Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

  • Isbräda – idéer inför 2013!

    Posted by herr-pelegrin on 11 oktober, 2012 at 15:30

    Vi är inne en bit i oktober och jag kan ana att en del av oss börja ställa om hjärnan från vatten till is. En del hel idéer finns säker väl belysta i förra vinterns motsvarande tråd så jag antar att vi inte behöver summera allt som redan är sagt men däremot tycker jag sista inlägget från Vindsökaren kan tjäna som inspriation inför den kommande vintern.

    Vindsökaren:

    Nu när isarna försvinner och grejorna packas undan.
    Så undrar jag om alla isbrädor har fungerat bra,teorier,moddar,mm

    Mitt år med isbrädor har varit väldigt roligt då jag tidigare bara lekt runt lite.
    Mycket lärorikt år och kommer att ta med en del på vattnet.
    Tack vare bra uppslutning,info på forum,israpporter,tips på byggmetoder och sweden ice cup.

    ¨Ändrade lite på mina med-brädor hela tiden.
    1:längre medbas=stabilare i hög fart något större radier i gipparna. bättre grepp.
    2:kortare medbas=bra för små slalombanor och svänger bra trots hårda gummin.
    3:Längre medar bak hade tidigare samma runt om.
    4:lite vassare vinkel på slipningen än 90 grader bak bättre grepp på hård is och skär ändå inte ner så mycket i mjuk is.(4mm medar)
    5:lite hårdare truckspänning bak.
    6:fotstropp=skönt stöd vid lång kryss inte så bra för speed då trycket bara kommer på bakre medarna.
    7:3 medars med en långfärdsskridsko bak väldigt lättdriven i lätt vind bra kryss lite svårare att gippa.
    8:bara provat pirate tre gånger men en gång med special 150mm skena för 30cm snö funka bra men kräver mycket vind.
    9:lite mer svikt i brädan verkar bli bättre kontakt vid gippar mm blir lite svikt när man ökar längden mellan med-paren.
    10:grepp tapen fungerar bra vid fin is,men “grepp taggar” är bra vid snö och slask förhållanden.
    11. En med fram och två bak fungerade inget bra,bara instabilt

    Har ingen erfarenhet kring medarna gjorda av långfärdsskridskor med dom är ju långa och tunna så borde vara bra bett och lite friktion.

    Så till nästa sässong kanske man ska prova fasta medar bak och ledad fram för bästa stabilitet.
    Verkar svårt att få fram en bräda som klarar typ 40 knop och ändå går att ha som manöver bräda eller?

    vindsokaren replied 11 years, 3 months ago 26 Members · 250 Replies
  • 250 Replies
  • vindsokaren

    Member
    12 oktober, 2012 at 19:32

    Har inte byggt så mycket i sommar men filat lite på dom brädorna jag har.
    Efter en härlig vindsurfhelg på Gotland så kan jag nu dra mej tillbaka med vattensurfet.
    Kommer nog inte ändra så mycket på isbrädorna.
    Men längre medar längre medbas och mindre styvhet ska jag testa i vinter.
    Sen är ju frågan hur mycket man ska sikta på speed.
    Brädan känns bäst som freeride och inte Känns inte som man vill köra fortare än 35.
    På segelfronten har jag köpt ett gammalt 5.0 med tre cambers dvs inget släpp i seglet.
    Återstår att skaffa en styv mast till seglet för att få rätt isegenskaper.

  • kinetic

    Member
    12 oktober, 2012 at 20:07

    Jag hoppas verkligen på att holländarna får bra is i år…Anledningen är enkel: årets hittills snabbaste man på vatten (Jurjen van der Noord) har även han en “Pirat”, fast frågan e om han är villig att ta risken att jag upp den i över 50 knop, ett fall i den farten kan förstöra kroppen ganska bra, jag är tveksam…Vi får se. Själv skall jag fortsätta att testa “SnowChannel varianten” verkar lovande, o så hoppas jag kunna nå 40 knop. MEN jag vill inte ha is än, känns som om det inte varit nån riktig “höststorm”, än…

  • vindsokaren

    Member
    12 oktober, 2012 at 20:24

    En storm vore kanske en perfekt avslutning för min del.
    Många kör ju ända till jul.
    Å “trimmarn” körde väl 48 med pirate förra året.

  • herr-pelegrin

    Member
    12 oktober, 2012 at 21:03

    Vi såg ju i vintras att den där jänkaren (Brown?) fick upp en fyramedars över 50 knop under fina förhållanden. Radius körde ju över 42 på sitt hembygge men det kanske är så att en ren speedbräda med fyra medar bör ha andra egenskaper än det som normalt förknippas med den, dvs att den ska vara kul och lätt att gippa med?

  • vindsokaren

    Member
    12 oktober, 2012 at 21:50

    Japp bra träning för manövrar till vattensurfet och det behövs ju ganska lite vind för att leka.

