Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › Isbräda – idéer inför 2013!
-
Herr Pelegrin;700861 wrote:11. En med fram och två bak fungerade inget bra,bara instabilt
Härligt att issäsongen börjar närma sig: )
Pelegrin/Vindsökaren, såg i erfarenhetssammanställning ovan att singelmed fram bedömdes som instabil. Vad var det för lösning som testades? Tillät man frammeden att rotera så att den kan följa bakmedarna eller körde man någon typ av fast montering?
Jag är en med kort sedan förra säsongens äventyr. Funderar på att göra om nuvarande bräda till tremedars.
Board tests – Freeride, Freerace och Slalom -
Vindsökarn – Angående flexig bräda kan jag varm rekommendera detta framför superstyvt. Körde på det spåret förra åtet och kommer fortsätta med det på årets skapelse. Jag tror att det blir en jämnare belastning på medarna i höga hastigheter. Blir det för styvt tror jag att det är lätt att tappa fästet vid ojämnheter (flexig bräda blir som att köra med mjukare fena!)
När det kommer till tiltandet av medarna kommer min variant snarare funka så att samtliga medar lutar innåt i svängen. Jag hoppas att det kommer funka så i alla fall men det blir ju lite mer meckigt att få till, kanke är det overkill men det borde testas i alla fall! 🙂
-
Ang. 3 medar tror jag klart på att köra en fast rackare ibak och vanlig trucksväng i fram.
-
Radius;701405 wrote:Härligt att issäsongen börjar närma sig: )
Pelegrin/Vindsökaren, såg i erfarenhetssammanställning ovan att singelmed fram bedömdes som instabil. Vad var det för lösning som testades? Tillät man frammeden att rotera så att den kan följa bakmedarna eller körde man någon typ av fast montering?
Jag är en med kort sedan förra säsongens äventyr. Funderar på att göra om nuvarande bräda till tremedars.
Board tests – Freeride, Freerace och SlalomBrädan typ tippade redan i låga farter.
På brädan med single fram så hade jag en truck med där jag satte fast medeln i centrum.
Bak hade jag två medar med truckfäste.Den modellen med single bak så hade jag meden centrerad på trucken,men man kan nog ha fast med.dock är det nog bra om den rör sig i höjdled lite som pirate brädorna.
-
Vindsökarn – Att bakmeden bör kunna vicka i längdsled antar jag är en fördel. Om Du i vinter har någon lös framtruck över så kan man testa att montera den fram på min gamla Pirate. Möjligen kan det i så fall fungera bättre med den höga meden bak. Med den låga meden skulle kittet luta bakåt. Med lämpliga pluggar för de nya hålen för framtrucken skulle Piraten sedan kunna återställas till normalfunktionen. Kanske en affärsidé för Kinetics kompis? En-medars och tre-medars – allt i ett!
-
Mm stabila och med delrinlagringar kommer att hålla länge.
-
Ska prova en grej till:Bra truck fram med liten svängradie sen så kan vända bak trucken som har stor svängradie bak så att den styr med lite grann.
Lite som fyrhjuls styrning på bilar.dock så svänger bak och framhjulpar mot varandra när man parkerar och i hög fart så styr dom åt samma håll.
och nej jag är inte bakfull! -
Hibernan har möjligheten med olika svängradie. Tre pinnhål för repsektive truck att variera radien på. Jag har dock inte testat att köra med olika radie fram o bak. Däremot har jag för mig att jag det kan finnas några “setting-tips” med olika kombinationer. Grunden är väl annars ju högre fart desto större radie. Vad kan vitsen vara att ha olika fram o bak?
-
vindsökaren;701536 wrote:Ska prova en grej till:Bra truck fram med liten svängradie sen så kan vända bak trucken som har stor svängradie bak så att den styr med lite grann.
Lite som fyrhjuls styrning på bilar.dock så svänger bak och framhjulpar mot varandra när man parkerar och i hög fart så styr dom åt samma håll.
och nej jag är inte bakfull!satan det där lät som en riktigt bra ide´ borde kunna bli ett skönt flow i svängarna och ett sätt att minska svängradien på vilket kanske också tar död på vobblandet
-
En med, på truck? Varför?
Borde skära ned djupare, sämre glid, eventuellt sämre grepp också, eftersom man tappar den fjädrande effekten av att två medar kan flexa upp och ned i sidled och avlasta varandra.Ett annat tips (för “vanlig” fyrmedarskonstruktion) är att använda pads/kilar mellan bräda och truckar. Detta för att påverka hur mycket medarna svänger. Med riktigt mycket kil kan man ta bort svängradien helt, oavsett hur mycket man vickar på trucken. Så på detta sätt kan man enkelt påverka stabiliteten och ändra egenskaper, från svängvänlig lättvind, till stabil speed-konfiguration.
Har sett en tabell från longboard-världen hur olika vinklingsförändringar påverkar svängegenskaperna, om man varierar var kilarna sätts, fram eller bak….undrar om det var här på forumet t.o.m.
-
Principer och förklaringar av riser pads för att ändra svängegenskaper. Vilka som passar för speed, sväng osv.
http://acbamboo.wordpress.com/tag/riser-pads/ -
Maglu. single meden ser ut lite som den gör för att det var enklaste metoden för att testa.
passar ju brädan och truckar hade jag redan.
Det lustiga var att 3 medars modellen gick igång ännu tidigare.
Och Mårdens 3-medars gick grymt bra när jag fick se den i action.
Om fartegenskaperna efter 34knop på min vet jag inte än.
Har ju flera brädor så det är bara testa alla varianter. -
Log in to reply.