Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › ISBRÄDA – Kört för säsongen?
-
ISBRÄDA – Kört för säsongen?
Posted by herr-pelegrin on 1 januari, 2011 at 14:21Efter snöfallet på nyårsnatten ser det kört ut för fortsatta möjligheter till att åka isbräda på Ostkusten. Det kändes trist när det var fin åkning på flera platser i södra skärgården, bl a på Horsfjärden men även vid Bruket på Muskö där isen enligt långfärdsåkare var bärig långt ut till öana i randen av Mysingen. Vad göra?
Mvh
Her Pelegrin
kinetic replied 13 years, 10 months ago 24 Members · 125 Replies -
125 Replies
-
-
En sån vill jag ha iallafall så jag kan ploga bort skiten. Var ute och körde på min pirate på mälaren men det var svårt med 20 cm lössnö. Fenan når inte isen och snön för lös för att hålla emot. Hoppas på varmgrader och regn i veckan och sen minus till helgen (ser lite lovande ut på prognoserna) och en resulterande skare, blir nog grymt med Piratbrädan!
-
Perfekt! En fyrhjuling med plog – det måste vara det ultimata! Kunde inte någon rik donator prestera en dylik tingest för denna fantastiska is-sport? För någon frisk entreprenör kanske det t o m skulle finnas pengar att göra, dvs utföra plogning på beställning. Det gäller ju bara att se till att isen håller för tingesten, i övrigt skulle nog entusiaster kunna lägga en slant till en plogad bana. För Hibernan och motsvarande räcker det med en yta av två fobollsplaner för att få ut något av åkningen.
Mvh Herr Pelegrin -
Japp lite töväder sen får det frysa på igen då blir det fint före:). Här i skåne verkar det vara sådant före redan nu, återstår dock att se om det verkligen är så…
-
Personligen tycker jag visserligen att pirate går ganska skönt med den långa ‘fenan’ när det är lite snö på isen.
-
ExplorerJonsson, en fråga: Har fått lite tips av Kinetic om att ha lite tryck på bakfoten när man kör i snö. Men jag får ändå inte till det. Igår hade jag ca 20 cm mjuk lössnö på isen. Min fena nådde aldrig isen och snön var så mjuk så fenan fick dåligt med mothåll så brädan åkte mest på snedden. Lutade jag brädan för att använda stålkanterna så svänger det för mycket, så hur gör du? På ett ställe var snön llite hårdare och där gick det bättre, tyvärr bara ett par meter långt.
-
erolwi: Låter skumt men tryck i princip endast med framfoten, mer i brädans längdriktning än mot “fenan”. Styra upp mot vinden gör du genom att luta riggen bakåt. Men det är klart, fenan släpper lätt, är ju svårt att få grepp i 50% luft 😀
Edit: Försök dock att placera lite tyngd på den bakre foten så snön packas ihop något. Tänk dig som så att när du står på brädan så “drar” du med den bakre foten mot dig o skjuter ifrån med den främre
-
När snön som på nyårsdagen var aningens tung (runt 0 grader) så var det omöjligt att komma iväg på Pirate-brädan trots vind på ca 6-8 m/s. Den stod som fastkörd i 2 dm snö och rörde sig inte på fläcken.
Intressant det där med tekniken hur man bör beslasta isbräda jämfört med windsurfingbräda. På Hibernan uppfattar jag det som att jag får bäst fart när jag stänger helt med riggen bakåtlutad och en ganska upprätt ställning med något mer belastning på bakfoten i stroppen än på den främre på mittkanten. Detta kan gå trots att det ibland känns som man hänger ut snett framåt för att motverka lutningen bakåt med riggen.
På Piraten så är det ju i princip bakmeden man åker på och jag antar att trycket ska ligga på meden men inte för mycket i sidled eftersom man då kan få släpp när man kör in i tjockare lager med snö. Det kan bli fina vurpor på rygg och nacke!
