Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Generella tips och tillbehör!

• ISBRÄDA – Generella tips och tillbehör!

Publicerad av herr-pelegrin på 2 november, 2013 vid 18:47

HIBERNA – För Er som har Hibernor med några år på nacken så kan Ni ha drabbats av att M6-bulten till mittstången med kulleden genom gummipucken går av. Flera av Er har då gängat om till M8, vilket fungerar bättre. För att inte M8:an ska gänga ur och lossna under färd fungerar Loctite 243 medium och en vanlig låsbricka. Men, om själva mittstången går av så måste den bytas. Det ordnar Richard vid Hiberna enkelt. (Beställ fler samtidigt!) Ni får då dessutom stänger för M8-bult istället för M6. Hiberna har tänkt om. Men, den trasiga stången kan vara svår att få loss med vanliga verktyg. Hiberna har ett specialverktyg som inte är billigt. Om Ni drabbas av motsvarande problem – maila mig så får Ni låna verktyget.

Nyare Hibernor har en annan konstruktion.

Om Ni har en Hiberna och vill testa att använda en av truckarna som framtruck till en tremedars så måste Ni tänka på att sätta en rejält vinklad kloss under den del som har fyra skruvar och är justerbar i tre lägen. Titta på ATB eller motsvarande brädor där trucken är kraftigt vinklad.

herr-pelegrin svarade 10 år, 9 månader sedan 6 Medlemmar · 27 Svar
  • 27 Svar
  • abbysam007

Medlem
    10 december, 2013 vid 10:06

Ska bara plocka ihop de sista så kan jag lägga ut lite bilder.
    Gissar att de finns en del som bygger de sista på sina brädor som också har lite bilder att visa

Guaranteed Pass 4 sure preparation with ISC online training! Also get free download link for University of Oxford .Also see more details on wikipedia Best wishes.

• vindsokaren

Medlem
    10 december, 2013 vid 21:45

http://s584.photobucket.com/user/tobvic/library/
    Ja vi bygger så mycket att vi inte hinner ta bilder.
    Intresset verkar vara lite större för varje år här finns lite bilder dock blandat:

• herr-pelegrin

Medlem
    8 januari, 2014 vid 09:44

Ni som har erfarenheter av eggshocks till ATB eller bushings till downhilltruckar får gärna tipsa om färger och inköpsställen. För en oinvigd är det en djungel med olika hårdheter 90-98, färger, barrels, washings, eggshocks mm.

• herr-pelegrin

Medlem
    9 januari, 2014 vid 13:34

Srub ATB – Jag har nu kollat med den brittiske leverantören av Trampa Dampa om dessa passar till den svarta Scrub ATB-trucken och fått besked att så är fallet. För egen del avser jag beställa blåa och vita i fyrpack:

http://www.trampaboards.com/spring-truck-c-27.html

• svenne

Medlem
    9 januari, 2014 vid 20:25

Beställ till mig med om du gört!

• vindsokaren

Medlem
    9 januari, 2014 vid 22:25

Svarvade egna idag och provade kommer bli klockers med hårda gummin.
    Gjorde dom något högre också så att det blir mer förspänning på trucken.

• vindsokaren

Medlem
    9 januari, 2014 vid 22:46
  • vindsokaren

Medlem
    9 januari, 2014 vid 22:50
  • vindsokaren

Medlem
    9 januari, 2014 vid 22:56
  • vindsokaren

Medlem
    9 januari, 2014 vid 23:06
  • herr-pelegrin

Medlem
    10 januari, 2014 vid 13:43

Svenne – Hann tyvärr redan lägga en beställning men återkommer kring hur de funkar o om de verkligen passar.

Vindsökarn – Jag tror Din variant blir perfekt! Var det inte trassligt att få dit gummit?

• vindsokaren

Medlem
    10 januari, 2014 vid 14:40

Inga problem med en bra tving som kommer åt på ena kanten på trucken

• herr-pelegrin

Medlem
    11 januari, 2014 vid 21:57

Har “torrtestat” Kahalani 42.5 med bushings röda barrels 90 A fram och en med bak. Framtrucken verkar funka bra utan att man lägger på ytterligare vinkel. Om det skulle vara så här enkelt för att få till en tremedars så skulle det räcka med att dra åt hårt på bushings över 90 och sedan bara montera framtrucken som vilken vanlig truck som helst. Man slipper då laborera med extra vinkel under trucken. Men, men, jag vet ännu inte om det funkar på is…

• vindsokaren

Medlem
    12 januari, 2014 vid 23:05

42.5 e inte det riktiga highspeed truckar.Men med något mjukare bushings kanske det svänger ändå
    Testade själv på fyrmedars med 44grader och sedan 50graders tyckte det var stor skillnad i lättvind i svängradie och då borde du ju behöva mer sväng på tremedars.
    På 50graders brädan hade jag bushings 90A fram och 98A bak riktigt bra sväng för slalom.
    På 44graders brädan hade jag 98A fram och bak och då kom jag inte runt alls på slalombanan.
    Sen tror jag att när du har seglet på så kommer trycket att öka så då svänger det mer.

• herr-pelegrin

Medlem
    13 januari, 2014 vid 08:32

Vindsökarn – Tack för tipsen! Venom 98 A kom precis i brevlådan. Ska prova Din kombo. Vi kanske får göra upp en tabell och föra in vad som funkar och inte?

Antal medar Truckar Vinkel Typ av bushings Fram/bak Omdöme 1-5

Ex fyra – Ronin – 50 – Venom barrel – 90/98 – 3

Sida 1 av 2

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Generella tips och tillbehör!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.