Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › ISBRÄDA – Idéer inför 2014!
-
jag tänkte göra en laminerad bräda med plywood, vilket träslag är bäst att ha som mittenskena ? Eller kan man ha plywood som mittskena oxå ?
-
Jag provade med trä som mittskena på sluttampen under förra säsongen. Träet slits snabbt ned om man inte lägger på lack eller epoxy. Bättre är att köpa 50 cm långa aluminiumlister från Maskindelen.se, exemeplvis U-profil 15x15x15x2 eller Profilrör 20x20x2 om Du vill ha lite högre. I det fall Du laminerar brädan i en båge så kan Du såga profilen i ex. tre delar delar så den följer böjen.
http://www.maskindelen.se/profilror/aluminium/168
Det finns skäl att strunta i glasfiberväv när Du laminerar skikten. Vill Du ha böj och skippa jobbet med att göra en form så kan Du enkelt göra så här:
– Kör med en pappersmall för formen och såga alla skikt samtidigt.
– Se gärna till att behålla ett par dm (bredd) material (plywood) i bägge ändarna samt se till att bitarna är några dm längre än tänkta mått.
– Bocka upp bitarna på ett par dm höga klossar i bägge ändar. I och med att plywoodplankan är längre än tänkt bräda har Du lättare att “bocka upp” den.
– Lägg skivorna upp och ned och ställ Dig på dessa för att se hur mycket de sviktar.
– Laminera med epoxy.
– Har Du tillräckligt lågt i tak så kan Du ta en vindsurfingbom och köra upp den mot taket till lämplig längd medan Du står på laminatskikten. Pressa in bommen mot taket och och kliv av.
– Vill Du komplettera med tvingar eller annat kan Du göra det men troligen räcker det med bommen.
– Man har gott om tid att justera bågen genom att ställa i bommen till rätt höjd. Tänk på att man kan överdriva bågen något eftersom en del av kurvan går ut (men bara litegrann). -
En helt annan fråga är nu truckar som det fn talas en hel del om. För en oinvigd som undertecknad är det rena djungeln med en uppsjö av olika longbordboard-truckar med olika vinklar, bushings, pivot, hangers och allt vad det nu kan heta. En svensk leverantör, mrboard.se, verkar dock välsorterad och har fördelen att man svarar utförligt på frågor, även om man inte känner till så mycket om just isbrädor. Ett truckpar kostar ju heller ingen förmögenhet. Vid tillfälle framöver så kanske de som testat olika truckar med olika bushings kan lägga in omdömen kring dessa. Det kan ju vara något för det samlade dokument som Stickan har planer på.
-
-
Problemet med Vindsökarns byggen är att de inte ser ut som hembyggen! Det finns ingen som kan matcha designen eller kvaliteten! Men självbyggare – låt Er nedstås och inte hämmas av detta. Det finns hembyggen som verkligen ser ut som hembyggen!
-
-
Svenne – Den där ser vass ut och jag anar vilket material Du väljer till själva brädan(!).
Samtidigt vore det bra om det en gång för alla gick att reda ut hur moutainboardtruckar typ Scrubs bäst monteras. En longboardtruck ska ju tydligen alltid ha pivot cup vänd utåt. Innebär det även att Scrubs truckar ska vara vända “åt olika håll”. På någon bild jag set så ser det ut som bultskallen är vänd utåt och muttern inåt. Scrubtexten skulle då vara vänd inåt såväl fram som bak. Det verkar finnas lite olika teorier. Någon hävdade att bäst var om Scrubtexten var vänd framåt både fram och bak men i så fall skulle ju dessa truckar skilja sig från longboardtruckarna.
-
@Herr Pelegrin 719874 wrote:
Svenne – Den där ser vass ut och jag anar vilket material Du väljer till själva brädan(!).
Samtidigt vore det bra om det en gång för alla gick att reda ut hur moutainboardtruckar typ Scrubs bäst monteras. En longboardtruck ska ju tydligen alltid ha pivot cup vänd utåt. Innebär det även att Scrubs truckar ska vara vända “åt olika håll”. På någon bild jag set så ser det ut som bultskallen är vänd utåt och muttern inåt. Scrubtexten skulle då vara vänd inåt såväl fram som bak. Det verkar finnas lite olika teorier. Någon hävdade att bäst var om Scrubtexten var vänd framåt både fram och bak men i så fall skulle ju dessa truckar skilja sig från longboardtruckarna.
Vad menar du med att de ska pivot cupen utåt? Klart att de ska ha det, annars svänger den ena åt fel håll…
Channel-truckar som alla ATB-truckar är har ingen kopp, de roterar runt axeln, Men om brädan ska vila på trucken istället för att hänga i axelns skruvskalle så ska Scrub-loggan vara utåt på båda. För att mäta vinkeln, som jag har gjort i 3D-program, har det ingen som helst roll då det bara är vinklarna som är intressanta. -
BTW, varför är det ingen som kör med NoSno-truckar? Löjligt enkel design. Kom igen nu Vindsökarn, den här kan du massproducera enkelt!
[img]http://www.surfingdirt.com/forum/picture.php?albumid=81&pictureid=1947[/img]
Den sista har till och med axel i plywood och skivbroms. 🙂
Googla på “Nosno trucks”. -
Så här ser min design ut som jag nu väntar på att få levererad. Helt färdig lösning med medar och integrerad truck. Truckvikeln är ställbar på ett enkelt sätt för speed eller slalom. Underdelen går även att montera på en vanlig 180 mm longboardtruck. Konsolen är 500mm bred, Medarna är 400x100x3 mm
Om någon är intresserad av ett kit är det bara att skicka ett PM.
-
Hej, snygga ritningar.
vilka 3D program använder ni?
mvh
Robban -
Hej!
Jag använder IronCad, enkelt och relativt snabbt att komma igång med. Vet inte om man kan hitta “fria” licenser…
Mvh
Stefan
Logga in för att svara.