Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › ISBRÄDA – Idéer inför 2012!
-
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=oQIgVo17Ru0″]drevan20110129.mpg – YouTube[/ame]
-
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=CxHi0aPtoBU”]Drevan 25 mars – YouTube[/ame]
-
Jr: Enklast o bygga är en med medar helt klart, den “slänger” du ihop rätt fort…Skall du bygga nåt “carve” liknande från grunden (dvs inte bara modifiera en befintlig snowboard) så är det ett rätt stort projekt, om du nu inte redan byggt vindsurfingbrädor då…Jag tycker att du skall börja med att testa de varianter som finns, finns alltid folk som är villiga att låna ut grejer. Gillar du issurfing så kan du ju bestämma dig då för vilken variant som passar dig. När väl isarna kommer så brukar det dyka upp trådar om var man kommer köra på helgerna, är bara o bege sig dit o testa/låna prylar :)!
Trimmarn: Gillar den korta “speed-filmen”, undrar jag hur det hade set ut på film när du drog på i över 45 knop långt ut på Mysingen, galning där*haha*
-
Trimmarn – Nu får man en bra bild hur Du gippar, Du verkar flippa först och tar fot-bytet efter det. Det är kanske det som är modellen. Det bör ligga lite träning bakom dessa gippar som även framgick att Kinetics filmsnutt?
Jr555 – Utifrån Din önskemål tror jag en 4-medars bräda är att föredra. Har Du råd – Köp en! När isen väl kommer kanske Bicless fått ut sin variant, annars Hiberna. Kolla gärna priset på budget-Hibernan från Lettland. Det är den varianten som inte har ställbar svängradie. När jag handlade för ett par år sedan skilde det flera tusenlappar och jag tor den billigare då kostade runt 6-7.000:-. Jag tror jag gav runt 11.000:- för den avancerade brädan.
-
Bygg själv!
2 st truckar: 300 – 600 kr
1 st bräda: 200-300 kr
2 par långfärdsskridskor: 1000 – 2000 kr
Övrigt: 200 – 400 kr
Totalt: 1700 – 3300 kr -
Det kanske vore läge att lägga på en femhundring till Linköpinsförslaget så kanske grabbarna vid Roxen kan köra en utbildning i konsten att bygga fyramedars isbräda. Det brukar ju vara vid den här årstiden som hängivna windsurfare går i byggar tankar.
-
Håller med Oåxen. roligast är att bygga själv! Men då gäller det att man har lite kunskap och är van att bygga “saker o ting”, dessutom får man vara beredd på modifieringar.
-
trimmarn, åh.. vad kul det ser ut att vara.
Kinetic, så är farligt att säga till mig..(att ngt är svårt eller liknande, ang. carve) då blir jag bara än mer taggad att prova 😀
Pelegrin, Oåxen.. ingen tvekan, Bygga eget helt klart, tummen sitter på rätt ställe och verktyg finns.
iaf. 4 medars varianten är ju inte överkomplicerad att fixa till. Medarna känns mest jobbiga att stå å slipa till men dem kan man ju köpa av bicless snart eller booze(stavning?).Kanske kommer köpa en rad/pirate-variant ändå och sen ge mig på att göra en egen(eller tvärtom 🙂 . vill inte lägga hur mkt som helst på det bara.
nä, nu får gärna vattnet börja frysa till..
-johan
-
Sitter i krakow och surfar på mobil så ni får ursäkta om svaret redan finns i tråden…
Vad är det som talar emot att använda långfärdsskridskor som medar, blir det för vekt
eller är det åkytan som inte blir optimal? : ) C
http://www.boardtests.com/ -
Den här länken om hur man bygger en isbräda har väl funnits i andra trådar förut men lägger ändå in den igen.
http://lvk.unx.nu/pub/isbrada.pdf
/ Jonas
-
Långfärdsskridskomedar är mycket bra.
Slipningen är enkel och skärpan håller lääänge.
Gärna kortare varianter, de räcker.
-
Radius – Efter att i okunskap för något år sedan helt avfärdat skridskomedar och därefter blivit uppläxad av proffs på hembyggen så framkom ungefär följande:
1) Det går uppenbarligen bra att använda skridskomedar!
2) Av snuttar på Nätet framgår att vissa hembyggen med skridskomedar inte alls fungerar. De bara kanar i sidled och ser livsfarliga ut!
3) Bakgrunden till dessa motstridigheter är tydligen att när hembyggarna använder skridskomedar till isbrädor så slipar man om skridskomedarna i vinkel, precis som Hibernas medar och isjakternas medar.
Du kan säkert få fram precisare svar kring vinklar och dylikt från hembyggarna.
-
Oåxen – Vilken blir skillnaden mellan de mycket grövre medar som används för fabrikstillverkade isbrädor och de betydligt smalare långfärdsskridskomedarna? Det skiljer ju onekligen ett antal mm i tjocklek och borde innebära märkbara skillnader på is.
-
Jag märker ingen skillnad mellan Hibernans och mina lf-medar. Inte mer än att mina medar är snabbare. : )
På min första bräda hade jag en lite annorlunda fastsättning mellan med och truck. Då tog meden tog stryk när man körde över sprickor.
Därefter använder jag en aluplatta som styvar upp lf-meden – inga problem.Nu har jag mest kört på hårda kärnisar. Jag tror att på mjukare vårisar kan nog lf-meden sjunka ner för djupt och gå långsammare. En Hiberna-med torde gå högre på isen.
De stora fördelen med lf-meden är priset och tillgängligheten.
-
Oåxen – Ok, det innebär ju en stor förenkling för de som vill bygga själva eftersom det fungerar så pass bra med skridskomedar. Vad gäller mjukare isar så tror jag Hibernan klarar dessa ungefär som en Isabella men den senare är ju överlägsen när det gäller att passera ojämnheter och större sprickor men, sagt sagt, även när snötäcket djupnar. By the way – Hur fort har Ni kört med Era hembyggen?
Man kan väl sammanfatta att det finns ingen perfekt lösning både för speed, snö, gippar, mjuk is samt låg budget.
Logga in för att svara.