Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräde fråga. Truckar-medar

• Isbräde fråga. Truckar-medar

Publicerad av Knatte på 6 februari, 2005 vid 17:29

Efter dagens inte fullt så lyckade premiärtur så kommer här en fråga blush.gif
    Idag vart det nästan vindstilla under provturen och jag behöver lite mer info om hur brädorna (borde) funkar…

Vet inte riktigt hur jag skall förklara mitt problem, men jag tyckte att brädan svängde dåligt (läs, inte alls..)

Hur stabil skall infästningen av truckarna vara i Z-led ? Se bild!
    Lite Kurt olsson varning på bilden smile.gif

Skall det finnas viss rörlighet, så att medarna skall kunna svänga/röra sig runt sin axel i Z-led ? (Axeln= centrumskruven där trucken sitter fast.)
    Jämnför med framhjulen på en bil. Skall medarna kunna ändra vinkel mot en tänk mittlinje på brädan. Eller skall medarna alltid vara paralella mot mittlinjen?

När du lutar dig, så skall ju brädan svänga åt samma håll som du lutar dig.
    Skapas denna sväng enbart via lutningen på trucksen, eller måste medarna kunna svänga med ??

Skall centrum skruven vara löst åtdragen, vilket ger möjlighet för medarna att svänga med? Stumt åtdragen skruv = paralella medar som inte kan styra med blush.gif

oaxen svarade 19 år, 9 månader sedan 8 Medlemmar · 13 Svar
  • 13 Svar
  • anonym-anvandare

Medlem
    6 februari, 2005 vid 18:28

Tjenare!
    Jadu, själv så har jag dragit åt truckarna rejält. vet en kille till som dragit åt sina truckar riktigt hårt. det jag själv hade problem med i början var att medarna tog emot brädan när jag svängde, jag har löst det problemet med att sätta en kil under trucken. finns att köpa färdiga kilar till longboards i din lokala skate-butik. du kan ju spana lite på dessa bilder så ser du hur vi löst det http://bilder.haggstrom.ath.cx/*Public/2005-01-14%20Isbr%E4debygge%20hemma%20hos%20Svenske/
    lycka till!

• nordgren

Medlem
    6 februari, 2005 vid 19:22

Hum, okej som jag förstår på dig så gör du alldeles fel.
    Truyckarna ska inte röra sig i det horisontella planet utan i det vertikala. alltså närmare brädan och längre ifrån. (förstår du min beskrivning?), så när du svänger fullt så ska nästan innerkanten av truckarna (det håll du svänger åt) slå emot brädan.
    Du svänger alltså som på vindsurfingbrädan, genom att trycka ned hälarna eller tårna.

Kingpinmuttern ska (åtminstonde på en skateboard) inte vara jättehårt åtdragen utan man ska kunna “vingla” på truckarna rätt bra.

Jaja jag vet inte om jag missförstod dig eller så men hoppas att mitt svar hjälper.

• ian

Medlem
    6 februari, 2005 vid 20:49

men de rör ju sig lite i brädans längdriktning när du böjer den i höjdled också. jäjä, experimentera lite i din lokala sport/leksaks-butik smile.gif

• nordgren

Medlem
    6 februari, 2005 vid 20:50

Jo visst gör de de. Men den största rörelsen är i vertikal riktning.

• anonym-anvandare

Medlem
    6 februari, 2005 vid 22:31

Om jag säger såhär, dra åt truckarna rätt hårt. du vill inte åka fort om du inte drar åt dom… jag har testat det där ett par dagar nu på min isbräda. den började vobbla något helt vansinnit när dom var löst åtdragna, jag väger ca 75 kg. tror man bör anpassa dom efter sin vikt. har exprimenterat lite med fjädrarna oxå. men dom vågar jag inte uttala mig om så mycket mer än att man bör ha lite spänning även när du inte står på brädan. detta är mina egna erfarenheter. jag kan stå och vicka på brädan med bara fötterna när jag ställer mig på den på isen. har 250-300 mm åk yta nånting på båda medarna. en sak som jag även exprimenterade med var att ändra tryckpunkten på medarna för att få bättre glid. nu är har jag hittat en punkt som jag själv är ruskigt nöjd med som jag kör på. kan ta lite närbilder och mäta ut den för den som vill veta mer. ut på isen och exprimentera lite nu! lycka till!!

