Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

• oaxen

Medlem
    4 november, 2011 vid 16:28

Det gick hyfsat snabbt på Vättern i vintras. Hade nog gått att köra ännu snabbare med en bättre rigg. Nu vill jag ha tag i ett gammalt camber segel med tajtare akterlik, 4.0 – 5.0 m2.
    Dan Brown har ju visat att det är vägen att gå.
    Håller på att göra klart en dedikerad speedbräda också.

Average speed 40.44 knots ( 41.93 40.43 40.4 39.78 39.65 )
    Max. 2 sec. (software) 42.44 knots
    100 m run 42.3 knots
    250 m run 41.77 knots
    500 m run 40.54 knots

• kinetic

Medlem
    4 november, 2011 vid 16:44

Oåxen: Funkar lika bra med ett modernt cambersegel, dra på betydligt mer uthal än angivet så…

• herr-pelegrin

Medlem
    4 november, 2011 vid 16:51

Oåxen – Det var inte illa! Betydligt högre än vad jag hade anat! Vilken typ av medar körde Du på när Du var över 40?

• oaxen

Medlem
    4 november, 2011 vid 18:29

Långfärdsskridskomedar såklart!

Nästa set up blir riktiga downhilltruckar och en lite längre bräda.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 november, 2011 vid 20:05

Oåxen – Då är ju skridskomedarna dokumenterat blixtsnabba! Du kanske t o m kan utmana Piratern i vinter! Hur går Du jämfört med Isabellan? Vad gäller Hibernan tror jag att man måste vara rätt kaxig för att jobba sig upp i dessa farter. Hi-boards har dock en längre “med” med 16 cm anlagsyta som, jag antar, är avsedd att klara rätt höga farter.

• kinetic

Medlem
    4 november, 2011 vid 20:16

Nä…inget kan utmana Piraten i speed*haha*. Skämt åsido, bra förhållanden, dvs jämn is utan allt för mycket hinder i form av snöhögar o liknande så är jag övertygad om att det hänger mer på seglarens mod än vilken bräda man står på…4-medes brädorna påstås ju kunna “high-speed wobbla”, inget man vill vara med om antar jag. Det problemet har man inte med Piraten, kan faktiskt bara komma på ett “problem” när det gäller “top-speed” med Piraten och det är att ha modet att stå på, eller vad säger du Trimmarn 🙂 ?

• herr-pelegrin

Medlem
    4 november, 2011 vid 20:31

Kinetic – Vad gäller modet så tror jag också att det är avgörande. Modet avtar tyvärr proportionellt med stigande ålder. Det kanske har med testot att göra. Vi får skicka in tjugo-åringarna!

• kinetic

Medlem
    4 november, 2011 vid 20:51

Pelegrin: Mja…jag tror modet är nåt man har “lika mycket av” hela livet…Däremot så väljer man noggrannare i vilka situationer man skall vara “modig” ju äldre man blir :). Det smattrar ju bra under brädan redan i 30knop, undrar jag hur det känns o dra på i 45 knop o sen känner man att det accar ännu mer… Ju mer man kör o litar på grejerna dessto lättare är det, i mitt fall är det mer att jag inte litar på isen, vill INTE bada*haha*.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 november, 2011 vid 20:57

Kinetic – Om vi får isar i vinter så tror jag Du kan lita på min granne med Isabellan. Du behöver inte vara orolig. Han testar av isarna på skridskor innan vi åker ut med isjakt och Hiberna. Dessuotm är han bra på att dra upp folk som gått igenom. Han räddade livet på en annan granne som gått ned sig på Horsan för ett antal år sedan. Förresten – Vi kanske ska köra med flytväst i vinter?

• kinetic

Medlem
    4 november, 2011 vid 21:15

Mja…Flytväst vette katten…Men en flytoverall däremot skall jag nog investera i. Sen är jag inte lika modig som Trimmarn som vågade ut sig lååååångt på Msyingen, lite läskigt o stå långt ut på isen med flera km till fast mark under fötterna…Fast de e klart är man 2-3 stycken som speedar “tillsammans” så håller man väl koll på varandra o kan skynda o hjälpa om det skulle hända nåt, ja i vart fall så tror jag att det är så. Att hålla koll på varandra är en god ide.

• herr-pelegrin

Medlem
    4 november, 2011 vid 21:20

Jo, det är nog bra att köra fler tillsammans. Vad gäller flytoverallen så var jag inne på det men har definitivt ändrat mig. De är tydligen extremt varma och då funkar det inte för mig som lätt blir svettig. Jag brukar bara köra med underställ, en tunn polo och jackan.

• radius

Medlem
    4 november, 2011 vid 22:49

Tack för svar Pelegrin. Oåxen, har du ngt foto/beskrivning av långfärdsskridskomed/truck kopplingen?
    Vi är några stycken som ska bygga. Kommer definitivt satsa på åtminstone en med skridskomedar.
    Vilken vinkel har du på dina skär, eller kör du som dom är?
    Mvh C

http://www.boardtests.com/

• oaxen

Medlem
    5 november, 2011 vid 09:42

http://www.linsurf.com/forum/showthread.php?t=176&highlight=isbr%E4da

Finns lite bilder i tråden.

45 grader. Se slipguiden som mården postat tidigare i denna tråd.

• douglas-l

Medlem
    5 november, 2011 vid 10:11

Har kört både hemmabygge och Hiberna. Hemmabygget i princip identisk med Oåxen (gjord efter Oåxens ritningar men utan stabliliseringsstag), långfärdsmedar.

Erfarenheterna säger att hemmabygget var snabbare på glansisar, bättre skär/bett i isen med långfärdsmedar. Kändes lite skarpare och direktare på något sätt. Nackdelen var att wobblingen kom snabbt utan förvarning och när det släppte (spinout) hände det på en millisekund utan förvarning…lite scary i 40 knop.

Hibernan är lite sävligare och snällare, mer förlåtande och stabilare i jämförelse, tål absolut mer snö på isen. Här blir det mer lite sladd som man kan räta upp. Men den upplevs också lite trögare. Fördelen är stabiliteten och enkelheten i gippar, slag osv. Mer allround helt enkelt.

Vill man åt speed tror jag på Oåxens projekt, en lite längre speedbräda med bättre truckar och annan viktfördelning.

Vi får se i vinter! 😉

• marden

Medlem
    5 november, 2011 vid 10:23

verkar som jag också var över 40 med bräda i vintras på min hembyggda proto http://www.gps-icesailing.com/default.aspx?mnu=user&val=41346&uid=81
    tror också på lite längre brädor om man vill åt speeden
    amerikanarna har ju kört länge ,o där finns nog lite insperation att hämta
    typ [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=IcvQKCxLrXk&feature=related”]Iceboard_Design.AVI – YouTube[/ame]
    http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=wZNxKK9NJts

sen finns det ju triangel brädan som holländarna kör med [ame=”http://www.youtube.com/watch?v=NfKnCx3Oq4c&feature=related”]official worldrecordholder ice surfing 102.8 km/u joop nederpelt – YouTube[/ame]

Sida 6 av 18

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Idéer inför 2012!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.