Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › Isbräda inte kört för säsongen – Horsfjärden
-
Isbräda inte kört för säsongen – Horsfjärden
classic svarade 13 år, 7 månader sedan 9 Medlemmar · 32 Svar
-
Kommer precis från förmiddagspasset på Horsfjärden med Hibernan. Hållfastheten är det inga problem med. Det går att stå på rakt öve fjärden. Eventuella spricor är helt igenfrusna. Isabella eller Pirate är fungerar bäst eftersom isen är lite knagglig. Hibernan tar sig fram överallt men där är det att föredra att leta upp lite blankare partier om man vill pressa på litegrann.
-
Fantastisk is och bra vind på erstaviken. Delade viken med 3 kitewingare.
-
Grattis till perfekt is – det gick ju undan, såg jag. På Horsfjärden var det helt ok även om det är knaggligt. Jag hittade dock en repa med ett par hundra meter bra blankis. Vinden tog i lite extra efter lunch – så det fanns inget att klaga på. Vad gäller farterna så spelar jag i en annan och lägre division, toppade med 24.86 med 4.7. Med Hibernan kändes det inte särskit angeläget att åka fortare under rådande isförhållanden.
-
Ni e bra modiga som ger er ut fortfarande! Lite “tråkigt” att Trimmarn alltid kör så fort, känns lite som att allt under 40 knop i topp e värdelöst*haha*.
-
Kommer du ut i morgon då Kinetic? Det blir drevan för om jag kan komma ut en sväng.
-
Kommer ni inte med ner till söderbybrygga ,tror det blir bra med vind där och det tar bara 10min extra ner .
Hoppas va där till lunch .
Kommer muskö gänget va där ? -
Ahh ,jag kanske får åka till Väntan istl och försvara titeln ,fast det blåser nog mindre där
http://issegling.egensajt.se/board/speed-challenge-27-mars-t569.html -
Grannen var ute med 6.5 i fredags när det blåste småspik, han var ute i dag och är med stor sannolikhet ute på Horsan i morgon, Jag tvekar om det drar på 15 men gör ett försök. Är det mycket byigt så för jag svårt. Vi får se om Kinetic och Bicless vågar sig ut. Det är väl troligen sista rycket.
Vad gäller isen så behöver Du inte vara orolig. Det ska bli kallt i natt igen och då håller den. Sprickorna som jag har sett på Muskösidan är bara på någon dm och bara att köra över.
-
Ok – vi skrev inlägg samtidigt o jag missade det sista Du skrev. Lycka till på Värtan!
-
Jag fick en timme på drevan bra med vind. kändes som det ökade när jag klev av.
-
Jag fick 3 1/2 timme på Horsfjärden med bra men byig vind. Det räckte med 4.7 idag med och jag nådde 26.49 med Hibernan trots knögglet. Grannen fick en slörben med Isabellan rakt över hela Horsan. Det såg rysligt snabbt ut men jag vet ännu inte vad han nådde för speed.
Ni som åker Hiberna – vilka farter har Ni kommit upp i? Det känns tveklöst som riskfullt att köra över 30 knop även om medarna biter bra. Att det handlar om mod råder ingen tvekan om men vad händer med brädan i riktigt höga farter? Jag har inte råkat ut för släpp eller vobbling så länge man har bra dra i seglet och kan hänga ut. Om man dock faller av lite i full fart och står mer upprätt har jag märkt att att den kan vobbla aningens. Det kan i och för sig bero på fotställningen och inträffar nog inte om man har bakre foten i stroppen.
-
Mården – Allt är inte pengar, det finns nåt´som heter SPEED också, eller hur?
-
Nja, det var väl si o så med racet, jag tror inte det fanns så många gpser.
Jag fick 50,5kn en DN hade 47 kn sen låna han ut sin gps till en annan DN som fick 52 kn.Tror det blåste för mycket och för byit för dom riktiga jakterna,”så dom kunde inte gasa nått ” vilket jag inte heller kunde.
Började med 7.0an o körde 49kn ,rigga sen ner o tänkte öka men tror det fanns skit (luftföroreningar?) på isen för medarna som hållt skärpan länge blev runda eller så körde jag på nått grus .
Isen va konstigt nog alldeles stenhård fast det var nån plusgrad .
Den stora 40m2 jakten fick inte heller fast sina 2meters ! medar i isen ,så den körde jag i från med isbrädan …,
Logga in för att svara.