Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräde-race!

• booze

Medlem
    24 februari, 2005 vid 23:43

Svar till:

Jo jag har en tämligen relevant fråga.. Vilka väjningsregler gäller? eller det kanske sägs vid skepparmötet.. hmm…

/Stoffe

[/ QUOTE ]

En MYCKET relevant fråga!! Vi får väl diskutera detta på
    skepparmötet.

Men det enklaste är ju att köra efter samma regler som gäller vid “vanlig” vindsurfing, att lära sig kappseglingsreglerna för isjakts-segling tror jag blir för krångligt.

Mej veterligen har ju ingen tävling anordnats för denna typ av “farkost” och en isbräda ÄR ju ingen isjakt, så jag vet faktiskt inte vilka regler som man eventuellt skulle kunna tillämpa.

Isjaktsreglerna skiljer sig ngt från”vanliga” kappseglingsregler.

För den som är intresserad att lära sig dessa regler kan kolla på denna länk http://www.sisf.se/isjakt/regler/Right-of-way-swe.pdf

Booze!

• boman

Medlem
    25 februari, 2005 vid 08:18

Nu är det så illa att jag kan inte komma loss på lördag, frown.gif frown.gif frown.gif (jag har en viktig match i korp hokey-bokeyn att genomföra laugh.gif) det måste bli fler tävlingar/träffar!
    nu när det har varit riktigt kallt så börjar även vikarna längre ut i skärgården frysa, så is finns.

Ps.
    Snygg iceboard!

• booze

Medlem
    25 februari, 2005 vid 08:39

Svar till:

Nu är det så illa att jag kan inte komma loss på lördag, frown.gif frown.gif frown.gif (jag har en viktig match i korp hokey-bokeyn att genomföra laugh.gif) det måste bli fler tävlingar/träffar!
    nu när det har varit riktigt kallt så börjar även vikarna längre ut i skärgården frysa, så is finns.

Ps.
    Snygg iceboard!

[/ QUOTE ]

Synd att du inte kan komma Boman! ( kan ni inte lämna wo? grin.gif )

“Snygg…….” TACKAR!! ( och snabb,hoppas jag )

Boooze!

• swe223

Medlem
    25 februari, 2005 vid 10:06

Synd att du inte kan komma Boman…
    Jag har sett fram emot en hård kamp på isen 🙂
    //Nicklas

• argulander

Medlem
    25 februari, 2005 vid 11:21

Var tänkte ni gå ut på isen? Sandvikensbrygga? Rastaholm är ju också en bra plats?

Dyker nog upp och tittar men med skridskosegel. Det ska ju blåsa en del på lördag, N 5-9 enligt SMHI båtvädret.

När det gäller väjningsregler så är det väl rimligt att använda samma som på segling på ofruset vatten (vilket ju även gäller för skridskosegel). Isjakterna har ju ett lite annat problem, speciellt på undanvinden kan en hastig lovning göra att jakten välter pga centrifugalkraften, (vilket inte torde bli samma problem på en isbräda), isjakter har därför delvis andra väjningsregler.

MVH Klas

• boman

Medlem
    25 februari, 2005 vid 11:34

Svar till:

//Nicklas

[/ QUOTE ]

ja va sjutton det här har man väntat på länge nu jag är riktigt sugen på ett race. Men har man skivit kontrakt i korp hokeyn så har man…

Hur stort segel brukar du ha på din isbräda? jag har kört 6,7 som störst, börjar an tänka tävling och ban-segling i lättare vindar kanske ett större segel kan vara till fördel.
    och vilken bana hade ni tänk lägga?

• stickan

Medlem
    25 februari, 2005 vid 16:35

Telefonnummer till någon skulle vara bra om man skulle villa bort sig på vägen eller fasnar i trafiken!

Mvh Stefan

• booze

Medlem
    25 februari, 2005 vid 16:36

Svar till:

Svar till:

//Nicklas

[/ QUOTE ]

ja va sjutton det här har man väntat på länge nu jag är riktigt sugen på ett race. Men har man skivit kontrakt i korp hokeyn så har man…

Hur stort segel brukar du ha på din isbräda? jag har kört 6,7 som störst, börjar an tänka tävling och ban-segling i lättare vindar kanske ett större segel kan vara till fördel.
    och vilken bana hade ni tänk lägga?

[/ QUOTE ]

Banan blir en vanlig triangel-bana ,, hur många varv får vinden och “föret” bestämma, enl guru ska de blåsa 6 – 8 m/s
    i morgon!

Booze!

• anonym-anvandare

Medlem
    25 februari, 2005 vid 17:14

Hej!
    Om ni får problem med att hitta dit ring:
    Booze 070-7931723 eller SWE223 070-7933663

//Nicklas

• surfen

Medlem
    26 februari, 2005 vid 06:51

Här i Uppsala har det kommit 2-4cm snö, och det snöar än. Och mer har dom lovat.
    Så jag står över. frown.gif crazy.gif

• booze

Medlem
    26 februari, 2005 vid 06:54

Svar till:

Här i Uppsala har det kommit 2-4cm snö, och det snöar än. Och mer har dom lovat.
    Så jag står över. frown.gif crazy.gif

[/ QUOTE ]

I södertälje skiner solen,, än så länge, SMHI har sagt att det kan komma snöbyar i denna del av länet.

Booze!

• surfen

Medlem
    26 februari, 2005 vid 07:45

Det klarnar upp!! Vi kommer från U-a

• anonym-anvandare

Medlem
    26 februari, 2005 vid 13:37

Svar till:

Är det ingen som kör med stroppar på brädan???
    En bakstropp borde ju kunna förhindra ikrokade kastfall tex som det snackades om i en annan tråd…

[/ QUOTE ]

Jag kör (har iofs inte vart ute i år…) med en stropp för framfoten. Funkar kanon. Mycket lättare att trycka ifrån och uttnyttja seglet. Hade på en tidigare bräda höga kanter på brädan. Som en sarg typ, kanske 2cm hög. Var också bra för greppet, men stropp är bättre. /Bosso

• jesse

Medlem
    26 februari, 2005 vid 21:18

OK, vad hände? Blev det nåt race eller, och vem vann i så fall? Lite nyfiken bara!

/ Jesse cool.gif

• jojosurf

Medlem
    26 februari, 2005 vid 23:48

Ja ? hur gick det?……. Nyfiken här oxå.. och kommer ni att köra en söndag oxå? den 27e alltså?…. var isåfall, vore kul komma över o kolla läget…

/Jojo cool.gif

Sida 4 av 6

Logga in för att svara.

Installera Surfzone som app?
PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

PNFPB Install PWA using share icon

Installera Surfzone appen genom att använda funktionen "Lägg till på hemskärmen" i Webbläsaren. På din iPhone/iPad, klicka på "dela" ikonen i webbläsaren och välj "Lägg till på hemskärmen".

Surfzones app (PWA) har installerats.

Push notification permission blocked in browser settings. Reset the notification settings for website/PWA

Registrera dig

Använd ditt Facebook-/Googlekonto.

Eller e-post

[RM_Form id='2']

Välkommen

Ny diskussion i forum

Senaste nytt Forums Vindsurfing Konfen Vindsurfing Isbräde-race!

Du måste vara inloggad för att skapa nya diskussioner.