Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › ISBRÄDA – Idéer inför 2012!
-
Douglas: Jag tror oxå att en längre planka (4-medes) med mer “yta/längd” framför mastfoten borde göra den ännu stabilare/snabbare…. “Spinout” vill man absolut inte ha, kan göra ont värre antar jag… I början när jag körde Pirate så hände det att man pressade alldeles för hårt när man körde över mjuka/lösa stora “snöhögar”, man fick då en “partiell spinout”, o sen när fenan fick fäste mot isen igen så blev det ett rejält “ryck”…Som tur är kan man parera för detta genom att pressa mindre över dessa djupa snöhögar, är det däremot vind-packade snöhögar så är det bara att blåsa över som vanligt…
Nej vi vill ha fina, så gott som snöfria isar i vinter, jag är rätt säker på att 50 knop kommer att nås i rätt förhållanden, sen vilken brädtyp det är kvittar. O allra roligast vore om nån kunde klå amerikanen Jeff Brown o putta ner honom från toppen, men det är en bra bit kvar till hans 56knop i topp… -
om man orkar titta så får man se en glimt av mina byggen när petter o benke gör premiär på isen
[ame=”http://www.youtube.com/user/henkmard#p/u/4/wEjjvEi7TxM”]henkmards kanal – YouTube[/ame] -
jag funderar på att köpa en sån här http://teknikmagasinet.se/db.pl?tf=product.html&artnr=400029
och ta truckarna ifrån..
säkert dålig kvalitet men det är väl den nya sorten ? som jag anar går att spänna bättre ?
någon som har koll på truckar? -
DEN ska du inte köpa! Riktig jävla skitkvalité.
Köp hellre riktiga longboard-truckar för samma peng.
-
ok 🙂
har väl aldrig kollat på truckar igentligen..men en efter snabb koll hamna jag här http://www.junkyard.se/Store.aspx?B=1736
visst har den dyrare med 42gr lutning sämre svängradie och borde passa bättre för en is bräda ?
än den med 50 greller dessa kanske ?
-
hittade lite bilder från förra året också som både varade länge o väl…
-
Mården – Fina bilder! Var några av dem från när Du utmanade överklassen utanför de finare områdena något norr om stan?
-
men sh1t vilken gigantisk isräser det var där.. typ mamma isabella(?) största jag sett..
Passar på att fråga om 6.0 segel(mitt minsta) är för stort eller lagom på is?
antingen på en 4 medars snigel eller en pirate..och syftet är inte att åka fortMisstänker att när/om det blåser 8m/s sitter jag nog hellre hemma i värmen eller i bilen med fulldubb på 😀
-jr
-
Ett 4.5 kvm är ok att ha för snålblåst med 4-medars. Då vi var ute på senvintern drog det på 10-15 en del av helgerna. Några kör med ganska stora riggar trots starka vindar men då bör man har lite åkvana, särskilt om det är byigt. Man ser ju inte när byarna kommer så det blir lite mer att köra på känn. Är isen ok så kan det gå undan även med små segel, över 25 knop. Man vill ju kunna hänga ut och inte skrota och då kan ett litet segel vara att föredra, särskilt i början…
-
Bicless;674393 wrote:Det kommer att finnas en till färdigbyggd 4 medars bräda förutom Hiberna att köpa. Den blir klar nån gång i november/ december och blir billigare än hibernan. Så då finns 3 köpebrädor för den som inte orkar tillverka själv.
-Pirate /RAD (stålkanter 1 skena)
-Hiberna (4 medar)
-Sharp4 (4 medar)Vill man bygga själv men har svårt få ihop medarna så kan man köpa medar löst, både i rostfritt och i vanlig stål. Laserskurna.
Bicless
har du något ca pris på fyra medar ?
och någon ritning på formen ?’
ifall det skulle vara aktuellt med ett inköp…. -
Herr Pelegrin, innebär det att 6.0 kommer vara alldeles för stort(känns pluttigt tycker jag) och inte ens värt att prova?
slipper ju gärna utöka garderoben med segel som inte behövs senare :frown:Läste att brown eller vad han heter drog litet nedhal för att slippa problem med backwind, men så speedar han ju oxå 🙂
-
6,0 blir fina fisken
du är väl en fullväxt kille ?
trimmarn körde 50kn me 5,0m2 väl med sina 75kg i 15m/s o jag körde ibland 8,4m2 med mina 75kg -
Jr555 – Lyssna på Mården istället och dra på med 8.4 istället så får Du en bra resa bland speed-tuffingarna! Varför inte en Formularigg med en gång? Då kan skydden komma extra väl till pass när man dammar i isen i gipparna!
Å andra sidan – Det beror ju lite på vad Du är ute efter. 6.0 går nog bra i normalvindar. Men, det är ju samma sak som på vattnet. En segelgarderob är ju inte fel och det är nog ändå så att man klarar sig med mindre segel på is än på vatten. Du kan väl återkopppla när vintersäsongen är slut kring kring mitt råd om 4.5…
-
Jag kör 7.3 som störst på Piraten, o mycket större än så behövs inte, har haft strax under 30 knop med 7.3 som mest. 6.5 är den storlek jag tycker verkar passa bäst på brädan, har även 5.7 men har inte testat, än…Samtliga mina segel är segel från -94 av race-typ, dvs med massor av cambers, hela 7 st i 7.3 o 6 st i 6.5 resp 5.7…
6.0 kommer funka utmärkt, oavsett brädval.
Logga in för att svara.