  • herr-pelegrin

    Member
    13 oktober, 2012 at 15:30

    Vindsökarn – Det där Du skrev om max 35 med en vanlig gippvänlig 4-medars kan nog stämma som någon slags gräns. Förra vinters havsis var väldigt hård. Jag hade nog inte hundra slipning och vågade inte trycka på för fullt. Då gick det som bäst 34 knop med Hibernan trots att jag skrotade lite. Med nyslipade medar samt med en yngre och mer “crazy” förarare (typ Trimmarn) så går det säkert att köra betydligt fortare men frågan är om Hibernan och motsvarande brädor verkligen är konstruerade för riktigt höga toppfarter.

  • vindsokaren

    Member
    14 oktober, 2012 at 09:48

    Dock verkar alla versioner av the”Mårdboards” bra att köra fort med och svänga.

  • herr-pelegrin

    Member
    14 oktober, 2012 at 13:43

    Det har Du rätt i! Hoppas få tillfälle att studera tremedarsvarianten i vinter. Att Mårdboarden med fyra medar gick bra i tävlingarna vet vi ju redan. Vad kom brädorna upp i för farter?

    Kinetic – Det kanske går att väcka lite internationellt intresse för isbrädor bland windsurfare nedåt i Europa. Om man ser på långfärdsskridskoåkarna så kommer det ju busslaster söderifrån. Vi hade ju exemeplevis holländare som via Vättern hamnade vid Bruket häromåret. Kanske isbräde-turism skulle vara något? Isjaktsseglarna far ju runt och kör tillsammans med mycket krångligare utrustning än den vi har. Du får väl åtminstone bjuda upp speed-holländaren till Sverige om isarna lyser med sin frånvaro därnere?

  • bicless

    Member
    16 oktober, 2012 at 13:47

    Det finns möjlighet arrangera en europacuptävling i issurf i sverige om man vill. Vi kan gärna hjälpa till men vill inte vara huvudarrangör utan det bör komma från klubb eller ett gäng utövare eller liknande. Kanske någon här som är intresserad. Hör av er till mig i sådant fall.

    En kul grej med lite internationellt motstånd är att det säkert driver på utvecklingen ytterligare gällade vad man kan bygga för att det skall gå ännu bättre jippa mm.

  • kinetic

    Member
    16 oktober, 2012 at 14:05

    Pelegrin: Det är många Holländare som issurfar, både på egna skapelser, Hibernor o Pirate. I Ungern kör de i princip uteslutande med Pirate, har sålts flera 100 brädor där under årens lopp (över 10…). De som möjligen skulle vara intresserade av en “Europacup” är väl eventuellt holländare, danskar, grannarna i öst, kanske nån enstaka tysk, o så vi från Sverige då:). Personligen tror jag att det är svårt att få till en “European Ice Cup”, men inte omöjligt. Men det vore kul!

  • bicless

    Member
    16 oktober, 2012 at 19:29

    Alltså cupen är redan planerad av Wissa gänget, vi har fått förfrågan om sverige vill vara med och köra en deltävling då det märkt att intresset börjat öka i Sverige. Tidigare har det mest varit Kanadensare, Amerikaner, Finländare och Polacker och Balter som tävlat. . Is-Vindsurfing är största klassen men de kör även kitewing, kite mm.

    Man kör slalom och course (lång bana)

    Finland skall ju dessutom arrangera motsvarande VM för issegling i år så är man sugen på internationell konkurrens är det inte särskilt lång resa över dit och vara med på WM. Vore skitkul om det kunde bli några svenskar som åkte över. Det är alltid ett gång Kitewingare som åker dit och de står sig väldigt bra i konkurrensen.

    http://wissa2013.fi/

  • vindsokaren

    Member
    16 oktober, 2012 at 20:48

    Ja en liten vinterresa vore kul.
    Ser man på lite filmer så verkar det vara riktig ruljans i Finnland och grannländerna.

  • stoorfaen

    Member
    18 oktober, 2012 at 14:27

    Jag har snöat in lite att ha tiltande medar i förhoppning om att få till ett äckligt grepp i svängarna. Någon som har testat och har input på detta?

  • rickard_nr1

    Member
    18 oktober, 2012 at 18:51
    stoorfaen;701361 wrote:
    Jag har snöat in lite att ha tiltande medar i förhoppning om att få till ett äckligt grepp i svängarna. Någon som har testat och har input på detta?

    ska i höst försöka mig på att bygga min första isbräda, och har funderat på tiltande medar. svårt att föklara hur jag tänkt men har ideen i huvet. Att ha ett rör ihop med trucken som det går en axel i. med hjälp av fjädrar och förskruvningar får man en tröghet och en vilja att ligga i mitten i viloläge.I varje ände av röret går ett tvärstag ner till motsatt mede, på meden sitter en ledad anslutning till staget

    a418201283715b2d7.jpg

  • vindsokaren

    Member
    18 oktober, 2012 at 23:19

    Har också funderat på att tilta skenorna 45 grader.om det inte är för hårt stål så kan man ju bocka en hel plåt dvs bocka ner båda ändarna 45 grader och sen fästa direkt på en truck på ca 180mm.
    Rickard tänk på få lite frigång mellan isen och stagen så att det inte bromsar vid minsta snöflinga.
    Sen ska jag prova med lite mer flex på min bräda är nog lite för styv nu,lite flex kanske bidrar med lite mer feeling också.

Page 1 of 17

Log in to reply.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf Isbräda – idéer inför 2013!

You must be logged in to create new discussions.