Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › ISBRÄDA – Idéer inför 2012!
-
Mattias112;674908 wrote:Jag körde 48 knop med pirate/RAD brädan på snötäckt is i vintras 🙂 ca 2 dm snö. Helt underbart :oD
Har ett litet formula projekt för is oxå. Inte så bra manöverbarhet men mycket bra för att kryssa runt och vara lite upptäcksresande på isarna. Har bara prövat en gång men går bra på de flesta underlag och borde vara grym på tävling..
Ska försöka posta lite bilder senare…48 knop i 2 dm snö, du måste skoja! Det kan ju faan inte vara möjligt… 😉
-
Douglas: Låter otroligt håller med…MEN om det är rätt “hård” snö (tex töad snö som fryser på, kan bli “stenhårt” o nästan som is…) så tror jag att det kan gå, däremot i puder eller tung blötsnö så är det stört omöjligt(???)..Har kört i dryga 22 knop som mest i något blöt snö, var ca 15-20cm djupt som djupast, vind uppåt 8-9m/s i byarna…
-
Jaha, av svaren att döma lär det förmodligen funka. Självklart har jag fler segel men då folk verkade prata om 4-5 meters segel vart jag lite fundersam om 6 kanske skulle bli för bängligt.. Formularigg på en släde ja eller hur 😀
Får väl haka på sonen i en pulka eller ngt om det drar i för mkt
🙂hittade denna sidan.
http://www.t2iceboards.lv/
Nu ska man ju såklart handla/stödja de lokala försäljarna. men den gav lite tips(bildmässigt) på hur man kan sätta fast och förlänga truckarna på ett enkelt och ganska snillrikt sätt på nån bild i galleriet, de satte träplattan under trucken och drog fast i hjulaxlarna med en såndär Ugrejmedgängoriändarnasomjagglömtvaddenheter, sen helt plötsligt har de updaterat och nu ser konstruktionen väldigt lik ut som.. hibernan…Man man även sätta skidor med fenor/medar i sig för att klara lite mer snö, måste nog vara hård sådan för den lär väl sjunka ner annars..(?) men en ide eller två kanske föds hos ngn…
-johan
-
Ett camber-segel på 6.0 m2 kan du hålla rätt länge. Jag körde 5.5 m2 med dryga 15 m/s i byarna.
-
En sekvens där Pirate körs mot 4-medars. Intressant är är att se skillnaderna vid rundning av märke.
[ame=”http://www.youtube.com/watch?v=t0eb9dSU7Vg”]2010-01-17 #2 Final Heat – Gybing – YouTube[/ame]
-
Här är några bilder på mina projekt. svarta brädan ska vara som den vita fast med gummibussningar och ett extra underrede som fungerar som trucks (snowfunboard) och detta göra att den svänger lättare.
-
Gippare:
#1 Undertecknad
#2 Jesse
#3 Douglas
#4 OscarDet blir nog lite tajtare i år mellan pirater och fyror.
-
Oåxen;675034 wrote:Gippare:
#1 Undertecknad
#2 Jesse
#3 Douglas
#4 OscarDet blir nog lite tajtare i år mellan pirater och fyror.
Fint kastfall på mig där 0.57 in i filmen 😀
-
Kastrull? Jag trodde att du hittade enkronan jag hade tappat.
-
Hej
Färdigbyggda 4-medars brädan ej prissatt men lär väl landa på 4.000 -7.000 berende på vilken nivå man vill ha på detaljerna. Vill du köpa lösa medar kan du själv bestämma form, vill du hellre köpa färdiguttestad form går det bra. Prylarna produceras i stockholm så det är custom 🙂
Vi har även RAD / priatebrädor hemma och nån vill klämma på dem. Det lär finnas tillfälle testa i vinter om man inte testat innan.
Bicless
Mården;674851 wrote:har du något ca pris på fyra medar ?
och någon ritning på formen ?’
ifall det skulle vara aktuellt med ett inköp…. -
gnsmk, Snyggt!! har du tillgång till press eller hur fixade du den böjningen på såpass grov plyfa? (spänt den runt ett rör?)
-
HIBERNA – INFO – 1) Reducera risk för wobbling, 2) Snö-medar, 3) Gippteknik i för hög speed samt 4) Övre gräns för speed.
1) Small upgrade promised in my last e-mail: If your board is wobbling with completely tighten rubber dumper, you can tighten it even more by cutting shorter (for about 5 mm) ball joint (the one with female thread) . This can be done in couple minutes with angle cutter. May be drill can be useful to cleaning thread edge. Don’t forget to use plenty of grease when assembling back, as cutted surface will not have Zn protection anymore.
2) Snow blades are not only shorter but about 20 mm higher too.
3) If you want to use summer jibing technique, it is necessary to slow down before jibing to the speed similar to the speed of the wind. (Therefore not the fastest one win in slalom race :). If speed is too high during jibe, different techniques can be used
a) moving around mast in front of the board, like you be tacking – (scary),
b) power jibe with serious but controlled backwind impact – (not so scary, but hits anyway),
my be kind of c) duck jibe too…
You can rise up technique issues and get more qualified advises in the http://www.winterwindsurf.com. As far as I know they will operate again closer to December.4) There are no speed limits for Hiberna boards other as individual :).
-
jr555se;675296 wrote:gnsmk, Snyggt!! har du tillgång till press eller hur fixade du den böjningen på såpass grov plyfa? (spänt den runt ett rör?)
Det är 4 lager 4 mm plywood som jag hällde varmt vatten på sen Polyuretanlim mellan skivorna sen mellan en enkel press. två längs gående plankor på en eu-pall sen en på ovansidan som ja pressade ner mot pallen med tvingar.
Logga in för att svara.