Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › Isbräda – idéer inför 2013!
-
Precis en sån bräda med skidor ja menade konstigt att jag inte sett fler såna på den isiga snön.
-
@vindsökaren 707797 wrote:
Precis en sån bräda med skidor ja menade konstigt att jag inte sett fler såna på den isiga snön.
Ja, dom funkar väldigt bra . googlar man på snowfunboard så hittar man flera som gjort:D min är gjord på 180 cm slalomskidor. fungerar utmärkt.
-
känns lite skönt på nått vis att jag inte är ensam med “bra” ordning i garaget 🙂
-
@Mården 707806 wrote:
känns lite skönt på nått vis att jag inte är ensam med “bra” ordning i garaget 🙂
haha Det är ” mormors “garage som har fått utstå mina, brorsans och kusinernas vilda meckande i 15 års tid 😛 tror inte att morfar skulle vara så glad om han var vid liv. Vi städar varje vår iaf:D
-
För de som funderar på att göra om Pirate till tremedars eller bygga egen tremedars så kan jag konstatera följande:
PIRATEN ÄR FÖR SMAL – Även om Ni får till en framtruck som svänger blir plankan för smal för att kunna avlsuta gippen på ett säkert sätt. (Detta gäller förståss inte Trimmarn!)
BREDDEN – Titta på Mårdboarden som är bredare framöver och där fotväxlingen fungerar. En Hiberna är max 45 cm bred. Bredden på midjan (“den feta buken”) på en tremedars kanske bör ligga på 40-50 cm.
ROTATIONSPUNKTEN FÖR BAKMEDEN – Det fungerar uselt att ha rotationspunkten för bakmeden för långt fram. Därför kan Ni inte använda ordninarie Piratemeden eller ens använda “skåran” under Piraten för Er nya med. Meden tuggar is och gör alldeles för stort motstånd. Gör som Mården och se till att ha rotationspunkten bakom bakre fästet på bakstroppen. Först då får Ni det glid Ni vill ha på er tremedars.
ANTAL STROPPAR – Det räcker med två stroppar på en tremedars. Man behöver således inte Piratens tre stroppar, även om det också fungerar med tre stroppar.
-
Insåg efter mycket kollande på tuben att folk som bygger själva gärna använder trä.
Brädan man står på är det väl inga frågetecken kring.
Men verkar enkelt att: köpa downhilltruckar fäst dom på en träplanka (styvft träslag)
ca400x150x20mm sätt en 90 graders vinkel i varje ände 60x60x3mm ca 200mm lång.fäst medarna med en centrumbult för medarna skall kunna röra på sig.kan funka med skruva fast helt också beroende på
om truckplankan kan flexa lite(vridning).
Medar kanske bäst att köpa. -
Kanske lite sent nu kom iallafall backhopparskidorna till kommande projekt a’la Stickan.
-
Långt kvar till is-säsongen men en grej som jag ska fixa på mina brädor till nästa säsong är mer svikt. Spelar kanske inte så stor roll i lägre farter, mer än komfortmässigt, men i lite högre farter så tappar man lätt greppet vid ojämnheter vilket gör att man tappar tryck/fart eftersom brädan studsar till i stället för att suga åt sig ojämnheten samtidigt som man tappar fokus i jakten på de där extra knopen.
-
Du har väl ganska tjock planka va.
Jag kör med 16mm
Styvt med listen i mitten men sviktar bra ute vid truckarna. -
Vindsökarn – Jag har byggt en lång bräda (200 cm med ca 160 mellan rotationspunkterna för medarna) till nästa säsong som tremedars. Den är laminerad med 2 x 12,5 cm och är givetvis styv. Sedan ska jag nog komplettera med en fyrmedars på runt 160 cm (med ca 140 cm mellan rotationspunkterna). Den bör då vara lite tjockare än brädorna på runt 140, där jag förstår att en del kör med 4 x 4 mm. Vad tror Du om att göra det enkelt för sig och laminera en bräda på 160 cm med 2 x 9 mm? Bågen är ju lätt att få till med skeppsbyggarnas teknik, oavsett om man laminerar i ett eller flera lager.
-
Har ingen laminering alls på några av mina brädor.
så 2×9 blir nog bra men förböjen kanske blir svår att få till.
Kanske går att förböja 9mm playwooden på nåt sett typ blöta den du kanske känner nån som jobbar med trä. Är inte så insatt i trämat. -
Vindsökarn – Att få en jämn båge i brädans längriktning är inga problem. Det gick bra med den förra utan en enda tving men om man ska ha ett kraftigt scoop i fören för att fästa en truck så har ju Du den tekniken, dvs för att böja upp en liten del av brädan som Du gjorde på en av Dina. Jag tror annars man kan lösa truckvinkeln med Dina snygga metallvinklar eller med en träkloss.
Vid laminering i flera skikt så tror jag man gör bäst i att hoppa över väv. Vill man styva upp med väv så kan man nog lika gärna göra det på under- eller ovansidan. Enklast är nog att ändå göra brädan så pass tjock att man slipper mecka med väv. Om man inte vill lacka brädan så kan man använda den epoxin som blev över från lamineringen. Jag gissar att man klarar sig med ca 1 1/2 dl för ett lager på en sida. Om man inte fått för mycket luftbubblor i epoxin så kan man klara sig med ett lager på varje sida och ändå få den hyfsat ok. Två lager blir perfekt.
Blir brädan tillräckligt tjock kan man laminera in en vanlig mastfotskena med microballonger. Det förenklar justeringar av mastfoten och man slipper tappa muttern, i de fall man kör med genomgående hål.
-
ska för övrigt sälja den brädan med uppvikta bak och framkant.Behöver plats i förrådet.
Tror det är enklare och borra tre hål för mastfoten och limma i tre rostfria m8 muttrar.
Pelegrin ska du bygga hela sommaren.? -
Ha, ha, det blir garanterat en lång paus och jag “muttrar” under tiden för mig själv att jag ska absolut inte försöka slå Dig på fingrarna vad gäller tekniska lösningar…
-
Jag är rätt ny i isåkningssammanhang. Som Bambi på hal is ungefär.
Då jag är skapligt instabil på is iförd skridskor så föredrar jag så långa skridskor som möjligt. Gärna så långa att de är i gränslandet mot korta skidor. Hur upplever ni isbrädeåkare att längden på isbrädans medar hänger ihop med hur sabil brädan blir på isen? Eller handlar det mer om antalet medar (3 eller 4) eller kanske om vinklingen på dem i svängarna. Det finns ju en del exempel på isbrädor med skevbara medar här i tråden.Jag tänkte försöka mig på att bygga ett eget kitewing inspirerat segel som inte skall sitta fast på åkdonen utan hållas direkt i händerna. Därtill funderar jag på att bygga sådanna där höga styltskridskor som skridskoseglarna har. Ska försöka lägga sista handen i konstruktionen av vingens ramverk de närmaste veckorna och sedan blir det till att sy segel av bl.a. två slaktade tvåmanstält, ett trasigt genomskingligt paraply, och lite trasig vindduk från en byggnadsställning.
Ni som byggt isbrädor på långfärdsskridskor och köpt dessa på blocket eller liknande, ni råkar inte ha några Lundhags/Almgrens snabb-bindningar till övers? Eftersom jag ska gå åt andra hållet så att säga, och bygga ett par egna långfärdsskridskor för skridskosegling behöver jag just sådanna bindningar.
Log in to reply.