Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › Isbräda – idéer inför 2013!
-
Ha ha! Härligt, jag har tänkt att bygga en precis likadan. 🙂
-
@Herr Pelegrin 705543 wrote:
Av någon anledning, antagligen styvheten, så hamnar mycket tryck på Hibernans främre medar i mycket svag vind. Det beror på att jag måste kliva långt fram och har då svårt att belasta bakmedarna. Kan det vara så att en av de stora vinsterna med en mjuk, sviktande bräda är just detta – att man bättre kan fördela trycket mellan fram- och bakmedar vilket i sin tur gör brädan mer lättdriven i marginella vindar? Vad tror Ni?
Jag tror svikten hjälper till fördela vikten på alla medar så ingen med pressar onödigt hårt ner i isen. Det borde vara fördel vid lättvind men kanske nackdel om man vill ha grepp i en sväng i hårdvind. Dock bara gissningar från min sida. Det känns annars som tjocklek, design och slipning på medarna borde vara viktiga för glidet.
-
Pelegrin:Glapp och oparallella medar kanske är en orsak har också observerat att Hi brädorna har ganska liten anläggningsyta till medarna.Räcker ju med en tiondels millis för att fram ändan skall diffa 1mm.
Styvhet:Hade styvare brädor förrut men tyckte det var mer grepp med lite svikt . komforten blir skön.
Sen blir brädan lite roligare när man freestylar.
Kan va så att svikten gör att medarna har bättre kontakt när man gippar men det kanske bara gäller min bräda som inte har rörliga medar.Men alla filmer med Hibernan bla VM i Finland så verkar den gå grymt bra i slalombanorna men som sagt lite mer vind kanske ändrar vilka brädor som är bäst till allt.
-
Rad brädan bli kul att se i action.Har ju provat liknande monsterfena i 30cm snö när jag lånade en RAD bräda.
-
Vindsökaren: Ja det är en jäkla giljotin till fena. Va kan fenan väga, ett drygt kilo, eller mer:)?
-
Jag tror inte att svikten påverkar viktfördelningen på medarna men iskontakten blir bättre med en mjukare planka. Jag har upplevt att en styv bräda studsar lite mer när isen är ojämn. Jag tror däremot att det kan vara en fördel att labba lite med masfotsplaceringen i lätt- respektive hårdvind. Än så länge en teori som ska testas så snart som möjligt 🙂
-
Jag har labbat lite med mastfotplacering men det blir inga stora effekter. Från Uppsala hävdas att man får bäst höjdtagning med mastfoten långt fram.
-
Mastfoten har inte en så stor roll för höjdtagning minimal skillnad hur man placerar mastfoten, personligen så gillar jag att ha mastfoten långt fram för att få ner trycket på fram medarna när man går in i hög fart i gippen, så inte medarna släpper greppet. Men det är nog mest en personlig inställning hur man vill ha det? Vad vet jag.. Men jäklar vad med timmar man har den här säsongen på isen. Här i Uppsala har vi kört nästan varje dag under ett par veckor…. Tyvärr så snöar det rätt kraftigt för tillfället, så man får nog sätta på snö medarna tills i morgon….:tongue:
-
Kommer det inte att bli väldigt vingligt med en så hög med bak då jag gissar tanken är att köra på is?
Fast det kanske bara är ett provmontage!? -
Funderare lite på att bygga en bräda för lite mera snö , typ skid varianten. Har en 4 medar .
Några bra tips ang skidvarianten ? -
-
Har du hunnit testa den? Snowmård 1.0 eller 😉
Har varit inne på samma koncept, har fått en knippe snowblades från en kompis så jag funderade på att slitsa upp ett spår i centrum av skidan och sen trä på dessa på medarna. Sätter man Vinkeljärn på ovansidan av skidorna som sen skruvas i medarna med ovala hål kan man ju enkelt ställa in hur av meden som ska sticka ut nedåt. Tänkte testa på en av mina vanliga 4 medars med truckar så fort jag får lite tid över!
-
@nybörjarsurfaren 705617 wrote:
Funderare lite på att bygga en bräda för lite mera snö , typ skid varianten. Har en 4 medar .
Några bra tips ang skidvarianten ?den här såg ju enkel o bra ut från sidan 14 i denna tråd , krävs nog rejält med vind för att köra på snö om man inte hittar en pistad yta ,men lutar det lite krävs o andrasidan minimalt me vind 😉
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XzkWywZ5M_Q -
e ju inge vind att prova i
får sätta en skida bak o ta den till slalombacken , får man åka liften ? -
ere någon som har något förslag på material till fotstroppar ?
något gummi typ “liggunderlag” fast starkare ca 5mm tjock i 5cm remsor …
Logga in för att svara.