Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › ISBRÄDA – Idéer inför 2015!
-
http://s584.photobucket.com/user/tobvic/media/Mobile%20Uploads/20140921_194843_zps593fdc42.jpg.html?filters[user]=89758076&filters[recent]=1&sort=1&o=0ttp://s584.photobucket.com/user/tobvic/media/Mobile%20Uploads/20140917_202206_zps552528fb.jpg.html?filters[user]=89758076&filters[recent]=1&sort=1&o=1sådär ja satt dit kolförstärkningar för truckarna och masthålen.
Och några stringers. -
http://s584.photobucket.com/user/tobvic/media/Mobile%20Uploads/20140921_194843_zps593fdc42.jpg.html?sort=3&o=0http://s584.photobucket.com/user/tobvic/media/Mobile%20Uploads/20140917_202206_zps552528fb.jpg.html?sort=3&o=1http://s584.photobucket.com/user/tobvic/media/Mobile%20Uploads/20140921_194843_zps593fdc42.jpg.html?sort=3&o=0
Lite kolförstärkningar på truckarna och mastfästerna och några stringers. -
En enklare variant på temat skulle kunna vara min Maja. En plywood-skiva med två längsgående brädor som förstyvning. Sedan skate-trucks och hjul-axlar med hjul från Biltema.
På vintern byter man hjulen mot miniskidor. Kanske inte primärt för is men funkar i snö om det blåser lite. Man kan säkert sätta medar men jag har inte vågat ännu. Snön kändes mjukare.
-
Är det någon som testat att kombinera truckar på en fyrmedars för speed/course på följande sätt.
Mjuka barrels fram med liten svängradie i kombination med hårda barrels bak och stor svängradie (eller samma fram men med hårda downhill bak)?
Alternativen av kombinationer med hårdhet och vinklar är ju rätt många. Vitsen skulle i det här exemplet vara att få en fyrmedars som är väldigt stadig bak men som ändå har tight svängradie. Det är ju inga problem att få till en jättestadig speedbräda eller en “vippig” slalombräda men det ultimata i högre farter borde ändå vara en stadig bräda som kan gippas tight.
-
Tycker nog att hårda gummin typ 100A och 44graders truckar svänger bra i hög fart och stabila.
Möjligt att 42graders kan ha mjukare fram men allt svänger ändå i 40knop.
Provade 44graders truckar på slalombanan men det gick inte. -
På mina brädor så lyfter medarna om mjukheten på truckgumminen
Blir för olika. -
Det har Du rätt i! Jag tror jag varit med om motsvarande med tremedars.
Alltså, om man har styvare truck bak kan den yttre främre meden lyfta i svängen när vinkeln fram och bak inte harmonierar. Nästa fråga blir då om det gör något om man går på endast en frammed igenom gippen? Eller, kan man motverka att meden släpper genom att gå fram något i gippen för att belasta framtrucken mer än baktrucken?
-
Tror att bakre medarna släpper först ändå.
Har sett brädor med bara ett rör framtill allså glider framdelen hela tiden.
Kanske inte slalom. -
Oj då, jag tänkte mig att det istället släppte yttre fram. Om det släpper bak är ju inget vidare. Då kanske man istället får titta på hårda truckar både bak och fram men ökad vinkel fram…?
-
Gick nog lite för fort där:-)
Rörde ihop begreppen lite.
Det är som du säger.
Min set up ser ut så här.
Truckvinklarna står i tidigare inlägg.
Speed:hårdast möjliga gummin.
Men drar lite hårdare bak.
Slalom:halvhårda fram. hårda bak
Och inte så hårt dragna.
Sen är längden mellan truckparen en faktor också.
Slalom lite kortare. -
Kul tråd. Var brukar ni köra någonstans? Köpte ett beggat hemmabygge som jag tänkt köra på mälaren utanför St.Essinen (bor där).
-
Ok, och när vi talar hårda barrels så ligger de uppåt 98. För slalom kan man nog gå ned till 90 eller 94.
För downhill kan man testa vita eller blå för speed. Det blir i alla fall stadigt har jag märkt.
rrbjorn – Du är varmt välkommen i gänget! Visst det kan bli is lite varstans och även vid Stora Essingen. Då har Du nära att segla bort till mig på Ulvsundasjön så kan vi tampas vid Pampas! En kanske bättre idé är att Du följer tråden “IS” i detta forum. Där kommer det finns is-rapporter. Det brukar vanligtvis röra sig om isar på sjöar och i skärgården runt Stockholm samt Mälarområdet, Uppsala och Dalarna. Man får vara tacksam om det finns åkbar is någonstans. På Facebook kan Du följa gruppen Ice Cup Sweden och få ytterligare information.
-
Innan Snö- o isforumet dör helt (det har det ifos redan gjort men ändå..) så tänkte jag höra om vi kan summera erfarenheter från denna säsong. Det kan röra specialsegel, kolfiberbrädor, långa speedmedar, bästa truckar mm mm. Nå, vad sägs…?
-
årets aha upplevelse var nog att pröva tommys lokomotiv .
vikt kan bli det nya svarta .) -
Ja, why not som motvikt till Tobbes carbon dream, lättaste brädan i världen…!
Under våren har jag laminerat tre brädor som varken blir särsklit lätta eller tunga. Men, om man vill få till en böj på brädan så funkar 2×6,5 +1×4 mm björkplywood. Nytt för säsongen är att jag testat 2 komponents trälim Adhesive (epolim) istället för epoxi. Lite billigare o lite enklare men fogar lika bra. Jag fick tipset från Casco när jag ringde o kollade. En stor burk om 5 kg räcker säkert till 4-5 brädor beroende på hur många lager man laminerar men snåla inte på limmet. Lägg ut ett hyfsat tjockt lager. Det blir ändå knappt något spill från fogarna när man pressar ihop. Den härdar på 8 timmar men redan efter 2-3 tim så är det bra drag i limmet. Torka bort allt från fingrarna omedelbart. Annars får Ni nöta bort limmet. Glöm lacknafta eller aceton – inget funkar men om man torkar direkt är limmet ofarligt.
Log in to reply.