Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Sporten breddas och fler tävlar!

• ISBRÄDA – Sporten breddas och fler tävlar!

Publicerad av herr-pelegrin på 2 februari, 2014 vid 10:49

Man kan ibland uppleva att det går trögt att rekrytera nya åkare, även om intresset när vi visar oss på isarna är relativt stort. För folk med isvana har man inte att gå över hindret att våga sig ut på isarna men för vindsurfare som av olika rutiga och randiga skäl inte vill ge sig ut är det generellt svårt att få dem att ta steget att prova på.

Därför är det nu glädjande att med Västerås som förebild se att antalet åkare utökas och inte bara det – antalet tävlande isbrädor i Ice Cup Sweden är nu fler än någonsin. 13 åkare ställde upp och de flesta genomförde samtliga 7 heat i slalombanan. Det innebär att vi nu är fler tävlande på isbräda än det är med kitewing. Tävlingsmomentet i sig är utvecklande för åkarna och det har visat sig att man i relativt tidigt skede kan ställa upp och tävla. Det system som arrangören har gör också att en helt grön åkare ofta ställs mot andra åkare med mindre tävlingsvana. Det innebär att många heat blir spännande för såväl deltagare som åskådare. Man får ju även chansen att se de bästa åkarnas vassa gippar.

Det vi nu måste göra är att försöka få fler vindsurfare att komma ut och prova på sporten. Vi kanske också bör fundera över vilka hindren är för att ge sig ut, nu när man kan köpa färdiga brädor, när det finns att köpa alla delar för truckar om man vill bygga själv och när man har tillgång till riggar och sele som annars bara ligger i förråd över vintern. Vad är problemet?

Till Ice Cup Swedens nästa och för årets sista omgång i Stockholm hoppas vi se fler vindsurfingåkare som köpt bräda, byggt bräda eller som vill prova på att åka!

herr-pelegrin svarade 10 år, 8 månader sedan 4 Medlemmar · 6 Svar
  • 6 Svar
  • the_novice

Medlem
    4 februari, 2014 vid 15:21

@Herr Pelegrin 720733 wrote:

Det vi nu måste göra är att försöka få fler vindsurfare att komma ut och prova på sporten. Vi kanske också bör fundera över vilka hindren är för att ge sig ut, nu när man kan köpa färdiga brädor, när det finns att köpa alla delar för truckar om man vill bygga själv och när man har tillgång till riggar och sele som annars bara ligger i förråd över vintern. Vad är problemet?

Kan bara tala för mig själv och för min del så har det största hindret varit att det inte har så mycket, eller inget alls egentligen, med vanlig surf att göra. Det är snarast skateboard på is. Även efter att ha lånat/provat lite utrustning ifrån andra så blev jag inte det minsta sugen på att skaffa en egen fyra eller tre medars variant. Då åker jag hellre vanliga långfärdsskriskor eller gör ngt helt annat.

Det enda som jag har haft något så när glädje av är att köra en Pirate bräda på istäckt snö. Med 5-6cm snö så blir det en mjukare gång (jmf med ren is) och man kan göra goa lite laydown gippar mm.

• vindsokaren

Medlem
    9 februari, 2014 vid 18:29

@Herr Pelegrin 720733 wrote:

Man kan ibland uppleva att det går trögt att rekrytera nya åkare, även om intresset när vi visar oss på isarna är relativt stort. För folk med isvana har man inte att gå över hindret att våga sig ut på isarna men för vindsurfare som av olika rutiga och randiga skäl inte vill ge sig ut är det generellt svårt att få dem att ta steget att prova på.

Därför är det nu glädjande att med Västerås som förebild se att antalet åkare utökas och inte bara det – antalet tävlande isbrädor i Ice Cup Sweden är nu fler än någonsin. 13 åkare ställde upp och de flesta genomförde samtliga 7 heat i slalombanan. Det innebär att vi nu är fler tävlande på isbräda än det är med kitewing. Tävlingsmomentet i sig är utvecklande för åkarna och det har visat sig att man i relativt tidigt skede kan ställa upp och tävla. Det system som arrangören har gör också att en helt grön åkare ofta ställs mot andra åkare med mindre tävlingsvana. Det innebär att många heat blir spännande för såväl deltagare som åskådare. Man får ju även chansen att se de bästa åkarnas vassa gippar.

Till Ice Cup Swedens nästa och för årets sista omgång i Stockholm hoppas vi se fler vindsurfingåkare som köpt bräda, byggt bräda eller som vill prova på att åka!

Ja igår lördag så vart iallafal tre premiärer för isbrädeåkare på Kalvfjärden söder om Stockholm
    två st piratebrädor och en kite kördes också.
    Lite senare på dagen så ökade vinden lite så det fanns möjlighet att träna mycket på manövrar.
    Börjar också få till “monkeyjibes” tror jag det heter.
    Så 360:s,duckjibe,downwind jibe är några av tricken som säkert känns basic för dom som kör på vattnet.
    Nån som vet några fler trick som funkar på isen?

• herr-pelegrin

Medlem
    15 februari, 2014 vid 09:19

NOVICE, DU SKREV: Kan bara tala för mig själv och för min del så har det största hindret varit att det inte har så mycket, eller inget alls egentligen, med vanlig surf att göra. Det är snarast skateboard på is. Även efter att ha lånat/provat lite utrustning ifrån andra så blev jag inte det minsta sugen på att skaffa en egen fyra eller tre medars variant. Då åker jag hellre vanliga långfärdsskriskor eller gör ngt helt annat.

Det kan möjligen vara lite svårt att hänga med i Din argumentation att det inte har något med vanlig surf att göra. Här kör Mården tre- och Stickan fyrmedars speed och alpha:

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?92668-Vajjet-Stickan-v%C3%A4rldsrekord-p%C3%A5-alhpan

Här kör Uppsala freestyle:

http://www.surfzone.se/forum/showthread.php?92666-Isen-Uppsala-%C3%A4ger%21%21%21

Alla behöver ju inte gilla isbräda men man bör nog inte avstå från att testa med argumentation från Novice som utgångspunkt.

• herr-pelegrin

Medlem
    16 mars, 2014 vid 13:34

VINDSURFING vs ISBRÄDA – En reflektion som brukar dyka upp i mitt huvud varje vår när jag ställt mig på vindsurfingbrädan efter en is-säsong brukar vara:

Fy fasen vad trögt en vindsurfingbräda går i vattnet jämfört med en isbräda på is. Till det kommer de trista moment med att man måste upp i planing för att det ska vara riktigt kul. En isbräda kommer iväg direkt i lätta vindar och riggen är inte alls lika tung att hålla i hårdare vindar. Till det kommer att man slipper plaska i vattnet. Är det någon som känner igen sig…?

• surfpeke

Medlem
    16 mars, 2014 vid 14:40

Senaste idag lite för kalt i vatten frånlandsvind hamnade 500m fel hade alla vitsarna slut när kom tillbaka startplatsen.Vilken tur att man va ensamma.

• herr-pelegrin

Medlem
    16 mars, 2014 vid 18:37

Det var kaxigt att ge sig ut i dag! Helgens vindar med över 20 m/s och kallt i luften avskräckte mig efter premiären i fredags.

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Is & Snösurf ISBRÄDA – Sporten breddas och fler tävlar!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.