Senaste nytt › Forums › Vindsurfing › Konfen Vindsurfing › ISBRÄDA – Kört för säsongen?
-
Ett annat alternativ är ju som Maglu säger, flera fenor. Skulle ge samma effekt som en djupare fena utan problemen med just en djupare fena. Dock kräver ju detta mer ombyggnad.
-
Kinetic: Kanaler är definitivt något jag tror på, eller ännu hellre utbukningar/lister i glatt material som brädans undersida. Tänker mig formen av halva sopkvast-skaft, större eller mindre.
Tror inte på effekten av att flytta snön. Tror mer på att “packa och forma” och få snöns struktur att ge grepp i sidled med behålla låg friktion och glid i längsled.
I riktig puder kanske det är svårt, men vindpinad och/eller blötare snö och även packade skoterspår eller pistat skulle något typ spår eller list vara lösningen tror jag.Enda liknande applikationen jag kommer på nu är skoterskidor. Varför inte montera en sån här under? Lite för stor kanske…
http://www.locknersbilochmc.se/images/619400071_powder_pro_white_20101020105057.jpg -
MINA HERRAR
Kan det vara så att Ni är optimister i överkant. Det kanske inte är möjligt att segla i tjocka snölager utan halv storm i ryggen. Isbrädor kanske behöver is och inget annat. Möjligen kan en Snowfer vara något. Om inte blir det kanske att ploga för hand…
Herr Pelegrin
-
Herr Pelegrin: Jag har vallat min bräda, klar o tydlig skillnad. Det var torr snö på isen idag ca 3-8cm, vind 6m/s som allra mest. Man började glida kring 3-4m/s gissningsvis, sen kan jag tänka mig att tung blötsnö kräver mer vind. Men som sagt vallningen är viktig på snö, på is kan det kvitta…
Edit: Ett bra tips som nån skrev är att man låter brädan bli “kall” innan man lägger den i snön, då fryser det inte fast is på den. Har praktiserat detta de senaste gångerna o sluppit fastfrusen snö/is:grin:
-
Segla går rätt bra, det är höjdtagning och fenans funktion som borde gå att förbättras för snö.
-
Tack för tipset. Jag vallade faktiskt brädan inför säsongen. Att jag inte kom iväg berodde säkert på att snön var riktigt klibbig men kanske även på brist på omvallning. Jag får ta nya tag.
-
……hmmmm Jag ska gå ner i garaget och snida på en Hyper pirate sonic snow formulaboard
-
Tja! Tänkte jag också skulle få byggt mig en isbräda.. Nu till frågan, VART F*N får ni tag i alla prylar? Plattjärn exempelvis? Ingen som har nått liggandes här i Gbg trakterna? Såg nått om att det eventuellt fanns en butik på exportgatan 2008?
Så att… det var väl mest det jag undrade 🙂
/Hellgren
-
Innan Du börjar bygga så tror jag att Du bör göra en rejär research på Nätet så att Du inte upprepar andras tidigare misstag. Kompetens finns säkert att få via Linsurf i Linköping eller UVK i Uppsala. Jag köpte min Hiberna sedan jag fått klart för mig hur oändligt många moment det var att ta hänsyn till. Hibernan är snabb, lättgippad, livsfarlig (utan skydd) och fantastisk kul att segla. Det bör inte var mer än max 5 cm nysnö på isen annars “plogar” underredet en stoppande snömassa framför sig. I Uppsala såg jag att någon tillverkat högra medar till Hibernan och det kan ju vara en idé om snödjupet tilltar.
För denna säsong så ser det minst sagt öken ut. I Stockholms skärgård är snödjupet mellan 40 och 60 cm och de tidigare fina isarna är nu bedrövliga.
Mvh
Herr Pelegrin -
Det är inte svårt. Bygg! Köp begagnade långfärdsskridskor så har du medar. KISS – Keep It Simple Stupid som Isabella-gubbarnas devis lyder.
-
Fast som läget ser ut så är det väl inte läge att bygga på skridskor utan det är väl denna variant som gäller: http://www.winterwindsurf.com/?p=180#comment-15495
-
Fördelen med den varianten är att den går att segla med både på snö och is. Jag funderar på en sån variant med en snowboard mellan skidorna.
-
Tycker det börjar se riktigt bra ut för isbräda! Töväder o regn följt av kyla borde ge gott före…Hoppas-hoppas!
-
Tre argument mot Veteranens förslag till skridskomedar:
Vad gäller de simpla Isabella-jakterna så kör de med mycket väl slipade järn, där funkar inte skridskoskenor.
Såg en videosnutt där några grabbar försökt sig på en isbräda som troligen hade skridskskenor som medar. Den fungerade inte alls utan slirade runt i sidled.
Visa ett enda inslag på Ytube eller annanstans där skridskomedar funkar på en isbräda!
Mvh
Herr Pelegrin
-
[ame=”http://www.vimeo.com/18547963″]Snowkite Torö 070111 on Vimeo[/ame]
Logga in för att svara.