Jag vet inte vad övriga tycker men överlag får jag känslan av att man bör stå ganska upprätt och mer trycka framåt med fötterna än som vid windsurfing belasta fenan med press i sidled? Har man för långa seletampar så är det svårt att hålla riggen upprätt och då är enda alternativet att hänga ut för mycket.
Jag har dock bara två säsonger isbräda så det vore kul att höra vad övriga har för uppfattning.
Mvh
Herr pelegrin
-
erolwi;643343 wrote:
Inte inne på fyrhjulingar själv men den där var ju riktigt maffig!
-
Inte komma iväg vid 6-8m/s låter definitivt som om brädan behöver vallas…Jag “vallade” min för första gången i år då jag kände att belaget “sög fast” vid premiären…Man behöver inte ha något tryck på “fenan” så länge den når isen, skall man “trycka” så är det neråt o inte åt sidan då. Jag är ingen expert men då fenan når isen så kör man i princip på samma sätt som med sin vanliga vindsurfingbräda, kroka i häng ut o kör!
-
Jag har kört Pirate några säsonger nu och jag känner igen mig i problemen. Är det för djup snö för att fenan når ner till isen brukar jag tokkryssa några tråkiga slag för att sen lägga på en djup slör. Då blir det mindre tryck på fenan och så blir det som att köra snowboard i puder! 🙂 Jag har funderat på om det inte skulle kunna gå att konstruera en fena som funkar i djup lössnö. Vad sägs om en fena med samma djup som den största jag har (ca 13 cm) fast betydligt längre, kanske 10-20 cm längre. Borde ge bättre mothåll i lössnö.
Var det förresten någon av er som var ut och provade Ekoln i Uppsala omkring Lucia? Det ryktas att en orange Pirate synts till ute på isen vid Skarholmen. Annars brukar jag vara själv med min Pirate på Ekoln så det vore kul med någon mer i Pirate-stallet. 😉
-
Jesse: Det var nog jag som syntes på Ekoln (eller rättare sagt Kungsängen) vid Lucia. Gällande fenan har jag oxå funderat på att snida ihop en specialare, men min tanke är mer att borra skruvhål i den djupare fenan så man kan fästa två “vingar” som står i V, kanske 10-15cm djupa? För tillfället ser “isarna” kanon ut här i skåne, förmodligen alldeles för ojämna/skrovliga för 4-medes brädorna men helt OK för Piraten då “isen” har hård yta samt vissa partier med fastfrusen snö/skare. Blåser det idag så skall det testas:)
-
Varför inte gå åt samma håll som vindsurf, fler fenor? Det är något jag tror skulle funka. Jag tror i allafall mer på längd än djup om man ska förända fenan för snö.
-
Maglu: Jag tror på 2 “kanaler” i botten typ 7-10 cm breda med “fyrkantig form”, räcker med 2-3cm djup gissningsvis, samt en annorlunda fena…
-
Har också funderat på en snöfena. Min tanke är att när man seglar i snö så skapas den nödvändiga sidokraften genom att man flyttar snö åt sidan genom att brädan och därmed fenan går lite på tvären.
För att öka sidokraften måste man flytta snön mer åt sidan eller flytta mer snö samma sträcka. Flytta snön mer åt sidan kan göras genom att köra brädan mer på tvären. Samma effekt skulle ju uppnås om man har en längre fena och kör mindre på tvären. Flytta mer snö kan man göra med en djupare fena.
Min tanke är då att göra en grund, kanske 8 cm djup, men lång fena. Genom att ha den grund går brädan inte för mycket på nosen, man får inte så stort böjande moment på infästningen och man kan göra en simpel fena genom att skippa eggen för is och därmed enkel tillverkning i enkelt stål. Så jag tänkte ta en bit plattjärn, kanske 40-50 cm långt och bara runda till fram och bakkant lite.
Vad tror ni?
Log in to reply.