• waterboy

Medlem
    6 februari, 2005 vid 22:39

Tja,
    Självklart ska de röra sig i z-led, men det behövs inte speciellt mycket. Jag har ett par klena truckar o fick dra åt min skriv väldigt hårt för att den inte skulle bli så vinglig när man står platt. Precis så som någon annan ville ha den… Känns okontrollerat när man kommer i 50knyck o ska gippa…
    Jag har varit lite skeptisk till fjädrarna (har inga) just för att de blir låsta. Kanska har du för tjocka fjädrar?

Min bräda har nog en svängradie på 5-6 meter…

ciao

• Knatte

Gäst
    7 februari, 2005 vid 06:24

Grundproblemet kanske var frånvaron av vind. Jag planade inte alls blush.gif
    (max 4-5 km/h)
    Men tyckte ändå svängradien var lite klen. Men får jag lite mer fart,så kanske det blir bättre.
    Men ifall jag fattar saken rätt, så skall Kingpingen vara hårt åtdragen och all rörelse vara enbart vara i y-led (upp och ner)
    Medarna skall (mer eller mindre) vara paralella mot en tänkt mittlinje.

• oaxen

Medlem
    7 februari, 2005 vid 07:50

Olika truckar rör sig olika mycket vertikalt/horisontalt beroende på geometrin. Det finns “snabba” truckar som reagerar… just det snabbt, och det finns truckar som svänger långsammare. Med kilformade pads kan man ändra befintliga truckars egenskaper beroende på hur man vänder dem.
    Tacka faan för att ni måste styva upp axlarna med fjädrar när ni bygger så förtvivlat breda brädor.
    Man kan väl säga att truckarna ska vara så lösa som möjligt utan att börja wobbla när det går undan – trial and error!

Om man kör en smalare bräda kan man köra fort med lösare truckar.

• _frippe_

Medlem
    7 februari, 2005 vid 10:37

Medarna måste kunna röra sig en del i z-led också. När man svänger är medarna inte parallella med centrumlinjen (då svänger man ju inte…).
    Testa att inte dra åt trucksen så hårt först och skruva åt dom om det börjar wobbla för mycket.

• boman

Medlem
    7 februari, 2005 vid 20:33

Se till att brädan ej tar i meden eller axeln vid sväng. Ser att du har fått dit fjädrarna nu, dom sitter väl bara skuvade i axeln? kolla så dom inte är för styva för din vikt. Kapa dom i fram om du vill ha mer svängradie.
    Ställ dig på läsidan och tryck ordentligt när du är på isen och kolla att truckar rör sig som dom ska för att får en ok svängradie, mer vind och mer tryck i prylarna brukar göra att det svänger bättre

Bäst är kanske att uvärdera ditt bygge i mer vind, men svänga bör det göra ändå…

• Knatte

Gäst
    8 februari, 2005 vid 05:56

Fjädrarna är lite kapade fram och är bara fastsatta i meden/trucken.
    Så med andra ord tror (hoppas )jag att jag gjort allt enligt regelboken.
    Se ifall jag kan komma iväg under veckan och testa under lite blåsigare förhållanden smirk.gif

• melonen

Medlem
    9 februari, 2005 vid 21:30

Tja nu är snart våra fina isbrädor ihop satta, lagom till isarna släpper grin.gif Ni snackar om Fjädrar klar man sig utan fjädrar eller är det ett måste för bästa svikt och känsla? räcker det inte med bra trucks och en stark förlängning? Ses snart i en isvak nära dig…

• oaxen

Medlem
    10 februari, 2005 vid 10:29

Ett bra trucktips är att köpa hårda truckgummin så att man inte behöver dra åt så hårt. Om man behöver fjädrar eller ej hänger nog mycket på om man har en riktigt bred bräda eller ej.
    Jag testade första bygget som mina grabbar ska ha igår. Den är 25 cm bred och där behöver man bara dra åt truckarna.

Det har snackats lite om segelstorlekar i andra trådar. Igår blåste det uppåt 2 m/s i byarna på Roxen. Jag chansade med min 8.1:a – det gick bra. I alla fall i “byarna”. Ser ut att kunna bli bra i morgon!

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräde fråga. Truckar-medar

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.