-
ISBRÄDA – Idéer inför 2016!
Förra säsongen var ju tämligen usel sett till den klena isbeläggningen men vi kan glädjas åt individuella succéer för Stefan med WISSA-titeln, Mården som knep 50-knopvallen och flyttade ned Trimmarn ett snäpp samt Tobbe som var nära att slå Jeff i KOTI!
För varje år som går så blir man mer och mer konfys på vilka brädor som går bäst på slalom eller speed. För att inte tala om seglen(!). Man ser att i topp-skiktet är det grymt jämt i Sverige. En slalomtävling kan lika väl vinnas av Mården, Stefan, Tobbe eller Anders B där ingen har helt identiska kombinationer bräda/segel.
Förra årets mest häftiga nytillskott var väl världens lättaste bräda som Tobbe gjorde helt i carbon, en “Carbon Dream”, där tanken säkert var att få en accelerationsstark, smidig och snabb slalombräda.
Några åkte till Västerås och där imponerades man bl a av carbonbrädans motsats där Tommy visat på att den “tunga stridsvagnen” är ursnabb.
Att Mården tremedars är grym på course vet vi. Den sticker iväg lätt, höjdar bra och är ursnabb.
Stefan har egna lösningar på truckar och har laminerat böjen på brädor med trälim istället för epoxi. Det verkar ju fungera lika bra och blir billigare.
Tobbe har gjort medar i titan och det blir nog mer av den varan i vinter.
Att medar kan demoleras har vi annars sett på Vallentunasjön där Claes och Tobbe lyckades med konststycket att helt ensamma krocka mitt ute på isen i över 30 knop. Vi fick se att en med kan bli både S-formad eller böjd i 90 grader efter en rejäl smäll.
Det kan vara bra att undvika att åka 4-5 kilometer från utgångsläget med superbilliga truckar. De kan paja och gör det då förstås när man är så långt bort det någonsin går. Med lite praktiskt sinnelag och bra teknik vet Anders B att det ändå går att segla tillbaks på Vallentunasjön, som för egen del bjöd på flera helt suveräna dagar. Snacka om att kunna åka kilometer efter kilometer på kanonis!
Nog med denna återblick. Vad händer inför nästa säsong på bräd- och segelfronten?
Logga in för att svara.