Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Is & Snösurf › ISBRÄDA – Idéer inför 2021
-
ISBRÄDA – Idéer inför 2021
Posted by herr-pelegrin on 7 oktober, 2020 at 15:20För brädbyggare börjar det väl bli tid för att planera bygget. De som tävlat internationellt har kanske snappat upp några nya trender?
herr-pelegrin replied 3 years, 9 months ago 3 Members · 3 Replies -
3 Replies
-
För brädbyggare börjar det väl bli tid för att planera bygget. De som tävlat internationellt har kanske snappat upp några nya trender?
Trenden hemma verkar vara att göra låga brädor.
Men Estland så har dom höga medar mest för att klara alla förhållanden.
Kört ett par helger nu med snö och går lite trögt i snö när man kör lågt.
Men låg tyngdpunkt känns riktigt bra när det går fort på glansis -
Trenden hos mig är att ligga i fosterställning i väntan på våren. Har iofs funderat på att modifiera min windskate så att jag även kan köra med skidor/medar. Blir kanske nästa vinter, nu rehab av tennisarmbåge.
-
Vad gäller låga brädor så verkar ju många uppskatta den känsla av bättre kontroll när man befinner sig närmare isen. Vi har ju också sett Jeff Browns illustrationer varför “låg fästpunkt” är att föredra.
Man kan komma lågt på följande vis: 1) Upphöjda ändar på brädan, 2) nedsänkta truckar i truckplankan, 3) medfästen som sänker truckplankan i förhållande till meden samt 4) “drop through” där trucken försänks i brädan.
Av ovanstående är alt 1) absolut mest komplicerat vare sig man vill basa plywooden eller hitta någon annan lösning. Även alt 2) kan vara lite knepigt, eftersom man måste finna en hållbar konstruktion.. Alt 3) är nog enklast. Vid alt 4) kan en mall vara behjälplig så att hålet blir perfekt anpassat.
Om man har en låg bräda och det ligger +5 cm nysnö på isen så är ju ett hyfsat enkelt sätt att vända truckplankan upp och ned i det fall man vidtagit åtgärd 3). Stefan har ju även tillverkat lite högre medar där man har två alternativa fästen, ett lågt och ett högt på varje med.
- This reply was modified 3 years, 9 months ago by herr-pelegrin.
Log in to reply.