske man kan undvika vurpor, ofrivilliga bodydrag mm.:wink: -
Knatte
Gäst7 januari, 2009 vid 19:02Nu har jag pysslat om speedraketen enligt alla tips..
Sista frågan som jag har kommit på:smile:
Hur får ni ner hastigheten när det börjar skena iväg i fart?? Jag testade med att skota ut, försöka att lägga den i sväng mm. Enda som hände var att jag klotade av brädan när jag skotade ut och försökte bromsa :mad2:
Inga problem på kryss eller halvvind, men igår fick jag några riktiga körare på slören och allt skenade….:blush: -
Knatte, det ser ut som din bräda är ganska bred? tar den i medarna när du svänger gör den det så är det inte bra. Du får jobba lite med trimmet och finishen så blir det nog bra. 😉
Ang. fjädrarnas funktion så hade jag dom inte i början men för att kunna få en mer likvärd gipp som på surfbräda så har det blivit så. jag vill kunna trycka till på läsidan med bakfoten för att få mer power i gippen, tittar man på linsurfs film så blir det oftast väldigt långa sega gippar(bra film annars) fjädrarna gör att man som seglare får trycka mer för att manövrera och det gör även att det blir bättre grepp mot isen vid sväng.
Knatte du kanske måste kolla över dina placeringar av fjädrar eller kan kanske ta bort dom till en början. bifogar några bilder som säker redan sett…Lägger upp en liten film på en gipp som visar på att det är lite mer bakfots tryck i gippen/snavare radie och det tack vare fjädrarna…. http://www.surfzone.se/forum/local_links.php?action=play&linkid=397&catid=15&page=1
Hälsningar Boman
Logga in för att svara.